Virtuálna realita dokáže ich predstavenie priniesť až domov. Alebo pokojne do vlakového kupé. Samsung Gear VR ponúka virtuálnu realitu na viacero spôsobov. Hoci má svoje muchy, ukazuje aj bežnému používateľovi, že virtuálna realita bude jednoznačným hitom nasledujúcich mesiacov, možno aj rokov.

Oculus a ostatní

Hoci by sa zdalo, že všakovaké okuliare s virtuálnou realitou sú výstrelkom posledného obdobia, v skutočnosti sa nimi vedci a firmy zaoberajú už celé desaťročia. Samozrejme, ich vývoj bol tlačený aj brzdený rozširovaním osobných počítačov, ktoré sa starali o spracovanie dát. A tiež rozvojom 3D grafiky. Armády viacerých krajín používajú virtuálnu realitu na trénovanie posádok tankov a pre pilotov už celé desaťročia.

Asi netreba zdôrazňovať, aký finančný a bezpečnostný benefit prináša skúšanie si vojenských stretov len s okuliarmi, bez nutnosti niekam lietať. O evanjelizáciu virtuálnej reality sa staral herný priemysel a hlavne filmový. Už pár dekád staré tituly ako Trávnikár (The Lawnmover Man, 1992) alebo Škandalózne odhalenie (Disclosure, 1994) ukázali, ako by mala virtuálna realita fungovať. Len to vtedy nikto ešte nedokázal. Minimálne nie na takej úrovni, aby bola dostupná pre každú domácnosť a dostatočne efektívna, aby malo zmysel si ju kupovať.

Zlomovým sa stal Oculus Rift. Pred troma rokmi vytvoril Palmer Luckey svoj prvý prototyp okuliarov. Na ich financovanie použil aj Kickstarter a postupne sa stal akýmsi míľnikom vo virtuálnej realite pre masy. Oculus Rift sa zameriava nielen na dostupnú cenu. Aj zážitok z ich používania má byť čo najpodobnejší ozajstnému svetu. Preto mal širší pozorovací uhol ako konkurenti a omnoho rýchlejšie reagoval na pohyb hlavy v priestore.

Človek tak má pocit, že je naozaj uprostred vesmírnej stanice alebo rozprávkového lesa. Oculus bol natoľko zaujímavý a perspektívny, že zaujal samého Marka Zuckerberga. Facebook vlani firmu Oculus VR kúpil za dve miliardy dolárov v hotovosti a akciách v hodnote ďalších 1,6 miliardy. Po dlhom vývoji a spolupráci s tisíckami vývojárov sa konečne dostane v prvom štvrťroku 2016 do obchodov za cenu okolo 300 eur. Analytici predpovedajú, že na svet virtuálnej reality bude mať podobný vplyv, aký mal iPhone na svet mobilných telefónov.

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety

Oculus Rift Zdroj: Oculus

Do biznisu s virtuálnymi svetmi chcela už v prvej polovici budúceho roka vo veľkom vstúpiť aj Sony. Japonská firma má skúsenosti minimálne s ergonómiou, video okuliare predáva už roky. Projekt Morpheus alebo tiež PlayStation VR sú však okuliare hlavne pre hráčov. Tomu je prispôsobená rýchla odozva a veľký pozorovací uhol. Ale hlavnými výhodami má byť obsah a hardvérová dostupnosť.

Sony má vlastné herné štúdiá a množstvo titulov, ktoré sa dajú označiť za hity. Ak budú obohatené o virtuálnu realitu, budú o to vyhľadávanejšie. Morpheus nebude vyžadovať pripojenie k výkonnému počítaču ako Oculus Rift. Postačí si s PlayStation 4, ktorá sa predáva za približne 300 eur. Cena samotných okuliarov ešte nebola zverejnená. Svoje želiezko v ohni sa chystá predviesť aj HTC (Vive) alebo Razer (OSVR). Netreba tiež zabúdať na zaujímavé projekty na crowdfundingových portáloch.

V poslednom čase tamojšie vody rozbúrili okuliare Fove. Fungujú podobne ako Oculus Rift, no s tým rozdielom, že dokážu detegovať pohyb zreníc. Podľa toho sa pohybuje kurzor alebo sa obraz automaticky zaostruje. Virtuálna realita je potom menej virtuálna. Alebo si stačí zo zahraničia zadovážiť 100-dolárové okuliare Carl Zeiss VR One. Priamy konkurent Gear VR má základnú výhodu – pomocou adaptérov funguje so smartfónmi rôznych značiek, dokonca aj s iPhonom 6.

