Mliekarne sú závislé od domácich producentov mlieka, ktorých viac ako pandémia trápi zle nastavená dotačná politika štátu. Keďže musia odkupné ceny prispôsobovať trhu v rámci EÚ, často prerábajú. Bez nich by však mnoho domácich spracovateľov muselo mlieko dovážať zo zahraničia. „Cena by v tom prípade bola oveľa vyššia. To by nás s veľkou pravdepodobnosťou položilo na lopatky,“ upozorňuje v rozhovore pre TREND šéf Tatranskej mliekarne Ľubomír Valčuha.
Slovenské salaše môžu o pár rokov úplne zaniknúť (reportáž)
Zasiahla pandémia koronavírusu aj mliekarne?
Určite áno. Niektoré viac, iné menej. Na niekoľko mesiacov vypadli odbery od reštaurácií či škôl. Odrazilo sa to na tržbách aj na štruktúre odbytu. Vyrábame značný objem produktov aj pre gastrobiznis a tam bol prepad pomerne dramatický. Čiastočne to nahradil vyšší odber z obchodov, keďže ľudia boli počas karantény doma a robili si väčšie zásoby. Vo všeobecnosti to nebola žiadna veľká katastrofa, ktorá by ohrozila naše fungovanie. No z niektorých vyhlásení sme boli vystrašení.
Myslíte vyhlásenia premiéra Igora Matoviča o takzvanom blackoute ekonomiky?
Áno, napríklad. Ale aj to, že župani z Košíc a Prešova si vymysleli, že počas Veľkej noci zrušia autobusové linky. To nám spôsobilo veľké problémy, keďže zamestnanci sa nemohli dostať do práce. Alebo v poľnohospodárskej politike, keď sa vyhlasovalo, že sa uskutočnia zásadné zmeny v poskytovaní dotácií. Vtedy stále zvonil telefón a volali mi dodávatelia mlieka, že keď sa to stane, všetci sme skončili. Tlačili na mňa, aby sme sa ako firma k tomu vyjadrili a apelovali na vládu a ministerstvo.
Mliekari koronakrízu zvládli
Vykompenzoval vyšší záujem obchodných reťazcov výpadok v reštauráciách a školách?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?