Dokumenty a faktúry

Textové a tabuľkové dokumenty sú základ práce takmer každého manažéra. Na ich tvorbu je pohodlnejšia hardvérová klávesnica, no na prezeranie a jednoduchšiu editáciu stačí aj displej smartfónu a tabletu.

Pre predplatiteľov služby Office 365 uvoľnil Microsoft aj mobilnú verziu svojho balíka pre systémy iOS (iPhone/iPad) a Android. Word, Excel a PowerPoint upravil na jednoduché ovládanie dotykom prsta. (Na stiahnutie: AppStore, Google Play)

Pre tých, ktorí dokumenty na mobilných zariadeniach riešia oddelene od počítača, je dobrou alternatívou OfficeSuite Pro 7. Univerzálna aplikácia s prehľadným grafickým rozhraním pre mobily aj tablety si poradí s viacerými textovými, tabuľkovými aj prezentačnými formátmi a tiež s PDF.

Jeho súčasťou sú šablóny pre rýchle vytvorenie preddefinovaných dokumentov, ale aj oxfordský slovník. Na účely archivácie a kolaborácie viacerých používateľov vie komunikovať s cloudovými službami Google Drive, Dropbox, Box či SkyDrive. (Na stiahnutie: Google Play)

Užitočnou aplikáciou najmä pre menších podnikateľov môže byť miniFaktúra, slúžiaca na tvorbu faktúr. Jej výhodou oproti obdobným webovým službám je, že funguje prehľadne a aj bez pripojenia do internetu. S preddefinovanými údajmi o odberateľoch je vytvorenie faktúry otázkou niekoľkých sekúnd. Vo veľmi prehľadnom grafickom prostredí pre smartfóny a tablety sa vytvorená faktúra dá bezdrôtovo vytlačiť alebo vo formáte PDF poslať klientovi.

Po pripojení na internet sa všetky faktúry synchronizujú. Možno ich prepojiť s účtovným systémom, kópia ide automaticky účtovníkovi. K faktúre sa dá pripojiť pečiatka alebo podpis urobený prstom na displeji. Služba je spoplatnená formou paušálu podľa počtu vystavených faktúr mesačne. (Na stiahnutie: AppStoreGoogle Play)

Heslá sú všade

Tak ako bežný používateľ, aj podnikateľ sa denne stretáva s heslami do tucta internetových služieb: do e-mailovej schránky, sociálnej siete, firemného systému... Alebo pracuje s číslami rôznych dokladov či údajmi z úradných dokumentov.

Na zachovanie bezpečnosti by malo prístup vždy strážiť silné heslo. Nevýhodou je, že desiatku takýchto zložitých kódov si človek zväčša nezapamätá. A zapisovať si ich na lístočky, nalepené na monitore, nie je vhodné.

Riešením môže byť PasswordBox. Táto webová služba a aplikácia slúži ako virtuálny trezor pre heslá s viacerými praktickými funkciami. Všetky dáta sú šifrované profesionálnym štandardom AES-256 a chráni ich administrátorské heslo. Dá sa nastaviť, aby sa samo zničilo po piatich či desiatich nesprávnych zadaniach.

Heslá sa tiež dajú zdieľať medzi spolupracovníkmi. PasswordBox pomáha hlavne tým, že vie heslá automaticky ukladať a prihlásenie je tak otázkou jedného kliknutia. Prípadne vie generovať extra silné heslá pri registráciách. (Na stiahnutie: AppStoreGoogle Play)

Autá pod kontrolou

Pre biznisy, kde je potrebné starať sa o vozový park, ale aj pre každého, kto chce mať prehľad o cestovných nákladoch, je určená ďalšia slovenská aplikácia, MyCarTracks. V podstate zmení smartfón či tablet na GPS sledovaciu jednotku.

Základom aplikácie je automatické zaznamenávanie údajov pri ceste autom. A to aj bez pripojenia do internetu. Údaje sa dajú synchronizovať neskôr, cez WiFi. Aplikácia beží na pozadí a je šetrná k batérii.

