Šoférovať auto bude v budúcnosti rovnaké, ako jazdiť na koni. Zo šoférovania sa stane zábava vo voľnom čase a stretnúť v meste takéto auto bude rovnako nezvyčajné, ako stretnúť voz ťahaný koňmi. Takto si budúcnosť predstavuje šéf automobilky Tesla Motors Elon Musk.

Nie je sám. Samojazdiace vozidlá sú čoraz bližšie stať sa bežnou realitou. Aj preto všetky veľké automobilky pracujú na vlastných projektoch autonómnych vozidiel. Táto technológia totiž predstavuje revolučnú zmenu, ktorá sa dá prirovnať k nástupu prvých motorov, ktoré nahradili konský pohon. Samojazdiace autá zmenia nielen automobilový priemysel, ale celkové vnímanie mobility a to, akým spôsobom ľudia využívajú autá.

Bezpečnosť na prvom mieste

Hlavným dôvodom, ktorý hovorí v prospech samojazdiacich automobilov, je bezpečnosť. Celosvetovo zomrie ročne podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie pri dopravných nehodách 1,3 milióna ľudí. Na vine je pritom až v 94 percentách ľudský faktor.

Jeho vylúčenie z dopravy je preto logický krok, ako spraviť cesty bezpečnejšie. Samojazdiace autá totiž nepijú alkohol, nezaspia za volantom ani neprejdú na červenú. Štúdia neziskovej organizácie Eno Centre for Transportation odhaduje, že pri 90-percentnej penetrácii samojazdiacich vozidiel by nehodovosť v USA klesla z 5,5 milióna na 1,3 milióna ročne.

S masovým nasadením tejto technológie dôjde aj k zníženiu počtu vozidiel na cestách, ako aj poklesu emisií. Rodina, ktorá dnes vlastní dve alebo tri autá, si v budúcnosti vystačí s jedným samojazdiacim. To ráno rozvezie deti do škôl a vráti sa po rodičov, ktorí si po ceste do práce vybavia maily a konferenčné hovory.

Neustály pohyb takýchto vozidiel a ich väčšia vyťaženosť zároveň znížia nároky na parkovacie miesta. Okrem toho je tu aj zdravotný benefit, keď samojazdiace autá umožnia fungovať samostatne aj seniorom alebo telesne postihnutým, ktorí by inak boli odkázaní na cudziu pomoc.

Na zmenu sa musia pripraviť aj poisťovne. Ak zo šoférovania vylúčime človeka, vzniká otázka, kto bude niesť zodpovednosť za škodu pri nehode. „Samojazdiace autá sú nezastaviteľná technológia. Otázkou nie je či, ale kedy a ako rýchlo sa dostanú na cesty. Kedysi sa hovorilo, že to bude trvať 20 až 30 rokov, ale teraz to vyzerá skôr ako otázka desiatich rokov,“ hovorí pre TREND odborník na automobilový priemysel Egil Juliussen zo spoločnosti IHS Automotive.

Už dnes automobilky nasadzujú do svojich modelov niektoré prvky autonómneho riadenia, ako je napríklad asistent v kolónach alebo pri parkovaní, ako aj systém núdzového brzdenia, ktorý sám zastaví automobil, ak hrozí zrážka s chodcom. Audi a Tesla zase umožňujú vodičom prepnúť na diaľniciach do režimu autopilot, keď auto dokáže meniť pruhy, udržuje rýchlosť a vzdialenosť od ostatných vozidiel.

Samojazdiace auto: Kto bude prvý

Zdroj: Profimedia.cz

Súboj titánov

Poradenská spoločnosť McKinsey predpovedá, že do roku 2030 bude každé desiate auto na ceste schopné jazdiť bez zásahu vodiča. Biznis je to zaujímavý aj z finančného hľadiska. Podľa PwC globálny trh s technológiami autonómneho riadenia do roku 2021 vzrastie štvornásobne na štyridsať miliárd eur.

Dostať sa k týmto príjmom však nebude pre automobilky jednoduché. Do sektora sa tlačia noví hráči ako

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa