Potlesk novinárov na otvorenej scéne stánku Ferrari na parížskom autosalóne bol pre manažéra, ktorý u značky začal v roku 1973 ako asistent „il Commendatoreho“ Enza Ferrariho, rozlúčkou s automobilovým svetom. Potom už vplyvný taliansky priemyselník iba sekundoval v krátkej fraške so svojím šéfom a technicky aj nástupcom, hlavou skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergiom Marchionnem. Ten síce tiež tlieskal, no odťahoval sa od spoločného fotenia a aj keď stáli s L. di Montezemolom vedľa seba, odvracal sa od neho. Bolončanovi chvíľami preblesklo tvárou znechutenie, no to noblesne maskoval dôstojný výraz aristokrata. Reč tela oboch topmanažérov iba podčiarkla zmeny vo firme.
Potom, čo S. Marchionne obnovil voľné obchodovanie s akciami FCA na burze, potrebuje analytikov pravidelne zásobovať ak nie informáciami, tak aspoň prísľubmi rastu. A práve úvahy o možnom zvýšení výroby Ferrari či dokonca rozširovaní množstva jeho modelov boli základom nezhody šéfa automobilky s kráľom skupiny. Že po konfrontácii so silným šéfom odišiel L. di Montezemolo, asi prekvapivé nie je. Aj keď treba podotknúť, že to všetko sú len dohady. Ako tradičná talianska rodina, ani Ferrari neuviedlo žiadny dôvod oficiálne. Pár novinárov, ktorí v Paríži navštívili malú rozlúčkovú tlačovku L. Montezomola, označili ako najpriamejšiu odpoveď Talianovu reakciu na otázku, prečo odchádza. Očami ukázal na vedľa sediaceho S. Marchionneho. A minulý týždeň, práve na šesťdesiate výročie vzniku Ferrari, mu formálne odovzdal svoj post.
BMW X6 Zdroj: Martin Jesný
Veľmi opatrné nádeje
Bez ohľadu na ekonomiku taliansko-americkej dvojautomobilky to, či bude Ferrari predávať šesťtisíc alebo desaťtisíc áut ročne, je pre európsky trh aj celú autobrandžu okrajová správa. Zaujímajú ich celkom iné informácie. Nečudo, vlaňajšie predaje na úrovni ani nie dvanásť a pol milióna áut znamenali pre starý kontinent šiesty rok za sebou pokles – a o skoro štyri milióny čiarok na pažbe predajov menej než v roku 2007. Preto autopriemysel radostne zažmurkal, keď tento rok začali európske predaje nesmelo rásť. Analytici však upozorňujú, že nejaké extra oživenie čakať nemožno a podľa konzultačnej firmy IHS ostanú predaje pod predkrízovými úrovňami aj v roku 2020. Veľmi solídnu kombináciu opatrného optimizmu a realistického postoja ukázal v Paríži šéf aliancie Renault – Nissan Carlos Ghosn, podľa ktorého na rozdiel od USA trh v Európe nemá žiadny dôvod, aby sa vracal na úrovne spred krízy. „Môj osobný pocit je, že pri týchto podmienkach by nás mohli čakať rasty tak o dve-tri percentá ročne po viac rokov, ak sa nič nestane,“ dodal a bolo zjavné, že zázrak, ktorý by nadniesol predaje áut v Európe, tým nemyslí.
Renault Espace Zdroj: Martin Jesný
Európskym automobilkám tak neostane nič iné, len konečne upraviť na nový stav trhu aj kapacity svojich fabrík. Zatiaľ to na starom kontinente urobili len pobočky amerických automobiliek General Motors a Ford, ktoré si európske straty liečili podobne razantne ako doma. Naopak, Francúzi, najmä skupina PSA Peugeot Citroën, ktorá sa stále, vyjadrené tržbami, z troch štvrtín spolieha na európsky trh, zatiaľ zďaleka dosť nerezali. Bránia im najmä politici, ktorí si za svoju pomoc vynútili už aj účasť na kontrole rozhodnutí skupiny (TREND 8/2014) a využívajú ho, aby skupina hlavne nerušila pracovné miesta vo Francúzsku. To, že sú jeden z hlavných faktorov, pre ktorý analytici neprestávajú upozorňovať na terajšie sotva dvojtretinové využitie kapacít v Európe, je ešte ďaleko od 70- alebo skôr 80-percentného bodu zlomu k ziskovej prevádzke, nedokážu francúzske značky riešiť. Ďalšieho z európskych premiantov nadkapacít, taliansky Fiat, už nejaký čas zaťažuje aj recesia na silnom brazílskom automobilovom trhu, kde je lídrom. Tú cíti aj Renault.
