Európska komisia sa na jeseň minulého roka rozhodla o definícii Európskej služby elektronického výberu mýta (European Electronic Toll Service – EETS). Ak služba začne fungovať, vodiči nákladných áut by mohli prechádzať cez štáty Európskej únie s jedinou palubnou jednotkou a faktúry by dostávali od jednej spoločnosti za cesty, ktoré po Európe prejdú. Bez ohľadu na to, či krajiny majú vybudované svoje mýtne technológie mikrovlnným alebo satelitným systémom.

Smernica o celoeurópskom mýtnom systéme a detaily jeho fungovania by mali existovať do roku 2013. Už dnes je jasné, že Európska komisia bude dbať na to, aby prostredie nebolo diskriminačné. Teda aby sa k spolupráci s mýtnymi systémami v jednotlivých štátoch dostali všetky firmy, ktoré prejavia záujem prevádzkovať Európsku službu elektronického výberu mýta. Firmy budú súťažiť, aby do svojho portfólia získali čo najviac kamionistov. Výhodu, samozrejme, majú spoločnosti, ktoré sú už dnes na trhu. Tie budú od vodičov inkasovať mýto, ktoré budú prerozdeľovať pre jednotlivé krajiny podľa prejdených kilometrov a vo firmách ostanú poplatky za služby. Šéf SkyTollu Matej Okáli predpovedá, že aj pri elektronickom výbere mýta sa bude situácia vyvíjať podobne ako pri mobilných telefónnych operátoroch. O pár rokov po oficiálnom spustení služby bude na trhu niekoľko veľkých firiem. „Vyprofilujú sa možno tri-štyri veľké európske spoločnosti,“ myslí si M. Okáli. SkyToll má šancu hlásiť sa do ďalších medzinárodných tendrov. Po najväčšom európskom výbercovi mýta – nemeckom Toll Collecte, ktorý zbiera eurá z vyše dvanásťtisíc kilometrov diaľnic – má aj slovenský prevádzkovateľ mýta jedinečnú referenciu. Predstavil riešenie pre krátke úseky ciest. Má najväčší mýtny systém v Európe, ktorý zbiera peniaze mimo diaľnic na cestách prvej triedy. A jeho palubné jednotky sú pripravené aj na budúce spustenie EETS. SkyToll tak má šancu uchádzať sa o výstavbu elektronických systémov výberu mýta aj v ďalších krajinách. Bude napríklad zaujímavé, komu sa podarí dostať k službe výberu mýta napríklad v podstatne väčšom Poľsku.