Každý chcel testovať Gear VR

Na Slovensku sa ako prvý objavil Gear VR od Samsungu a mohli sme ho pár dní testovať. Hneď na úvod je potrebné povedať, že v redakcii sa azda žiadne testovacie zariadenie netešilo takej pozornosti okolia ako tieto okuliare. Nutkanie vyskúšať si ich mali aj tí, ktorí vo všeobecnosti novým technológiám neholdujú.

Aj to je jeden zo znakov, že virtuálna realita je univerzálny trend pre všetky vekové aj záujmové kategórie. Od budúceho roka nebudeme vôbec prekvapení, keď sem-tam vo vlaku alebo počas obednej prestávky v kancelárii zazrieme niekoho s tými či onakými okuliarmi pre virtuálnu realitu.

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety

Samsung Gear VR Zdroj: Samsung

Gear VR je pasívne príslušenstvo, ktoré na fungovanie vyžaduje vloženie smartfónu. V tomto prípade veľmi obmedzenej skupiny mobilov. Okrem Galaxy Note 4 to je len Galaxy S6 a S6 Edge. S tým je spojené ďalšie negatívum, vysoká cena. Samotné zariadenie Gear VR sa predávalo za viac ako 200 eur, o niekoľko týždňov príde o pár gramov ľahšia a o viac ako polovicu lacnejšia druhá generácia.

Lenže bez smartfónu za približne 500 eur to je len kus plastu s dvoma šošovkami. Majiteľov týchto vlajkových lodí od Samsungu je však dosť a možno ich kvôli tomuto príslušenstvu bude ešte o niečo viac. Oplatí sa im priplatiť si za nevšednú zábavku?

Okuliare Samsung vyvinul v spolupráci s firmou Oculus VR. Pohodlie je vďaka nastaviteľnej čelenke aj náhlavnemu popruhu zabezpečené. Ale o hodinu neskôr používateľ názor zmení. Samotné okuliare majú hmotnosť 395 gramov. S pripojeným smartfónom okolo pol kilogramu. Je dôležité si všetko správne dotiahnuť a pohodlne sa usadiť. Inak po pár desiatkach minút začnú tlačiť. Okolie očí je potiahnuté penou.

Zapájanie smartfónu je jednoduché. Na jednej strane je kĺb s micro USB. Po pripojení sa mobil zacvakne o úchytku na opačnej strane a je vybavené. Otočným voličom na hornej hrane sa dá nastaviť ostrenie, čo v praxi znamená približovanie a odďaľovanie mobilu od šošoviek.

Hneď po pripojení telefón rozozná, že je v okuliaroch, a vypýta si stiahnutie všetkého potrebného. A nebolo toho málo. Najprv update systému, potom aplikáciu pre Gear VR a základné aplikácie od výrobcu. Ak pripočítame ďalšie sťahovanie appiek priamo v menu okuliarov, môže trvať aj hodinku, kým Gear VR prvýkrát rozbehnete.

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety

Zeiss VR One Zdroj: Zeiss

Úchvatná, ale krátka zábava

Ovládanie zabezpečuje drobný touchpad na pravej strane spolu s malým tlačidlom pre krok späť. Ale hlavným ovládacím prvkom je zmena polohy v priestore. Gear VR, samozrejme, rozoznáva aj najmenšie pohnutie hlavou a okamžite ho transformuje na zmenu uhla obrazu. Týmto spôsobom sa dá ovládať aj akýsi kurzor, ktorým sa vyberá z ponuky.

Keď je všetko spustené, nastúpi ten pravý wow faktor. Stačí doslova pár minút a človek zistí, že virtuálna realita nie je len cirkusová záležitosť. 3D filmy sú fajn, ale až VR človeka doslova vtiahne do deja. Či už videa alebo hry. Otáčaním hlavy vidíte 360-stupňový svet, ktorý nemusí mať žiadne hranice. Zaujímavé je sledovanie VR fotografií, ktoré neukážu len okamih z dovolenky, ale priestor.

Podobne aj videá. Spomínaná aplikácia Cirque du Soleil je úchvatná. Artisti vystupujú pár metrov pred vami. A vlastne aj vedľa vás a nad vami. Zaujímavý zážitok sú aj VR hry a potenciál na využitie v biznise ukázala aplikácia na virtuálnu prechádzku s realitnou maklérkou po ponúkanej nehnuteľnosti.

Žiaľ, výber dostupných aplikácií a obsahu je stále minimálny. Presnejšie povedané kvalitného a praktického obsahu. Veľká časť aplikácií a videí je skôr ako taká ukážka virtuálnej reality. Človeka omámi, sedí s otvorenými ústami pri druhej a tretej hre, potom sa poprechádza (s pripojeným gamepadom) okolo dinosaurov. Lenže prejde hodinka, maximálne dve.

