Na druhý deň „príde“ priamo k spotrebiteľovi nová a s veľkou pravdepodobnosťou k nej bude pribalená zubná pasta či dentálna niť. Príklad progresívnej retailovej inovácie fungujúcej vo svete na báze internetu vecí spomenul výkonný šéf predajcu kníh Panta Rhei Tomáš Bél na TREND Business Breakfaste Ako zlepšiť predaj v obchodoch. Patrónom podujatia bola spoločnosť Slovak Telekom (ST).
Dáta za vernosťou
Obchod čoraz viac formujú dáta rôzneho druhu. Nielen tie o zákazníkoch, ich nákupných zvyklostiach, preferenciách alebo pohybe, ale tiež napríklad o skladových zásobách či údaje z pokladničných systémov. Efektívne využitie dát tak, aby v konečnom dôsledku pomohli otvoriť peňaženku zákazníka a udržať si jeho priazeň, býva pritom neraz poriadny oriešok.
„Retail sa mení a zdroje dát, ktoré maloobchodníci majú, pribúdajú. Je veľmi zložité zbierať ich efektívne,“ poznamenáva Daniel Minárik zo spoločnosti retail.bi, ktorá vyvinula riešenie ProfitUp zamerané na analýzu a efektívne vyhodnocovanie veľkého množstva rôznorodých dát (takzvané big data) v maloobchode.
Daniel Minárik a Tomáš Bél Zdroj: Maňo Štrauch
Studnicou cenných údajov o nákupnom správaní spotrebiteľov sú pre obchodníkov napríklad vernostné programy. Mnohí predajcovia sa nimi pokúšajú klientov rozmaznávať a „zaviazať“ si ich. Lojálni zákazníci sa k obchodníkovi vracajú a bývajú motivovaní rôznymi výhodami na vyššie útraty. Dobre nastavený vernostný systém prináša ovocie, hoci s ním bývajú spojené nemalé náklady. Spotrebitelia doň zapojení prinášajú lídrovi obchodu na Slovensku, spoločnosti Tesco Stores SK, tri štvrtiny celkových tržieb.
V prípade siete drogérií dm drogerie markt je toto číslo ešte vyššie. Nie každý obchodník však holduje vernostnému programu, nemá ho napríklad jeden z najväčších retailových hráčov Lidl.
Lojalitný systém nie je výsostne o odmenách pre zákazníkov, ale má
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?