Audi TT Sportback concept Zdroj: Martin Jesný
Ruská slabosť
Aj najviac optimistické opatrné nádeje na oživenie európskeho autotrhu dostávajú v posledných mesiacoch rany pre vojnový konflikt Ruska a Ukrajiny, pre ktorý navyše Európska únia zavádza voči Rusom ekonomické sankcie a tí nešetria odvetnými vyhrážkami. Nový šéf Fordu Mark Fields už dosah konfliktu, ktorý prehlbuje beztak slabšie obdobie ruskej ekonomiky, vyčíslil. Aj keď sa by európska divízia automobilky mala po zlých rokov pochváliť ziskom, jeho odhad znížil prinajmenej o miliardu dolárov.
Optimizmom nehýri ani S. Marchionne, podľa ktorého sa veľký, no oslabený ruský trh v najbližšom roku spamätá len ťažko. „Nemyslím si, že v strednodobom výhľade sa to upraví, a jediný dôvod, prečo to hovorím takto, je, že alternatívy sú relatívne odporné,“ dodal s neskrývanou skepsou.
Nadšený nie je ani C. Ghosn, a to je jeho aliancia vzhľadom na sfinalizované prevzatie AvtoVazu a aj popri tom silnú pozíciu Renaultu aj Nissanu v Rusku. „Je to ako premýšľať, či je pohár poloprázdny alebo poloplný,“ dodáva a upozorňuje aj na vážne nepriame dosahy konfliktu na ekonomiku značiek na ruskom trhu – cez kurz rubľa. „Kto tam má väčší podiel výroby aj dodávateľov, je vo výhode, pretože pri väčšom podiele dovozov sa pre rýchle oslabenie rubľa môžete ľahko zosunúť do straty,“ pokračuje C. Ghosn. A upozorňuje aj na rýchlosť, akou v Rusku pri slabnúcej ekonomike klesajú predaje.
Infiniti Q80 Inspiration Zdroj: Martin Jesný
Predáva aj zdanie luxusu
Aj keď nie celkom bez škrabancov, väčšina diania necháva pomerne chladné nemecké automobilky. Tie však úspešne kombinujú tri dôležité faktory, ktoré držia ich predaje vysoko. Po prvé, už dávnejšie sa pevne usadili na najväčšom autotrhu súčasného sveta – v Číne a tamojšími predajmi pomerne solídne sanujú výkyvy predajov v iných kútoch sveta. Po druhé, aj keď nie bez ťažkostí, nastavili nákladovo výhodný systém platforiem a systematicky vypĺňajú všetky voľné miesta v ponuke, v ktorých by si niekto rád kúpil auto s ich logom na kapote. To sa týka veľkostí áut aj typov pohonu. Volkswagenu to vychádza tak s hlavnou značkou s luxusným Audi, ako aj so športovým Porsche. Kombináciami vznikajú pomerne prekvapivé modely, no ich predaje obvykle dokazujú, že pestrosť Made in Germany funguje. Aj so slovenskou výrobnou stopou tak Porsche v Paríži predstavilo facelift luxusného SUV Cayenne – s hybridným pohonom. Jeho kabínu vyrába rovnako ako bratranca Volkswagen Touareg tuzemský Volkswagen Slovakia. Ďalšiu generáciu Cayenne budú v Bratislave vyrábať komplet. S tým súvisí aj tretí aspekt úspechu nemeckých automobiliek, ktorý im drží už roky vysoko vyťažené kapacity – vo všetkých veľkostiach predávajú svojim zákazníkom luxusné autá.