MyCarTracks dokáže zaznamenať presnú trasu na mape, prejdenú vzdialenosť, čas jazdy, priemernú rýchlosť... Dáta sa následne ukladajú do mobilu alebo na počítač. Jazdy možno rozdeľovať na súkromné a služobné, výstup sa dá použiť ako kniha jázd pri spracovávaní nákladov a daní. Aplikácia je bezplatná, platí sa až za cloudovú synchronizáciu. (Na stiahnutie: Google Play)

Čas sú peniaze

V niektorých prípadoch sa výkon a fakturovanie klientovi meria podľa množstva času, ktorý si splnenie úloh vyžiadalo. Sedieť so stopkami pri konzultáciách je však prinajmenšom nepraktické. Vhodnejšie sú takzvané time trackery. Jedným z najznámejších je OfficeTime vo verzii pre Mac OS a iOS.

Aplikácia vie automaticky zaznamenávať čas strávený prácou na zadaní, zobraziť ho v prehľadných grafoch a exportovať do tabuľkového editora. Rovno z aplikácie sa tiež dá vytlačiť faktúra. Používateľovi pomáha prehľadné rozdelenie do kategórií. Aplikácia pracuje aj na pozadí, takže na iPade sa môže pracovať na úprave dokumentov alebo prebiehať videohovor. Nie je nutné byť pripojený na internet, aplikácia funguje aj offline a vie zaznamenávať viacero časomerov naraz. (Na stiahnutie: AppStore)

Pri podnikaní a pracovných stretnutiach je zaužívanou povinnosťou výmena vizitiek. Človek tak po určitom čase nadobudne stovky malých kartičiek, každú v mierne inej veľkosti a formáte. Vyhľadávanie medzi nimi nie je triviálne a ručné prepisovanie do nejakého počítačového prostredia zasa prácne.

Zjednodušiť to možno čítačkou vizitiek, jednou z nich je Abby Business Card Reader. Aplikácia používa fotoaparát smartfónu (prípadne tabletu) na zosnímanie papierovej vizitky, ktorú potom softvérovo prepíše do digitálnej formy. Automaticky rozozná, čo na vizitke predstavuje názov spoločnosti, čo je meno, pozícia a kontaktné informácie.

Jedným kliknutím sa do databázy pracovných kontaktov dostane nový klient s vypísaným poľom pre meno, telefón do práce či adresou. Tá sa potom dá zobraziť priamo prepojením na Google Maps. Čítačka vizitiek podporuje tiež prepojenie kontaktu s profilom na sociálnych sieťach LinkedIn či Facebook. Ak aplikácia nesprávne prečíta nejaký symbol, zápis možno editovať. (Na stiahnutie: AppStoreGoogle Play)

Vidia aj počujú

Niekedy nie je možné zúčastniť sa na stretnutí alebo porade osobne. V takom prípade nastupuje vzdialený prístup. Špecialista na videokonferencie, spoločnosť Cisco, má v portfóliu aplikáciu WebEx, ktorá na profesionálnej úrovni umožňuje aktívne sa zúčastniť porád aj z letiska či vlaku. WebEx tiež umožňuje poradu alebo brainstorming naplánovať, viesť a pozvať naň ďalších účastníkov.

Na videoporadu sa dá pripojiť kliknutím na odkaz v e-maile alebo na pripomienku v kalendári. Prípadne sa nastaví pripomienka formou hovoru, po ktorého prijatí sa človek automaticky pripojí k prebiehajúcej porade.

Sedem aplikácií, ktoré by nemali chýbať vo vrecku žiadneho podnikateľa

Počas nej sa diskutujúci vidia a počujú – ako pri klasickej videokonferencii. V aplikácii vidieť, kto je pripojený cez akú platformu: aj zo smartfónu sa dajú ostatným ukazovať prezentácie alebo dokumenty či posielať súkromné textové správy jednotlivcom alebo skupine. Dohodnúť sa na novom pracovnom postupe alebo vybrať jednu z ponúk reklamnej agentúry možno cez 3G aj WiFi z celého sveta. (Na stiahnutie: AppStoreGoogle Play)

Užitočné aplikácie do mobilu a tabletu

  • Dokumenty a tabuľky: Office 365, OfficeSuite Pro 7
  • Tvorba účtovných dokladov: miniFaktúra
  • Manažment hesiel: PasswordBox
  • Cestovné príkazy: MyCarTracks
  • Time tracking: OfficeTime
  • Skenovanie vizitiek: Abby Business Card Reader
  • Videokonferencie: WebEx