Prispeli k tomu nové príjmy od operátorov, ale aj stále silný dopyt po reklame, ktorý televíziám umožňuje kontinuálne zvyšovať ceny. Vlani sa Markíza odhodlala k radikálnemu kroku – odišla z voľnej antény a skončila s bezplatným šírením svojich staníc. To prinieslo niekoľkomiliónovú úsporu navyše, no zároveň pokles sledovanosti a zmenšenie náskoku pred hlavným konkurentom, televíziou Joj. „Bol to odvážny, ale ekonomicky úspešný krok,“ hodnotí s odstupom M. Settele, pod ktorého vedením zároveň Markíza v posledných mesiacoch čiastočne obmenila programovú štruktúru a vrátila aj klasiky ako Pevnosť Boyard, Let’s Dance či naposledy sitkom Susedia.

Seriál Susedia po 10-ročnej pauze odštartoval s vyše miliónovou sledovanosťou, čo bol ratingový rekord za posledný rok a pol. Čakali ste, že sa podarí takýto úvod?

Je to fantastický úspech, aký sme určite nečakali, ale naozaj sme v to dúfali. Vždy máme svoje odhady, ale nemusia vyjsť. Aj keď si myslíte, že máte super program, nemusí u divákov fungovať a naopak – niečo, čomu na začiatku až tak neveríte, sa môže presadiť. Rozhodujú diváci, my sa môžeme vždy len snažiť pripraviť čo najlepší produkt. A ľudia nám rýchlo dajú vedieť, či sa nám to podarilo. Sme radi, že okrem Susedov sa dobre ujali aj Oteckovia, náš nový denný seriál.

Po Búrlivom víne to vyšlo ešte s Chlapi neplačú, ale už nie s Kukučkou. Vyčerpal sa aj Panelák na konkurenčnej Joj. Denný seriál najlepšie vytvára divácky návyk, ale neobávali ste sa, že ešte naň nie je správny čas?

Denné seriály bežia po celom svete. Našou snahou bolo v prípade Oteckov vytvoriť seriál „novej generácie“, na inej úrovni. Búrlivé víno, ale aj ďalšie naše seriály či seriály Joj boli v mnohých veciach podobné. Oteckovia sú iní, odľahčenejší, zábavnejší, s vyššou hodnotou pri písaní príbehov, scenára aj pri spôsobe nakrúcania. Výrazne sme teda investovali aj po produkčnej stránke. Na seriáli robí 140 ľudí. Na druhej strane, aj keď je modernejší, stále je to denný seriál, kde potrebujete 150 až 200 epizód na rok, čiže je to ako stroj: ak raz s produkciou začnete, nemôžete prestať. Myslím si však, že sa nám podarilo nájsť tú formu, ktorú diváci očakávajú.

Od romantických príbehov ste v pôvodnej tvorbe upustili a stávka je hlavne na komediálne prvky. Overujete si aj v prieskumoch, čo chcú ľudia pozerať?

O tomto type seriálu sme sa rozprávali dlhšie, predloha je z Čile a Argentíny, ale kompletne sme formát poslovenčili. Vychádzali sme z toho, že bude lákavé nazrieť do života rodín cez postavy otcov. V seriáli je dostatok zábavy, no nechýba láska, vzťahy, deti a bežný rodinný život. Študovali sme množstvo denných seriálov a mnoho nápadov z celého sveta, diskutovali sme o tom, ale, samozrejme, bolo cieľom nájsť niečo, čo bude najlepšie pasovať slovenskému divákovi.

Oteckovia sú ďalší z formátov, s ktorým sa pokúšate presadiť o 18. hodine, keď ľudia z práce prichádzajú domov a mnohí si sadajú k televízorom. S niekoľkými formátmi ste predtým v bloku pred spravodajstvom neuspeli. Aj preto Oteckovia, do ktorých ste nasmerovali viac prostriedkov?

Rodinné prípady odviedli v tomto slote dobrú prácu, ale samozrejme, ak si môžeme dovoliť investovať ešte viac, ideme do toho. Je jasné, že denné formáty sú vždy riziko, ale ak fungujú, dodávajú vám značnú stabilitu.

V minulosti si komerčné televízie šetrili silné premiérové formáty na hlavnú sezónu od marca, dnes sa súboj začína hneď po Silvestri. Oplatí sa to vzhľadom na inzertne slabšie obdobie?

