Do dvoch mesiacov a bez poplatkov. S takýmito podmienkami dnes môže rátať domácnosť alebo firma, ktorá chce dať zbohom svojmu dodávateľovi elektriny alebo plynu a vymeniť ho za iného. Čakacia lehota je v porovnaní napríklad s pár dňami na spoplatnený prenos čísla medzi mobilnými operátormi o dosť dlhšia. Po vlaňajšom prijatí kľúčových energetických zákonov sa však výrazne skrátila. Zmena pravidiel mala prispieť k rozhýbaniu trhu s energiami a podporiť súťaž dodávateľov. Komplexné štatistiky o prestupovej aktivite odberateľov za uplynulý rok zatiaľ na svete nie sú. Pravda, čiastkové informácie z trhu naznačujú, že záujem spotrebiteľov o zmenu dodávateľa ožil.
Stačí jeden podpis
Táto zmena je jednoduchý proces. V prípade, že odberateľa osloví ponuka dodávky energií, stačí podpísať splnomocnenie a nový dodávateľ vybaví všetky potrebné úkony za svoj klientsky prírastok. Potom nastupujú administratívne záležitosti a plynú lehoty. „Zákazníci sa nemusia zmeny obávať, nevyžaduje si žiadne technické zásahy,“ poznamenáva hovorkyňa dodávateľa plynu RWE Gas Slovensko Andrea Danihelová. Zmena dodávateľa sa dnes dá uskutočniť k začiatku každého mesiaca. Staré pravidlá to umožňovali v štvrťročných intervaloch a celý proces trval reálne oveľa dlhšie ako v súčasnosti, takmer pol roka.
Na začiatku zmeny je výpoveď zmluvy pôvodnému dodávateľovi. Už túto fázu môže zákazník zveriť do rúk nového dodávateľa. V prípade, že odberateľ má uzatvorenú zmluvu o dodávke energií na dobu neurčitú, musí počítať s mesačnou výpovednou lehotou. Tá začína plynúť prvý deň mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bola výpoveď podaná. Ak teda chce zákazník prejsť ku konkurencii napríklad k 1. júnu, musí výpoveď svojmu pôvodnému dodávateľovi doručiť do konca apríla.
Dva týždne na rozmyslenie
Vypovedať sa dá aj zmluva na dobu určitú, hoci v tomto prípade sú možnosti zúžené. Domácnosť môže od takejto zmluvy odstúpiť, ak dodávateľ zmení ceny energií alebo obchodné podmienky a zákazník s tým nesúhlasí. Treba si však dať pozor na to, aby výpoveď bola doručená 15 dní pred tým, než začne platiť plánovaná zmena.
Samotný „prepis“ odberateľa k novému dodávateľovi by sa mal stihnúť za tri týždne počas plynutia výpovednej lehoty. „Hneď ako prebehne vzájomná komunikácia medzi dodávateľmi prostredníctvom prevádzkovateľa distribučnej sústavy, k danému dňu sa realizuje aj zmena bilančnej skupiny z pôvodného dodávateľa na nového,“ vysvetľuje hovorca Západoslovenskej energetiky (ZSE) Ján Orlovský.
Zákazník si môže celý prechod k inému dodávateľovi rozmyslieť. Po novom na to má 14 dní (predtým sedem) od podpisu zmluvy. Nemusí pritom uviesť žiadny dôvod. Dva týždne by mali postačovať na to, aby bol odberateľ chránený pred prípadnými agresívnymi či nekalými praktikami dodávateľov.
ZSE zákazníkom odporúča, aby „lehotu na rozmyslenie“ využili na preštudovanie cenových podmienok, dĺžky viazanosti a všeobecných obchodných podmienok. „Dôležité je preveriť, v akej výške má nový dodávateľ v zmluve zahrnuté rôzne poplatky súvisiace s uzatvorením alebo vypovedaním zmluvy,“ vystríha J. Orlovský.
Pohyby na trhu
Dáta o počtoch zmien dodávateľov energií sústreďuje u seba Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Zverejnené sú zatiaľ len údaje za rok 2011 a staršie dáta. Z nich vyplýva, že zmena dodávateľa, najmä v domácnostiach, sa v slovenských podmienkach stále len rozbieha. Viac pohybov sa udialo v elektrine než v plyne. Tam sa objavili prvé prípady zmien dodávateľa v segmente domácností až v roku 2011.
Výrazný rast záujmu o zmenu dodávateľa reportoval koncom februára alternatívny dodávateľ elektriny aj plynu ČEZ Slovensko. „Zvýšený záujem o lacnejšie energie sme zaznamenali už koncom minulého roka,“ hovorí riaditeľ pre retail ČEZ Slovensko Igor Ďatko. Otázne je, do akej miery prispela k väčšej chuti klientov meniť dodávateľa úprava zákonných pravidiel. A akú váhu má v neľahkej ekonomickej situácii potreba optimalizovať náklady v domácnostiach a tiež vo firmách. V ČEZ to vidia tak, že záujem o lacnejšie energie bude tento rok akcelerovať.
