Nakupovanie bez pokladní nabité modernými technológiami v slovenských podmienkach zrejme tak skoro nehrozí. Najväčší internetový obchod Amazon novinku zaviedol začiatkom roka vo svojej prvej menšej predajni potravín v americkom Seattli.
Retail prechádza nevídanými zmenami, ktoré súvisia najmä s prevratným technologickým pokrokom, inováciami a meniacimi sa preferenciami zákazníkov. TREND sa spýtal viacerých významných slovenských maloobchodných predajcov, ako sa pasujú s výzvami budúcnosti a ktoré trendy sa podľa nich presadia na trhu v najbližších rokoch.
Štandard samoobslužných pokladní
Azda najhmatateľnejším inovačným prvkom slovenskej retailovej praxe sú dnes samoobslužné pokladnice. Ako prvý s nimi prišiel na trh líder maloobchodu Tesco v roku 2010. V súčasnosti sa cez samoobslužné pokladnice realizuje tridsať až štyridsať percent nákupov vo všetkých jeho hypermarketoch, vybraných supermarketoch a menších expres obchodoch. Pred dvomi rokmi britský reťazec zvýšil komfort nákupu nasadením ručných skenerov, ktorými si zákazník sám priebežne blokuje tovar počas nákupu. Služba je dostupná v osemnástich obchodoch Tesca.
Aj takto by mohla vyzerať čerpacia stanica. Zdroj: Vizualizácia – Slovnaft
Od roku 2016 sa dá platiť na samoobslužných pokladniach tiež v Kauflande, ktorý ich nasadil doposiaľ na viac ako tretinu predajní. „Koncept samoobslužných pokladní sa nám osvedčil, zákazníci si na ne rýchlo zvykli,“ hovorí generálny riaditeľ Kauflandu Paul Pauls. Do budúcnosti reťazec plánuje rozšíriť tento spôsob platenia za nákup na všetky predajne, ktoré prejdú rekonštrukciou. V novo otváraných obchodoch sú štandardom.
Výzvou bude nájsť správny balans medzi suchou automatizáciou a individuálnym prístupom
Samoobslužné pokladnice využíva aj predajca nábytku IKEA, v budúcnosti ich plánuje zavádzať tiež skupina Terno. Rýchle vybavenie pri pokladni rieši i nemecký diskont Lidl. „Vyvíjame
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?