Doprava patrí k odborom, ktoré v uplynulom roku prešli najťažšími skúškami. Neplatí to však plošne. Kým osobní prepravcovia zažívali a doteraz zažívajú krušné časy, nákladní pocítili dôsledky koronakrízy len mierne. Niektorí na nej dokonca zarobili.
Podobne ako v iných odvetviach sa aj v doprave prejavilo, že dôležitejšia ako momentálna epidemická situácia je reakcia vlády a obyvateľov krajiny. Na jar sa obete koronavírusu na Slovensku počítali na jednotky, maximálne pár desiatok. V autobusoch napriek tomu ubudlo 57 percent cestujúcich, vlaky prišli dokonca o 78 percent zákazníkov.
Slovensko v číslach: Zahraničný obchod v závere roka milo prekvapil
V decembri, keď sa už úmrtia s covidom počítali na desiatky a stovky, to v doprave vyzeralo ružovejšie. „Tržby za vlastné výkony a tovar v doprave a skladovaní v porovnaní s decembrom 2019 vzrástli v bežných cenách o 4,2 percenta,“ konštatoval Štatistický úrad SR v správe založenej na predbežných údajoch za december 2020. Výkony nákladnej dopravy v tonokilometroch na konci roka medziročne vzrástli dokonca o 6,3 percenta.
Prázdne Intercity
Horšie čísla prišli z osobnej dopravy. Tá sa ani na prelome leta a jesene nestačila spamätať z jarného šoku a už opäť nabrala smer k ďalšiemu dnu. „Za rok 2020 prepravila spoločnosť ZSSK vyše 46,6 milióna cestujúcich, kým rok predtým to bolo takmer 77,4 milióna,“ spresnil hovorca národného dopravcu Tomáš Kováč. Najväčší úbytok cestujúcich zaznamenali vlaky Intercity. Poloprázdne spoje jazdia aj v súčasnosti, v januári 2021 prepravila ZSSK medziročne o 66 percent osôb menej.
Vďaka Mochovciam bude elektriny opäť na rozdávanie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?