Zmeny dodávateľa vedú k oslabovaniu postavenia tradičných hráčov na trhu s energiami. Najväčší dodávateľ SPP tvrdí, že v náročnom konkurenčnom prostredí má tento rok dvojtretinový podiel na trhu. V segmente domácností z hľadiska objemu dodávok plynu očakáva, že si udrží kontrolu nad 79 percentami trhu a v prípade firemných klientov obhospodári 60 percent. V roku 2012 podľa SPP reálne dodávalo plyn na trhu 22 hráčov, z toho desiatka aj domácnostiam.
O tom, že konkurencia napreduje, svedčia čísla RWE Gas Slovensko. „V súčasnosti dosahujeme 21-percentný celkový trhový podiel,“ oznámila A. Danihelová. Koncom roka RWE Gas evidoval viac ako deväťtisíc firemných zákazníkov.
Podomový problém
Spotrebiteľov podľa A. Danihelovej podnecuje k zmene dodávateľa aj podomový predaj. Tento spôsob „navrávania“ zákazníkov si vďaka nekalým praktikám, ku ktorým sa uchyľujú niektorí dodávatelia, vyslúžil pošramotenú povesť. „V podomovom predaji neustále dochádza k hrubému porušovaniu pravidiel obchodného styku a k zavádzaniu zákazníkov,“ tvrdí J. Orlovský.
Podomový predaj sa však dá robiť aj slušne a čestne. ČEZ Slovensko zdôrazňuje, že poctivú ponuku pri priamom predaji možno rozpoznať rovnako, ako keď si zákazník vyberá medzi obchodníkmi s potravinami alebo internetovými obchodmi. Predajcovia serióznych firiem sa riadia etickým kódexom a zákazníci si môžu overiť ich totožnosť. ČEZ Slovensko robí pri podomovom predaji viacnásobnú kontrolu. Zákazníkom dokonca volá naspäť a overuje si, či ponuke rozumejú a nestratili o ňu medzičasom záujem.
I v RWE Gas Slovensko sami pravidelne preverujú výkon svojich predajcov. Na to, aby si potvrdili kvalitu podomových obchodníkov pri návštevách u zákazníkov, využívajú aj služby call centra.
Susedia popredu
Frekvencia zmien dodávateľa energií sa na Slovensku podľa dostupných dát zďaleka nepribližuje pomerom v susednom Česku. Za riekou Moravou vlani zmenilo dodávateľa celkovo zhruba 473-tisíc zákazníkov, z nich približne štyri pätiny v kategórii domácnosti. Prví maloodberatelia z radov podnikateľov zamierili za konkurenčnými ponukami v roku 2005, o rok nato si zmenu dodávateľa vyskúšali už aj prvé domácnosti. Na trhu s plynom sa pre nového dodávateľa v Česku vlani rozhodlo takmer 350-tisíc odberateľov.
Slovenské zlomky
Slovenské čísla sú len zlomkami tých českých. V elektrine podľa údajov ÚRSO predvlani zmenilo dodávateľa takmer 43-tisíc odberateľov, najmä domácností. V prípade plynu ich bolo len 27-tisíc. Reálne čísla boli zrejme vyššie, keďže množstvo migrujúcich odberateľov bolo vzhľadom na vtedy ešte zdĺhavý proces zmeny dodávateľa na „čakačke“.
Dodávatelia energií v Česku majú oproti slovenským výhodu v tom, že nie sú pri konkurenčnom boji obmedzovaní reguláciou cien. Konkurencia tam už roky funguje naplno. Naproti tomu ÚRSO schvaľuje cenníky energií pre domácnosti, tak elektriny, ako aj plynu. Najnovšie k nim po roku opäť pribudli malé podniky.
Ako nenaletieť pri predaji energií
- pýtajte si identifikačný preukaz predajcu – mal by mať na ňom jasne uvedené, pre ktorú spoločnosť pracuje
- neuspokojte sa len s prísľubom všeobecnej zľavy v percentách – nechajte si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívate
- vyžiadajte si od predajcu cenník a všeobecné obchodné podmienky – nechajte si čas na ich dôkladné preštudovanie
- nedovoľte predajcovi vypisovať súčasti zmluvy za vás – môže rozhodnúť o zmluvných podmienkach, ktoré budú pre vás znamenať dodatočné finančné náklady
- každú ponuku preštudujte ešte s niekým – poraďte sa s rodinou alebo priateľmi
- nechajte si čas na rozmyslenie – nič nepodpisujte okamžite
PRAMEŇ: Združenie slovenských spotrebiteľov
Článok vyšiel v prílohe TREND + energetika, ktorá je súčasťou vydania TRENDU 12/2013.
Ilustračné foto - Photodisc