Tak čo teda chcete? Predávam vianočné svetielka. Nepotrebujeme! Presne takto sa začínal v roku 1996 biznis Rakúšana Klausa Marka so sviatočným osvetlením. Chodil od dverí k dverám hotelov v obľúbených tirolských turistických regiónoch. Aj preto, že ho počiatočný nízky dopyt neodradil, dodáva teraz vianočné svetelné dekorácie do celého sveta. Časť z nich vzniká v Prešove. Tam vybudoval závod, ktorý je vo svojom biznise významným svetovým hráčom.

Atmosféra na mieru

Ide zrejme o najoslepujúcejší vchod do výrobnej haly na Slovensku. V prešovskom priemyselnom parku určite. Zdobia ho desiatky žiariacich vianočných ozdôb rôznych tvarov. Od hviezd cez cencúle až po anjelov. Za nimi sa schováva ruch výroby. Aj keď niektoré symboly Vianoc pôsobia na ľudí gýčovito, bližší pohľad na produkciu dovoľuje prirovnanie k tvorbe sôch.

Na katalógovú sériovú výrobu ozdôb musí 150 pracovníkov v prešovskej MK Illumination Production, čo je dcéra rovnomennej rakúskej spoločnosti, zabudnúť. Drvivá väčšina ich výtvorov ostáva unikátmi. Vianočná výzdoba do obchodných centier alebo miest sa kreslí podľa požiadaviek zadávateľa. A najmä podľa priestoru, kam pôjde. Musí mu dodať sviatočnú atmosféru a, ako hovorí zakladateľ firmy K. Mark, aj vyvolať výnimočnosť.

Každý projekt sa začína fotografiou priestoru, do ktorého dizajnér kreslí návrhy. Najprv skice, neskôr už aj so svetlami a výzdobami. Po schválení putuje návrh k inžinierom. Tí mu dajú pevné rozmery, s ktorými vedia majstri v dielni pracovať.

Ako zažať nápad

Výroba dekorácie sa začína ohýbaním hliníkových tyčí. Všetky tvarovacie a ručné ohýbacie nástroje si v Prešove vyvinuli sami a ani najväčšie dizajnérske výstrelky pre nich nie sú žiaden problém. „Pokrivené“ tyče idú k zváračovi. Ten z nich tvaruje časti budúcej sochy. Hoci Deda Mráza, soba alebo labuť. Keď je hotová, vyzerá zaujímavo aj bez osvetlenia a elektroniky. Na záver namontujú pracovníčky na hliníkové konštrukcie girlandy, „koberec“ napodobňujúci ihličie či sneh a svetelné reťaze.

Ale tu sa starosti často iba začínajú. Lebo dekorácie majú neštandardné tvary a zabaliť ich je hotová výzva. Na mieste sa vyrábajú palety a debny pre dekoráciu. Keď sú v kontajneri, ten treba „vydymiť“. Drevo musí byť ochránené pred škodcami, lebo transatlantické prepravné podmienky sú prísne. Ale o to sa už stará logistická firma. Popri prešovskom závode vyrástla spoločnosť Unic, ktorá patrí prvému slovenskému zamestnancovi MK Illumination Slavomírovi Kapovi. Ten je stále výrobným riaditeľom a možný konflikt záujmov riešia vo firme tak, že na väčšinu prepráv je súťaž, kde sú viaceré ponuky. Vyhráva najvýhodnejšia.

Romantika, ktorú možno vypnúť

<em>Ďalšie fotografie nájdete vo fotogalérii</em>

Keď Santovi žiaria šortky

Riaditeľ slovenskej dcéry Mark Eder po tohtoročných návštevách severoamerických fabrík na vianočné osvetlenie tvrdí, že v Prešove je pravdepodobne najlepší závod na výrobu týchto produktov na svete. „Dokonca nás v tu navštívili ľudia z newyorskej firmy, ktorá sa zaoberá dekoráciami. Ozdobuje aj Trump Tower a Rockefeller Center. Už si objednali vzorky motívov,“ hovorí M. Eder. Najzaujímavejší bol pre neho Santa Claus do Juhoafrickej republiky: „Keďže tam nemajú zimu ani sneh, urobili sme ho v šortkách a so surfom,“ hovorí.

