Zadarmo nie je nič. Ani avizovaná investícia Volkswagenu takmer za jednu miliardu eur. Hoci sa zdá, že v tomto roku bude táto investícia tou najlepšou správou, ktorú si slovenský automobilový priemysel vypočuje, v ostatnom období si už vyžiadala nemalé nasadenie pracovníkov automobilky. Z pohľadu plnenia vlaňajších cieľov sa slovenskému Volkswagenu spomedzi ostatných podnikov v skupine darilo najlepšie.
Vo Volkswagene Slovakia sa dočkali nového modelu. Začala sa vyrábať Škoda Karoq
Šéf podniku Oliver Grünberg v rozhovore pre TREND približne pred rokom povedal, že verí, že by zamestnanci chceli, aby bol na nich menej prísny. Zároveň však dúfal, že za dva či tri roky pochopia, že kroky, ktoré vo firme urobil, boli dôležité.
Aj z tohto dôvodu preto miliardovú investíciu, o ktorej pre druhé novembrové vydanie nemeckého týždenníka AutomobilWoche hovoril šéf koncernu Herbert Diess, netreba brať ako samozrejmú. Napriek tomu, že o podobných plánovaných investíciách sa v koncerne často rozhoduje roky vopred, vývoj a udalosti posledných mesiacov spôsobili aj v takej sebavedomej skupine, akou je Volkswagen, určitý chaos.
Predaj automobilov sa spomaľoval, koncern stál pred výzvou prechodu na elektromobilitu, očakával masívne investície v desiatkach miliárd eur. Nemci tiež uvažovali, že podchytia nový trh v kontinentálnej Európe – Turecko. Do tamojšieho nového závodu mali smerovať peniaze, z ktorých bude teraz profitovať Slovensko.
„Áno, je možné, že ďalšie plánovanie portfólia aj bratislavského závodu bude závisieť od toho, či sa turecký závod postaví alebo nie. So Slovenskom sa v skupine ráta vo všetkých smeroch, ale na mnohé veci si musíme ešte počkať,“ naznačoval v minulosti O. Grünberg. Dodal, že perspektívy sú oveľa lepšie a dlhodobejšie pre Bratislavu a stále sme v lige top závodov skupiny.
A nakoniec to pre nás môže dopadnúť ešte lepšie, než sa dúfalo. Ak má šéf najväčšej európskej automobilky H. Diess pravdu, oproti správam z tohto leta, keď sa hovorilo o polmiliardovej investícii, k nám nakoniec potečie zrejme až dvojnásobne viac. Keďže Volkswagen trval na tom, že vždy sú v hre všetky podniky v Európe, dá sa tvrdiť, že svoje plány medzičasom prehodnotil. V náš prospech. Do rozširovania kapacít chce ísť na Slovensku takpovediac pokerovým žargónom, „all in“.
Volkswagen potvrdil dôveru v Slovensko. Cení si ho na ďalšiu miliardu
Odteraz to bude už len na nás. A najmä na zamestnancoch bratislavského podniku, ktorí by si iste zaslúžili viac pohody. Podstatné však je, že ak sa miliardová investícia zrealizuje, mala by byť tým potrebným reštartom, na ktorý v týchto náročných časoch tunajší automotive sektor už dlho čaká.