Suzuki Vitara Zdroj: Martin Jesný
To drží nielen predaje, ale aj zaujímavé zisky BMW, ktorá dávky prémiovosti rozdeľuje aj anglickým dcéram – menšiemu Mini a aristokratickému Rolls-Royce. A zneisťuje konzervatívnych fanúšikov novinkami, ako je nový dvojkový Active Tourer, ktorý je s predným pohonom bratrancom zväčšeného päťdverového Mini. Hoci už roky boduje aj s kontroverzným svalnáčom X6, ktorý v dostal v Paríži novú generáciu. Tretí z nemeckej partie, Daimler, už dokonca rozširuje aj spôsoby, ako na prémiových autách šetriť cez širšie zdieľanie platforiem – s už aj tak pospájaným Renault Nissanom. Dôkaz je nové malé Twingo od francúzskej značky, ktoré bude nevlastný bratranec daimlerovského mini Smart. Prečo nevlastný? „Už sme viackrát zdôraznili, že toto nebude manželstvo. Vnímame sa ako korporátni priatelia s výhodami,“ siahol v opise do vzťahovej zóny C. Ghosn. Aféra francúzsko-japonskej aliancie s Nemcami sa však nekončí. Najnovšie chystajú obe skupiny spoločný vývoj nových áut v prémiovom kompaktnom segmente. Spolu si tak sadnú inžinieri Mercedesu a Infiniti, ktoré je luxusnou odnožou Nissanu. A nielen to, obe skupiny presunú synergie aj do výroby. Opäť slovníkom ľudských vzťahov, pod jednu strechu sa nasťahujú do novej fabriky v mexickom Aguascalientes. Výrobu budú zdieľať aj v už existujúcich fabrikách v Anglicku, Číne či maďarskom Kecskeméte, kde Mercedes vyrába autá triedy A a B. Ako však zabránia tomu, aby zákazníkom začali splývať? „Nespochybniteľná identita každej zo značiek,“ zdôrazňuje šéf Daimleru Dieter Zetsche. Renault aj ukazuje ako – ďalší bod, ktorým jeho šéfdizajnér Laurens van der Acker napĺňa šesťlístok svojej dizajnovej stratégie, je rodinný van Estate, ktorý ukázal v Paríži. Zároveň zdôraznil úlohu luxusných verzií, ktoré dá jeho modelom výbava Initiale Paris.
Smart Zdroj: Martin Jesný
Uvádzanie luxusných verzií bežných značiek je celkovo móda, ktorá sa v autopriemysle nosí. Nadväzuje na úspech luxusu, aký si v poslednom čase vyskúšali popri Nemcoch aj prémiové talianske Maserati či v čínskych rukách znovuzrodené britské duo Jaguar – Land Rover. Ford napríklad nielen konečne uviedol na európsky trh model Mondeo, ktoré v Amerike už druhý rok predáva, ale promuje aj jeho zlepšenú verziu Vignale. Najďalej zašlo PSA, ktoré pôvodne prémiové oddelenie DS pretavilo do samostatnej značky, ktorú ako tretiu značku aliancie uviedlo práve v Paríži.
Cestu reportéra TRENDU na parížsky autosalón zabezpečil Volkswagen Slovakia.
Novinky autosalónu
Nová Fabia
Škoda Fabia III Zdroj: Martin Jesný
Po štvrť roku oficiálnych fotografií a informácií ukázala česká Škoda tretiu generáciu svojho malého modelu Fabia. Kým veľké očakávania po druhej generácii sa spájali s jeho dizajnom, bolo jasné, že jednoznačne zabojuje najmä v šírke ponuky na špici svojho segmentu. A tak medzigeneračne kratší hatchback aj dlhšie a vyváženejšie kombi ponúkajú väčší kufor a vďaka rozšíreniu aj s nižšou siluetou viac miesta vo vnútornom priestore. K tomu prihodili Česi pre rôzne verzie zhruba polmetrákovú odtučňovaciu kúru a výsledok je, že verzia s najmenším litrovým motorom váži pod tonu. Motory sa celkovo zmenšili, idú od litrového trojvalca po 1,2 TSI s rôznou silou.
