Spotrebiteľská nálada sa nezlepšuje a firmy nemajú pevnú pôdu pod nohami. Zákazníkov strácajú s pribúdajúcimi radmi nezamestnaných. Dokonca v Japonsku nepoháňa spotrebu ani nečakane klesajúca nezamestnanosť, ktorá v septembri zišla na 5,3 percenta. V Amerike a západnej Európe však jej krivka dlhodobo rastie, čo japonským korporáciám orientovaným silne na export pridáva vrásky. Výnimkou nie je ani svetová jednotka v produkcii digitálnych fotoaparátov Canon. Vedenie firmy oznámilo, že už siedmy štvrťrok po sebe jej zisky klesajú. Treťokvartálny zisk po zdanení sa prepadol o viac ako polovicu na 36,7 mld. jenov (399 miliónov USD). Konkurenti z brandže hlásia ešte horšie časy. Americký Eastman Kodak sa topí už štvrtý kvartál po sebe v červených číslach a japonská dvojka Nikon straty v súčasnosti dokáže len znižovať. Japonskej ikone nepomohol ani silnejúci jen oproti zelenej bankovke i euru. V zahraničí firma realizuje až štyri pätiny produkcie. Viac ako 60 percent tržieb jej generujú Európa a americký trh. Významným hráčom je Canon aj v predaji kopírok a tlačiarní, kde jej konkurujú Xerox, Ricoh i Hewlett-Packard. Predaje spoločnosti klesali medziročne vo všetkých výrobkových segmentoch a v každom regióne. Spoločnosť aj napriek tomu, že znižuje náklady i zamestnanosť, stále dáva prácu viac ako 160 tisíckam pracovníkov, čo je dvojnásobok oproti roku 1999. Rast akcií na tokijskom parkete sa po zverejnení výsledkov zastavil. Od začiatku roka ich kurz povyrástol o 27 percent, približne dvojnásobne viac ako pri porovnávacom indexe Nikkei 225. Väčšina analytikov, na rozdiel od pozitívne naladenej Nomura Holdings, už akcie kupovať neodporúča. Spoločnosť každoročne vypláca dividendy. V tomto roku to bolo 110 jenov na akciu, čo pri súčasnom kurze predstavuje nadpriemerných 3,1 percenta. No kurz akcií v súčasnosti vykazuje dlhodobú stagnáciu. Po páde z historického maxima (7 450 jenov) z predminulého roka sa stále pohybuje na úrovni, kde sa nachádzal pred piatimi rokmi.
Autor je akciový analytik TREND Analyses.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?