Slovenský maloobchod ustál pandémiu so cťou. Podľa Štatistického úradu SR sa jeho tržby vlani prepadli medziročne len o 1,1 percenta. Pokles zaznamenali najmä predajcovia v špecializovanom sortimente. Naopak, hypermarkety a supermarkety zaznamenali nárast tržieb o päť percent.

Dlhé roky bol lídrom maloobchodu z hľadiska tržieb britský reťazec Tesco. Ten ešte štatistiky za uplynulý finančný rok nezverejnil. Je možné, že pozíciu jednotky si ukoristí Lidl, pri ktorom TREND uvádza kvalifikovaný odhad hospodárenia. Myslia si to aj viaceré zdroje z oblasti retailu. Od roku 2016 totiž tržby Tescu klesajú. Vlani by preto muselo poskočiť o viac ako 5,4 percenta, aby doterajšie prvenstvo obhájilo.

Pozíciu trojky si udržala sestra Lidla – Kaufland. Keby Finstat, z ktorého údajov TREND výročný rebríček zostavil, bral pri COOP Jednote do úvahy konsolidované tržby a nie tržby za jednotlivé prevádzky, najsilnejším hráčom by bolo spotrebné družstvo. TREND prináša bližší pohľad na vlaňajší obchodný rok najvýznamnejších hráčov.

Martin Krajčovič, SAMO
Neprehliadnite

Prečo sú domáce potraviny o 20 percent drahšie než zahraničné a aké dostali predavači prémie

Coop Jednota

Tržby: 1,573 mld. eur (+ 9,8 %)
Zisk: neuvádza

Vlaňajšok priniesol v COOP viaceré zmeny. Spotrebné družstvá, ktoré do systému spadajú, otvorili či zrekonštruovali 35 obchodov po celom Slovensku. Prevádzka predajní a obchodnej činnosti COOP Jednoty Trenčín prešla na vybrané družstvá. 

Vlani v sieti rástol obrat menších predajní v obciach, keďže ľudia počas pandémie nedochádzali za prácou, ale boli doma. Prvá vlna priniesla výrazné zásobenie sa múkou, ryžou, cestovinami, konzervami či toaletným papierom. Obrovský dopyt bol po droždí. 

Tabulka long form
Neprehliadnite

Toto je 120 najväčších maloobchodných spoločností na Slovensku podľa tržieb za rok 2020

„Koronakríza posilnila záujem o online predaj. V COOP Jednote plánujeme centralizovať e-shop,“ hovorí hlavný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko Branislav Lellák a dodáva, že COOP si dlhodobo udržiava prvenstvo v podiele slovenských produktov. V minulom roku sa pohyboval od 68 do 74 percent.

Vlani družstvo investovalo najmä do protipandemických opatrení. Tento rok bude najväčšou investíciou za dvanásť miliónov eur systém zálohovania PET obalov, ktorý budú financovať jednotlivé spotrebné družstvá samy. Tieto dni štartuje firma kampaň zameranú na ochranu životného prostredia a edukáciu spotrebiteľov vo veci triedenia použitých obalov.

1. Lidl

Tržby: 1,510 mld. eur (+ 10,3 %)
Zisk: 124,7 mil. eur (+ 10 %)

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa