Ten zrazu cítil, že o obleku, ktorý si chce kúpiť, sa môže bez obáv porozprávať. Po polhodine odišiel z obchodu s oblekom, opaskom a topánkami. Spokojný. Dokáže toto kúzlo napodobniť e-shop bez tváre, citu a osobného šarmu? Áno. Vo svete UX.

Tvrdá konkurencia

Počet obchodov, ktoré na Slovensku predávajú tovary a služby online, je viac ako deväťtisíc. Zákazníci im vlani poslali 815 miliónov eur, o 16 percent viac ako rok predtým. Ide pritom len o slovenské e-shopy alebo pobočky českých online obchodov. Cez AliExpress, Amazon a ďalšie zahraničné weby posielajú Slováci ďalšie milióny eur do cudziny.

Chcete si kúpiť nový smartfón? Na obľúbený Apple iPhone SE či Huawei P9 Lite vám Google v zlomku sekundy vychrlí 40 miliónov odkazov na cenovú ponuku. Porovnávač Pricemania záplavu prefiltruje na šesťdesiat najrelevantnejších slovenských a českých e-shopov.

Tvrdá konkurencia? Tri kaviarne na ulici je tvrdá konkurencia. Vo svete internetu je konkurencia šialená. Na vstup do ďalšieho obchodu stačia dva pohyby prsta. Klik. Obrazovka späť. Klik. Ďalší link v poradí. Hotovo. A práve z tejto konkurencie sa narodil moderný UX biznis – odvetvie, ktoré sa snaží maximalizovať spokojnosť zákazníka s produktom alebo službou v online svete.

Čo sa zmenilo

Dobré používateľské rozhranie dnes patrí medzi extrémne dôležité konkurenčné výhody

Niežeby sa o spokojnosť zákazníka dosiaľ nikto nestaral. Tímy marketérov, dizajnérov a obchodníkov skúmali potreby kupujúcich dávno pred vznikom internetu. O UX – čiže user experience, používateľskom zážitku – môžeme hovoriť aj v prípade vývoja, výroby a predaja novej motorky či fungovaní siete s rýchlym občerstvením.

Dobrý UX je, keď zákazník dostane rovnako chutný a kvalitný burger v každej pobočke a odchádza s pocitom, že bol obslúžený rýchlo, milo a všetky jeho ponosy boli ústretovo riešené. Pre potreby tohto článku však berieme do úvahy najmä UX v online svete. Skutočný boom tohto odvetvia totiž nastal až s rozšírením internetu a najmä mobilných aplikácií.

„Kedysi robili softvéroví odborníci programy pre iných odborníkov a nelámali si hlavu nad tým, ako to na obrazovke vyzerá a či niekto ovláda program aj bez tristostranovej príručky,“ hovorí riaditeľ firmy ui42 Martin Krupa. Dnes používajú aplikácie miliardy ľudí, ktorí premýšľajú inak ako „kockatí ajťáci“.

Tlak konkurencie priviedol firmy k tomu, aby dizajnovali programy používateľsky čo najpríjemnejšie. Kto má pocit, že v e-shope nevie nájsť, čo hľadá, alebo ho obchod zavalí informáciami, rýchlo prejde do iného, ktorý bude pôsobiť útulnejšie či prehľadnejšie. „Dobré UX začalo patriť medzi extrémne dôležité konkurenčné výhody,“ dodáva M. Krupa, ktorý naskočil do tohto biznisu na Slovensku medzi prvými a je spoluzakladateľom Slovenskej user experience asociácie.

Šarm špičkového predavača zakódovali do jednotiek a núl

Kam sa pozerá používateľ webu Martinus.sk, ukazuje tzv. „teplotná mapa“. Zdroj: archív Michala Blažeja

Zmena mierky

Online svet zmenil mierku. Kým predavač sa snažil predať lampu jednému človeku a supermarket stovke ľudí, e-shop ju musí predať naraz „všetkým“. Rýchlosť, s akou v digitálnom svete pribúdajú alebo ubúdajú zákazníci, je obrovská. Peniaze zacinkajú pri každom správnom zlepšení e-shopu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa