Napriek na prvý pohľad nezmyselnému projektu „spájania dvoch neborákov“ z Česka a Slovenska je dôvod, pre ktorý politici túto tému udržiavajú. Obaja premiéri dostali signál z Ruska: ak by sa firmy dokázali zlepiť, záujem o takúto spoločnosť by mal mať silný brat - RŽD.
RŽD by vo svojom portfóliu určite radšej videl podiely európskej železničnej dvojky, poľského PKP Cargo. Firmu sa ešte v minulom roku poľská vláda rozhodla sprivatizovať. Chce predať 50 percent plus jednu akciu spoločnosti a nového partnera by mali odklepnúť na budúci rok. Čaká sa účasť nemeckého Deutsche Bahn, franúzskych SNCF, ale aj samotného RŽD. Lenže tam môže byť cesta neľahká. Privatizačné memorandum si vyzdvihlo viac ako päťdesiat spoločností. A nemožno očakávať, že aj keby v tejto konkurencii mala excelovať ruská firma, poľská vláda by sa na to pozerala zhovievavo.
To si zrejme šéf ruských železníc Vladimír Jakunin uvedomuje. A tak debatuje s politikmi susedných krajín a snaží sa im vykresliť optimistickú budúcnosť ich štátnych železničných spoločností, ktoré by mohli konkurovať najsilnejšiemu spojeniu východ-západ z Ruska do Nemecka cez poľské územie – v prípade, ak sa k nemu neprepracujú samotní Rusi.