A to bez ohľadu na to, či sa k čitateľovi prihovára z papiera, monitora, iPadu či smartfónu. Schopnosť vyberať a spracúvať zaujímavé témy a prezentovať ich v štýlovo i vizuálne jasne rozoznateľnom celku, stále čerpá z pôvodného významu slova magazín – ako miesta na ukladanie užitočných a hodnotných vecí. Nie je preto úplne zásadné, či výstupom je tlačou voňajúci printový produkt. Podstatnejšie je, že magazín reprezentuje istý spôsob rozmýšľania a formovania obsahu.
Konferencia The Modern Magazine, ktorá sa konala koncom októbra v Londýne, si otázku, čo dnes znamená robiť magazín, dávala práve v tomto kontexte. Zastúpení boli tvorcovia globálnych titulov ako Wired či Monocle, ale aj vydavatelia úzko špecializovaných časopisov. Na podujatí sa zúčastnil aj dizajnér Martin Jenča z agentúry Milk, ktorý má s magazínmi dlhodobo do činenia ako tvorca, konzultant i veľký fanúšik. Spolu s TRENDOM vypointoval nosné témy, okolo ktorých sa dnes krúti magazínový svet.
1. Buduj komunitu
„Magazín by nemal byť pre všetkých,“ zaznelo na úvod. V tomto konštatovaní, ktoré na prvý pohľad pôsobí negatívne, sa skrýva jedna z najväčších predností časopiseckých titulov. Väčšina z nich má totiž tematické zameranie, čo je skvelý predpoklad na pritiahnutie konkrétnej klientely. Hovorí sa tomu tiež komunita. Je to skupina veľmi hodnotného, teda lojálneho publika, ktorá sa cíti obslúžená spôsobom, akým daný titul spracúva pre nich zaujímavý obsah.
Komunita však nečaká nastúpená na ulici na vyzdvihnutie. Budovať ju v dnešnej brutálnej konkurencii mediálnej ponuky je veľmi náročné. To platí rovnako pre začínajúci magazín s veľmi špecializovaným zameraním, ktorý sa domnieva, že objavil obsahovú dieru na trhu, ale aj pre zavedený titul, ktorý sa napríklad snaží omladiť svoje starnúce a odchádzajúce publikum.
Pre štartujúce magazínové projekty sa osvedčuje cesta vedúca cez crowdfundingovú kampaň. Táto je jednak zdrojom financií na rozbehnutie prvých vydaní titulu. Zároveň však vytvára základ komunity. Platí to napríklad o časopise o architektúre The Real Review, ktorý minulý týždeň úspešne uzavrel kampaň na Kickstarteri, kde vyše sedemsto prvých budúcich čitateľov prispelo tvorcom sumou vyše 25-tisíc libier.
V dobe sociálnych médií sa javí ako možná cesta aj nadväzovanie kontaktov s komunitami, ktoré sa na nich vytvorili. Ak chce magazín osloviť startupistov, bicyklistov alebo fanúšikov kávy, určite nájde početné a živé skupiny na webe. Získať si ich môže vytvorením obsahu o nich a pre nich, čím vzbudí ich pozornosť. Podľa M. Jenču to však nestačí.
„Autorským materiálom zvonku vznikne jednorazová vec, komunita si ju pozrie a už sa nevráti pre ďalší obsah. Ak sa má vytvoriť hlbší vzťah, tak komunita musí mať pocit, že je súčasťou média. To sa dá dosiahnuť jej priamym zapojením,“ myslí si.
2. Spolupracuj
The Gourmand je dva razy ročne vychádzajúci magazín zameraný na jedlo a gastronómiu vo všetkých možných aspektoch. „V jednom z vydaní priniesli na prvý pohľad bizarnú, no vizuálne príťažlivú a zábavnú fotostory o psoch a hotdogoch,“ uvádza ďalšiu stratégiu magazínovej tvorby M. Jenča.
The Gourmand Zdroj: The Gourmand
Pointa tejto „satirickej oslavy párkov“ je v tom, že naaranžovanie hotdogov a obleky pre psov boli vyrobené z látok aktuálnej kolekcie módneho dizajnéra Paula Smitha. Motívy nafotil produktový fotograf Jess Bonham a vizáž celej téme dal módny štylista Julian Ganio. Silné mená z fashion brandže takto cez svoje kanály pritiahli gastro magazínu nové publikum, ktoré by inak nedokázal osloviť.
Heslo znie:
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?