Nielen nový kabát MX päťky
Mazda MX 5 Zdroj: Martin Jesný
Aj keď prvé obrázky novej generácie roadsteru MX 5 pustila Mazda skoro mesiac pred autosalónom, patril malý športiak medzi najviac očakávané premiéry Paríža. Širšie a nižšie auto, ktorého dĺžka klesla o desať a pol centimetra pod štyri metre, schudlo o metrák zhruba na tonu. Tomu pomohla hliníková kapota, veko kufra či predné blatníky. Nižšia hmotnosť spolu s výkonnými atmosférickými motormi a ďalšími zlepšeniami sú súčasťou balíka Skyactiv, ktorým Japonci ladia všetky modely aktuálnej generácie. S novou konštrukciou s motorom až za prednou nápravou a stále ideálnym rozložením hmotnosti medzi nápravami napoly by malo auto s 1,5- a dvojlitrovými motormi ponúkať výkon 130 (97 kW) a 180 koní (134 kW). O výkonnejšej turbo verzii sa ešte len špekuluje.
Lamborghini
Lamborghini Asterion Zdroj: Martin Jesný
Iba sporé úniky zabránili talianskemu Lamborghini prekvapiť v Paríži svojím prvým hybridným športovým konceptom Asterion LPI910-4. Jeho 910 koní výkonu dodá desaťvalec známy zo superšportu Hurracán spolu s elektromotormi. Rozdelením pohonov na obe nápravy vznikne štvorkolka. Ak by však na základe konceptu vzniklo podobne ladené produkčné auto, nemalo by mať na rozdiel od športových hybridov LaFerrari, McLaren P1 a Porche 918 slúžiť na dratie asfaltu na okruhoch, ale skôr športovo-luxusné každodenné používanie.
Mercedes AMG GT
Mercedes AMG GT Zdroj: Martin Jesný
Športová divízia Mercedesu AMG ladila a odhaľovala nástupcu SLS pomerne dlho a viazala pozornosť, aby pripravila pôdu pre nový športiak. Jeho nový štvorlitrový osemvalec s dvoma turbami unikátne uloženými medzi radmi valcov by mal v základnej verzii poháňať zadnú nápravu výkonom 462 koní (344 kW) šesťsto newtonmetrami, výkonnejšia verzia S má mať 510 koní (380 kW) a 650 newtonmetrov krútiaceho momentu. A akcelerovať na stovku za štyri sekundy alebo o dve desatiny skôr. Verzie by sa mali líšiť aj dizajnom, maximálka siaha k 310 kilometrom za hodinu.
Ešte viac Passat
Passat Zdroj: Martin Jesný
Nemecký Volkswagen ukončil čakanie na novú generáciu klasika manažérskej strednej triedy – modelu Passat. Pravdepodobne neprekvapí, že dizajn sa naďalej mení evolučne, no technika napreduje. Osem centimetrov rázvoru navyše aj pri kratšej karosérii pridáva vnútorný priestor, vysokopevnostné ocele a hliník uberajú na hmotnosti. Nižšia silueta pripomína luxusnú limuzínu Phaeton. Okrem ľahších nových motorov predstavili Nemci aj Golfom inšpirovanú športovú verziu hybridu pod označením GTE.
Volvo
Volvo XC90 Zdroj: Martin Jesný
Ambícia nenechať vo svojich autách zomrieť žiadneho pasažiera švédskeho Volva nikoho extra neprekvapuje. No na kľúčový model jeho novodobej histórie, novú generáciu luxusného SUV XC90 nechala čakať skoro pol druha dekády. Natiahnutá karoséria pridala miesto tak, že v sedemmiestnej verzii si v treťom rade sadnú cestujúci, aj ak majú 170 centimetrov. Novinka dostane motory z novej rodiny Drive-E, ktoré poháňajú aj limuzínu S60. Najmä to bude agregát D4 vyladený na silnejších 190 koní (142 kW) – a spotrebu päť litrov na sto kilometrov. Plný noviniek je aj interiér s velikánskym dotykovým displejom v strede prístrojovej dosky, cez ktorý možno ovládať všetky kľúčové prístroje v aute.