A všetko bolo vyskúšané. Nič nechytí tak, aby človek musel okuliare použiť aj na druhý deň. Jedine na sledovanie klasických filmov vo virtuálnom kine alebo skúšanie, či nie je dostupná nejaká nová aplikácia či hra.

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety

Sony Morpheus Zdroj: Sony

Problémom sa ukázala aj náročnosť na hardvér. Testovaný Galaxy S6 Edge všetko zvládal bez sekania. Lenže percentá batérie padali ako prezreté hrušky. Na jedno nabitie vydržal mobil necelé dve hodiny virtuálneho užívania si. A aj to nie bez prestávky. VR spôsoboval prehrievania – až také, že si po približne 40 minútach Edge vypýtal vypnutie.

Záverečné hodnotenie: Samsung Gear VR na jednej strane ukázal potenciál virtuálnej reality, čo môže mať vplyv na úspech tejto technológie. Budú z toho teda profitovať aj konkurenti. Pre majiteľov konkrétnych vlajkových lodí od Samsungu je to skvelý doplnok. Len musia počítať zatiaľ s menším počtom aplikácií a kratšou dobou používania kvôli náročnosti na batériu a prehrievaniu. Oplatí sa kvôli Gear VR kupovať nový smartfón? Skôr nie. Na nejaký druh virtuálnej reality si však šetrite, bude to pecka. 

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety
Reálna nevoľnosť

Virtuálna realita je síce efektný zážitok, ale tisíce rokov evolúcie ľudského zraku si s ňou nie vždy rozumejú. Problémom je konflikt zmyslov. Oči vnímajú svet, ktorý mozgu pripadá (podvedome) uveriteľný. Ale keď v tomto svete nastane napríklad zrýchlenie alebo iná náhla zmena a telo žiadne ozajstné preťaženie necíti, je zmätené. Nastáva nevoľnosť a dezorientácia, ktorú opísali vojnoví piloti už pred desiatkami rokov.

Armáda bola prvou, ktorá virtuálnu realitu používala na trénovanie. Vedci na univerzite v Purdue sa podujali chorobu z virtuálnej reality liečiť. A už majú prvé výsledky. Stačilo do obrazu pridať virtuálny nos. Úplná drobnosť, ktorú si už ani neuvedomujeme. Ale mozog testovacích objektov viditeľne jednoduchšie zvládal zmeny, ak sa obraz viac podobal tomu, čo oči od narodenia vidia.

Google Glass chytajú druhý dych

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety

Zdroj: Google

Už je to viac ako dva a pol roka, odkedy sa na svetlo sveta dostali na prvý pohľad zaujímavé a filmovo futuristické „okuliare“ Glass od Googlu. Vstavaná kamera a priehľadný displej v sklenenom hranole umožňovali vidieť rozšírenú realitu a dotykom alebo hlasom sa dalo navigovať, ukladať videá a mnoho ďalšieho. Boli však určené najmä pre vývojárov a aj keď ich uvoľnili pre verejnosť, cena 1 500 USD bola privysoká.

Vývoj však Alphabet neskončil. Google Glass ostávajú v divízii Google už pod názvom Project Aura. Šéfuje jej Ivy Ross, módna návrhárka, ktorá na okuliaroch spolupracovala od vlaňajška. A tiež Tony Fadell, zakladateľ spoločnosti Nest, ktorú Google pred rokom kúpil za viac ako 3 mld. USD. Presvedčili sme sa, že Glass majú veľký potenciál a so znížením ceny a pridaním možností by mohli byť hitom.

Oculus Rift môže liečiť

Samsung Gear VR a ďalšie virtuálne svety

Zdroj: Oculus

Tak ako môže virtuálna realita spôsobovať nevoľnosť, pri inom využití sa z nej dajú vydolovať dokonca až liečivé účinky. Lepšie povedané rehabilitačné. Amblyopia, teda tupozrakosť, je funkčná porucha videnia. Výsledkom je takzvané škúlenia a strata schopnosť vnímania hĺbky obrazu. Liečiť sa dá len do určitého veku zakrytím zdravého oka tak, aby sa druhé viac namáhalo.

Doktor Jamesa Blaha, sám trpiaci amblyopiou, vytvoril pre Oculus Rift aplikáciu Diplopia. Má viacero režimov a „hier“, ktoré stimulujú obe oči naraz. Navyše každé oko vníma jeden samostatný displej, čím sa precvičuje binokulárne videnie. Túto terapiu môžu podstúpiť aj Slováci a nemusia ani kupovať letenky. Robí ju Dr. Holm na UVEA Mediklinik v Martine. Cestovaniu sa však nevyhnete. Podľa prvých výsledkov je potrebných deväť 40-minútových sedení. Na druhej strane zábavnejšiu liečbu asi zatiaľ nikto nevymyslel.