Prvé dni roka sú obdobím, keď sa televízia pozerá najviac v rámci celého roka. Ak začínate s novým denným seriálom, je dobré, ak ho na začiatku uvidí čo najviac divákov. Vieme, že keď začíname so seriálmi v septembri, keď je ešte teplo, nie je pri televízoroch toľko ľudí. Vlani sme šli na začiatku roka trochu s voľnejšou programovou štruktúrou, lebo sme odchádzali z antény. Tento rok sme sa chceli ukázať hneď v úvode. Dávame tým aj signál trhu, že nespíme na vavrínoch, chystáme nové veci, skrátka, že sme silným hráčom po celý rok, čo je dôležité pri uzatváraní dealov.

Vlaňajšok bol pre Markízu náročný aj pre spomínaný odchod z voľného šírenia v DVB-T. Na jeseň ste potom investovali veľa, aby ste dohnali výpadok z úvodu roka a uviedli niekoľko nových programov – od obnoveného Boyardu cez Let’s Dance, Extrémne premeny po Rexa. Bola to najdrahšia jeseň, odkedy ste v Markíze?

Nie je to o peniazoch alokovaných do konkrétneho obdobia, lebo tie projekty vznikajú dlhšie. Naším cieľom je vytvárať čo najviac kvalitných programov, aby sme vo výsledku boli ako firma úspešní. Zatiaľ sme prezentovali finančné výsledky len za prvé tri kvartály, ktoré nám vyšili skvele, a to práve vďaka výkonnosti programov, ktoré sme nasadili. Vždy máte formáty, ktorým sa darí nadpriemerne, a tie, ktoré sú pod priemerom. Boli sme spokojní, že z jesenných formátov sa prakticky všetky výrazne presadili. Napríklad pri Extrémnych premenách by som nečakal, že z nich bude až taký divácky hit. Je to riskantný program, pretože sa na ňom robí minimálne rok a pol a bolo by istotne nepríjemné, ak by nefungoval. Ale o tom je náš biznis – nikdy vopred neviete, či uspejete.

Šéf Markízy: Oproti Netflixu sme vo výhode

Zdroj: Maňo Štrauch

Pre Markízu to bol aj istý obsahový reštart, vrátili ste staršie šou, po dlhšom čase prišla nová kriminálka.

Chceli sme posunúť náš pozicioning a ešte jasnejšie sa vyprofilovať ako rodinná televízia. Preto Boyard, Rex, ale aj Susedia a Oteckovia. Sme mainstreamová televízia, ktorá má zabaviť celé rodiny a osloviť široké masové publikum. No v tejto brandži ťažko budete vždy 100-percentne úspešní, musíte si aj trúfnuť testovať veci, premýšľať o tom, čo ďalšie vyskúšať, prípadne k čomu sa vrátiť. Ak s niečím uspejete, potom to máte ľahšie, lebo to môžete zopakovať. Niekedy zasa hľadáte nové veci. Pre nás to boli jesenné formáty, ktorými sme sa snažili osloviť aj mladšiu cieľovú skupinu.

Hovoríte o úspešnej jeseni, no počas nej ste vymenili šéfku programu. Prečo?

Silvia Majeská je na materskej dovolenke, Martina Lišková ju bola ochotná na obdobie jedného roka zastúpiť, rozhodla sa však vrátiť k svojmu biznisu s filmovými akvizíciami. Programová kontinuita je tu značná – každá naša stanica má vlastného manažéra, čo sú lokálni ľudia u nás v televízii. Koordinujú sa s centrálnym programovým tímom CME, ktorý pôsobí aj na ostatných trhoch. To nám aj zvyšným televíziám CME zabezpečuje, že máme lokálne know-how, ale aj medzinárodné skúsenosti. Podobne je to so mnou, ani ja nie som Slovák, ale snažím sa viesť televíziu, zodpovedajúc slovenskému prostrediu a využívať pri tom skúsenosti z iných trhov. Považujem to za výhodu Markízy oproti iným hráčom na trhu: vždy máme možnosť získať podporu skúsených ľudí z iných krajín.

Snažíme sa posunúť náš pozicioning na trhu a jasnejšie sa profilovať ako rodinná televízia

Nový šéf programu Igor Draguzet teda nesedí v Bratislave?