Najväčšími zákazníkmi sú Nemecko a Rakúsko, v prvej päťke sú aj Švédsko či Taliansko. A biznis stále rastie, aj keď v každej krajine individuálne. Tento rok napríklad „vybuchli“ trhy v Grécku, Portugalsku či Španielsku. A iné podľa M. Edera zasa rastú. Napríklad Turecko či Švédsko. Do moslimských krajín síce nejdú typické kresťanské motívy ako anjeli či sviece, ale zato hviezdy alebo vločky aj tam pomáhajú obchodným centrám pred koncom roka lepšie predávať. Zaujímavý trh má Rumunsko. Tam sa pred Veľkou nocou predávajú svietiace zajačiky a vajíčka.

S. Kapa hovorí, že podľa vianočných ozdôb sa pozná aj kultúra: „Keď je to blikacie a má to veľa farieb, ide to do Anglicka. Keď farebné a je tam aj ihličie, tak je to Francúzsko. A extravagancia typu Santa Claus na Harleyi je zasa USA,“ smeje sa.

Veštecká guľa

V MK Illumination robia objednávky na nákup materiálu na budúci rok už teraz. Každý rok musí M. Eder dvanásť mesiacov vopred odhadnúť, čo sa bude dať predať: „Stalo sa, že som to netrafil a napríklad modré svetelné reťaze, ktoré išli jeden rok na dračku, sa ten nasledujúci nekupovali. Tak ich máme doteraz na sklade,“ pousmeje sa nad touto lekciou trhu.

Už v januári začnú s výrobou motívov na ďalšiu sezónu. Ide najmä o také, čo sa stabilne predávajú: hviezdy či vločky. Na konci roka ich potom už iba vyzdobia do nejakej farby a odošlú. Všetky dekorácie musia byť u klienta do prvého adventného týždňa.

Počas roka, keď nie je veľa práce, robí v prešovskej spoločnosti 50 ľudí osem hodín denne. Od augusta ich potrebujú o stovku viac a výroba je nepretržitá. Väčšina nových pomocníkov sú ľudia, ktorí sa vracajú každý rok. M. Eder hovorí, že nezriedka ide o člena rodiny niektorého z kmeňových zamestnancov, ktorý si chce pred Vianocami privyrobiť.

Vizitka MK Illumination Production Prešov
(individuálne údaje)

Romantika, ktorú možno vypnúť

Pozn.: Údaje sú za hospodársky rok končiaci sa 31. marca 2009, 2010, 2011 a 2012
PRAMEŇ: MK Illumination

Rast z krízy

Prešovská dcéra má obrat okolo 3,5 milióna eur, ale celkové tržby celej MK Illumination sa blížia k 50 miliónom eur. Tento malý podiel vysvetľuje M. Eder tým, že predáva pobočkám vo vnútrofiremných cenách. Navyše nie sochy, ale inštalácia svetelných reťazí je najväčšou položkou pri ozdobovaní. A to robia pobočky v jednotlivých krajinách.

Slovensko nie je zanedbateľným trhom MK Illumination. Ale podobne ako inde v regióne, aj tu vyhrávajú v tendroch na osvetlenie pre mestá, obce či obchodné centrá najmä malé garážové firmy. Také, akou predtým bola aj MK Illumination. „Lokálne spoločnosti vyrábajúce vianočné osvetlenie majú dobré osobné vzťahy, no najmä menšiu réžiu. Ale aj oni od nás nakupujú materiál. Najmä svetlá, pretože si ich objednávame vopred vo veľkých množstvách,“ vysvetľuje M. Eder.

Aj keď biznis neustále rastie, zažil už aj krízu – v roku 2009. MK Illumination vtedy využila menej práce na investície do technológií a zlepšenia procesov, z čoho, ako hovorí M. Eder, teraz profitujú. Keďže rastú ceny surovín – vrátane LED pásov, ktoré pod kontrolou inžinierov z MK Illumination vyrábajú ázijskí partneri – ich šance držať firmu v dobrých číslach sú najmä vo zvyšovaní produktivity a v inováciách.

Foto - Ivan Fleischer