Pred necelou dekádou sa v súvislosti s predajom transportérov zaplietla do korupčných afér v Slovinsku aj Chorvátsku. Kým bývalý slovinský premiér Janez Janša bol doma odsúdený na dva roky, obvinenia voči ľuďom z Patrie fínske súdy zamietli. Medzitým zbrojovka zmenila manažment. Súčasný prezident a výkonný riaditeľ Olli Isotalo pre TREND hovorí, čo považuje za vývoj transportéra, ozrejmuje jeho priebeh, ako aj výber dodávateľov.
Proces nákupu transportérov je na Slovensku vnímaný ako netransparentný, keďže v ňom chýbajú dôležité informácie. Nie je v záujme Patrie, aby tlačila na jeho väčšiu transparentnosť?
Podľa nás vedie slovenská strana celý proces profesionálne. Naša komunikačná politika je čo najväčšia otvorenosť a transparentnosť. Sme ochotní odpovedať na všetky otázky. V obrannom priemysle však nemôžete zverejniť všetko. Zákazníci zvyčajne nechcú, aby sme ako ich dodávateľ zverejňovali informácie proaktívne. Na konci dňa je vždy na rozhodnutí zákazníka, aký spôsob komunikácie zvolí. Smerom k nám však bol proces veľmi transparentný.
Ale náš rezort obrany neinformoval verejnosť o podpise memoranda s fínskou vládou a technickú dohodu o vývoji transportérov utajil. Bolo to nevyhnutné?
Na to sa musíte opýtať vášho ministerstva obrany.
Olli Isotalo Zdroj: Miroslava Spodniaková
Bolo by podľa vás možné postupovať takýmto spôsobom vo Fínsku?
Podľa medializovaných informácií, ale aj vzhľadom na hodnotenie nákupu obrnených vozidiel Útvarom hodnoty za peniaze z novembra nemám pocit, že by bol proces riešený mimo dohľadu verejnosti. Ide však o oblasť, ku ktorej sa neviem vyjadriť. Je to aj vec lokálnej politickej kultúry, ako chcú účastníci postupovať pri takýchto projektoch.
Tenké hranice vývoja
Pochybnosti panujú aj v otázke, či v prípade projektu osemkolesových transportérov ide skutočne o vývoj. Čím sa vyvíjaný prototyp odlišuje od existujúceho modelu vozidla AMV XP, ktorý slúži ako základ pre celý projekt?
Existuje technická dohoda medzi slovenským a fínskym ministerstvom obrany. Je na nich, aby sa k téme vyjadrili. Môžem však povedať, že AMV XP je nová generácia transportéra, ktorú ešte len začneme sériovo vyrábať a zatiaľ sme ju do inej krajiny nedodali. V takej konfigurácii a s takými požiadavkami, aké vyplynuli z dohody, sme ju nevyrábali ani netestovali. To, čo je vyvíjané, je teda kombinácia zbraňových a riadiacich systémov vrátane konkrétnych požiadaviek, ako je schopnosť plávať či balistická odolnosť. Napríklad zbraňovú vežu Turra od slovenskej firmy EVPÚ sme zatiaľ na model AMV XP nedávali.
Veža Turra však už bola nainštalovaná na transportéry AMV.
Áno, už sme takúto integráciu testovali, ale nie v konkrétnej špecifikácii, o akej hovoríme pri aktuálnom prototype. Navyše sa nedostala ani do sériovej výroby. Patria testuje rozličné zbraňové systémy, aby sme videli, ako fungujú.
Olli Isotalo Zdroj: Miroslava Spodniaková
Je schopnosť plávať novou súčasťou vozidla AMV XP?
Od začiatku sme rátali s tým, že nová generácia transportéra bude schopná aj plávať. Je to však komplikované. Ak zmeníte zbraňovú vežu, menia sa ďalšie veci vo vozidle. Potom je nevyhnutné nájsť kompromis medzi odolnosťou a hmotnosťou vozidla, ktorá je kritická pre schopnosti plávať. Vyriešili sme to tak, že na zemi zabezpečíme maximálnu odolnosť, ale túto ochranu bude možné odstrániť, aby mohlo vozidlo plávať. Stále však nevieme, ako bude finálne vozidlo vyzerať. Podľa výsledkov testov bude asi nevyhnutné urobiť ďalšie úpravy, ak pôjde prototyp aj do sériovej výroby.
Stále nevieme, ako bude finálne vozidlo pre slovenskú armádu vyzerať
Schopnosť plávať spojenú s vežou Turra, ako i následné modifikácie počítate ako výsledok výskumno- -vývojového projektu?
Určite áno. Musíte sa však opýtať oboch rezortov obrany, pretože práve ony budú predkladať všetky informácie o projekte Európskej komisii. Ak máte výnimku z verejného obstarávania, musíte o projekte informovať aj Komisiu.
Slovenské ministerstvo sa zaviazalo investovať do výskumu a vývoja prototypu vozidla šesť miliónov eur. Akou sumou sa na projekte podieľa Patria?
My dodávame na účely testovania platformu vozidla na báze modelu AMV XP. Máme kontrakt, ktorého súčasťou je podpora pri testovaní a nevyhnutné modifikácie.
Áno, ale o akú sumu ide?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?