Podľa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) tu pôsobí viac ako štyridsať takýchto centier, ktoré dávajú prácu zhruba 40-tisíc ľuďom. Napriek tomu štát tento sektor dlhodobo prehliadal. Zdá sa však, že servisným centrám svitá na lepšie časy.
Ministerstvo hospodárstva pripravilo Koncepciu podpory centier podnikových služieb na Slovensku. Cieľom dokumentu, ktorý je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní, je pomôcť firmám v tomto segmente vyriešiť ich najpálčivejšie a dlho neriešené problémy.
Vítaný krok
Rezort hospodárstva v materiáli navrhuje konkrétne opatrenia v troch pilieroch. Prvým je zabezpečenie dostatočného množstva pracovnej sily vrátane uľahčenia zamestnávania zahraničných expertov z krajín mimo Európskej únie. Druhým je vytvorenie vhodného prostredia pre rast SSC a tretím aktívna podpora pri príchode nových, ako aj pri expanzii existujúcich centier.
„Snažíme sa takisto o zlepšenie povedomia o SSC, pretože si myslíme, že je relatívne nízke. Servisné centrá sú niekedy vnímané ako obyčajné call centrá, no nie sú nimi. Chceme zdôrazňovať ich pridanú hodnotu a hovoriť viac o tom, čo prinášajú,“ vysvetľuje štátny tajomník ministerstva hospodárstva Rastislav Chovanec.
Bez väčšieho prepojenia vzdelávania s praktickými potrebami firiem nebudú centrá nákladovo efektívne
Samotné centrá vytvorenie koncepcie vítajú. Prostredníctvom svojej stavovskej organizácie Business Service Center Forum sa aktívne podieľali aj na jej príprave. Podľa podpredsedu fóra a zároveň výkonného riaditeľa najväčšieho tunajšieho centra IBM International Services Centre Paula Burta bude kľúčovým prvkom pre úspech koncepcie to, aby dokázala znížiť administratívnu záťaž pre biznis a zároveň zabezpečila dostatok zamestnancov aj do nasledujúcich rokov.
„V nasledujúcich štyroch až piatich rokoch sa budeme musieť vyrovnať s tým, že sa počet absolventov v dôsledku nižšej pôrodnosti zníži. Aj keď pôjde o krátkodobý problém, ktorý by mal po roku 2020 odznieť, vytvorí to v nasledujúcich rokoch tlak na všetky servisné centrá,“ dodáva P. Burt.
Prepojiť školy s praxou
Neustále zaznievajúcim problémom je nedostatočné prepojenie škôl s praxou. Servisné centrá tento problém pociťujú rovnako intenzívne ako firmy v priemysle. Práve lacná, no zároveň kvalifikovaná a jazykovo dobre vybavená pracovná sila je spolu s výhodnou polohou hlavným faktorom podporujúcim príchod servisných centier na Slovensko.
V začiatkoch v nich vykonávali jednoduché transakčné aktivity bez veľkej pridanej hodnoty. Na tieto pozície si firmy vedeli interne vyškoliť absolventov vysokých a stredných škôl. V posledných rokoch sa tieto základné služby bez veľkej pridanej hodnoty presúvajú do lacnejších rozvojových krajín alebo sa automatizujú a na Slovensko prichádzajú sofistikovanejšie činnosti, kde sú už potrebné odbornejšie zručnosti.
Ich výučba či už v IT alebo v oblasti finančných služieb a projektového riadenia však na slovenských školách absentuje. Ako pripomína šéf servisných centier spoločnosti Osram pre región strednej a východnej Európy a Afriky Robert Verbich, bez väčšieho prepojenia vzdelávania s praktickými potrebami firiem nebudú centrá nákladovo efektívne, pretože musia suplovať
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?