S tímom neustále komunikuje a v Markíze je vždy keď treba, obvykle dva dni do týždňa. Okrem programu máme aj silné produkčné tímy, kde takisto spájame sily. Napríklad slovenskí producenti šou ako The Voice alebo Farma odovzdali svoje skúsenosti iným trhom CME, nám zas naopak jeden odborník na denné seriály z Nemecka pomohol s rozbehom Oteckov, spolu s naším supervízorom hranej tvorby zo skupiny. Pomáhame si navzájom s cieľom dosiahnuť čo najvyššiu kvalitu.

Začiatkom roka prišlo k avizovanému okliešteniu technických pracovníkov a presunu vysielacieho pracoviska Markízy do Prahy. Čo je za tým?

Nič zásadné, ako sa prezentovalo v médiách – je to klasický typ synergie v technickej oblasti. Pri operatíve pomôže ušetriť náklady. Náš play-out je stále u nás, ale je prevádzkovaný tímom v Česku. Nemá to nič spoločné s našou štruktúrou – máme na Slovensku naďalej všetkých našich manažérov od finančného či obchodného šéfa po spravodajský tím. Synergie v medzinárodných firmách sú bežné, ale, samozrejme, je dôležité, aby prinášali reálny benefit. Televízie CME medzi sebou navzájom spolupracujú aj v iných sférach. Táto technická zmena nemá pre diváka žiadny viditeľný efekt. Toho zaujíma obsah, ktorý vysielame.

Možný predaj Markízy a ďalších televízií CME je aktuálne horúcou témou. Udeje sa podľa vás?

Je to záležitosť CME, otázka na akcionárov.

Ovplyvňujú chod televízie reči o tom, že je na predaj?

Nie, sústreďujeme sa na svoju prácu. Prišiel som sem v čase, keď bola televízia v dvojcifernej miliónovej strate a dnes prináša značný zisk, ktorý sme v posledných niekoľkých rokoch znásobili a zvýšili tak hodnotu firmy. To je naša úloha, nie zaoberať sa šumami.

Do akej miery je hrozbou súd s Mariánom Kočnerom, ktorý od televízie žiada vyplatenie zmeniek za takmer 70 miliónov eur?

Čakáme na začiatok súdnych pojednávaní. Spochybnili sme pravosť zmeniek, pretože nikdy neboli súčasťou nášho účtovníctva. Je preto veľmi pravdepodobné, že tento prípad zahŕňa kriminálne počínanie – nie na našej strane.

Ako spätne hodnotíte odchod z bezplatného DVB-T?

Bolo to zásadné rozhodnutie, po ekonomickej stránke správne. Prinieslo nám to úsporu nákladov a zároveň nové príjmy od operátorov, pre ktorých sú naše stanice zaujímavejšie, ak nie sú dostupné voľne. Zároveň sme sa vrátili na anténu v rámci Plustelky. Čiže nie je to o spôsobe príjmu, ale o tom, že naše stanice sa ponúkajú za určitú protihodnotu každému, a to prispieva aj k hodnote káblových, satelitných a IPTV operátorov. Odchod z antény hodnotím ako úspech, aj keď pripúšťam, že to bol odvážny krok. Zo začiatku to malo vplyv na naše výsledky, no tvrdo sme pracovali na tom, aby sme boli trhovým lídrom vo všetkých slotoch, čo sa podarilo. Teraz na tom môžeme ešte stavať. Nebolo to ľahké, ale efekt vidno už na našich výsledkoch za prvé tri kvartály, kde sme výrazne zvýšili zisk.

Prišli ste ale o komplexný zásah, keďže tu zostáva skupina divákov, ktorá za televíziu nechce alebo nemôže platiť.

Akonáhle sa ľuďom páči to, čo vysielame, vtedy sme v dobrej pozícii. Diváci, ktorí chcú sledovať naše stanice, si ich skrátka nájdu. Naším hlavným argumentom je kvalita programu. Ak by sme ju nemali, strácali by sme relevantnosť. My ju však máme, ak si zoberiete čísla sledovanosti bez DVB-T, naše vedenie je ešte oveľa silnejšie. V čase, keď sme odchádzali z antény, sme mali dáta nielen z peoplemetrov, ale aj zo systémov operátorov, kde bolo vidno, ako veľmi je Markíza obľúbená.

Operátorom ste zdvihli ceny, dnes už platia všetci a nielen za HD. Mnohým sa to nepáči a Markízu s Joj umiestnili mimo základného balíka. Ako vám to komplikuje situáciu z hľadiska zásahu?

Pri operátoroch kontrolujeme, či 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa