Hoci Slovensko dnes svet vníma najmä ako dielňu automobilového priemyslu, v nedávnej minulosti sa krajina dokázala presadiť aj v iných, rovnako zručných oblastiach. Predrevolučný biznis patril aj strojárom, ktorí sa zameriavali napríklad na segment čerpadiel. Krajina v ňom mala silnú pozíciu a dlhoročnú tradíciu.
Súčasťou tohto biznisu bol takmer celý život aj podnikateľ Jozef Hyriak. V porevolučnom období pracoval ako obchodno-technický riaditeľ s vyše dvadsaťročnou praxou v jednom z dvoch podnikov výrobcu čerpadiel Sigma na Slovensku v Závadke nad Hronom.
Spoločnosť sa v 90. rokoch transformovala na Slovpump-Trade, v ktorom istý čas pôsobil tiež. Za roky práce sa dostal do detailov fungovania výrobnej fabriky, dokonale spoznal odvetvie ako z technickej, tak z obchodnej stránky. To všetko mu ponúklo dostatočne silné zázemie, aby sa odhodlal postaviť na vlastné nohy a po rokoch zamestnaneckej práce rozbehnúť vlastný biznis.
Tradícia rozhodla
Na začiatku jeho snahy vznikla spoločnosť Praktikpump. Zakladateľ nosil nápad v hlave dlhší čas. „Pochádzam zo stredného Slovenska, kde je história čerpania a manažmentu veľmi bohatá. Najmä v okolí Banskej Štiavnice, kde je spojená aj s baníctvom. Mojou ideou bolo nadviazať na toto poctivé strojárske remeslo a spojiť ho s najnovšími technológiami,“ konštatuje zakladateľ a dodáva, že čerpadlá zo Slovenska sa svojho času predávali do celého sveta.
Podnikateľ a otec dvoch detí sa postupne stal svedkom úpadku a stagnácie tohto odvetvia. Nikam sa podľa neho neposúvalo a v prípade originálneho výskumu a vývoja sa doslova zastavilo.
„Slovenské a české vodárenské spoločnosti, ale aj priemyselné podniky aplikovali čerpadlá nemeckej, talianskej, tureckej alebo čínskej výroby, naša vlastná alternatíva neexistovala,“ naznačuje. Vyžadovalo si to preto niečo inovatívne a zároveň konkurencieschopné.
„Už pri zakladaní firmy Praktikpump som pri pohľade na slovenský čerpadlársky trh videl, že väčšina existujúcich firiem bola postavená na historickej spolupráci zastúpenia etablovaných zahraničných výrobcov, ktorí tu mali obchodno-technické kancelárie, kým servis a ďalšie služby zabezpečovali v subdodávke s ďalšími zmluvnými partnermi. Boli výhradným zástupcom výrobcu, jedného alebo dvoch, zameraní boli produktovo,“ tvrdí J. Hyriak.
Robiť biznis inak
V novej firme zvolili opačný prístup. Ak mal zákazník problém alebo požiadavku, nesnažil sa mu predať produkt od vybraného výrobcu, ktorého zastupovali.
„Naopak, našli sme to najlepšie technické riešenie a z portfólia dodávateľov sme vyberali produkty, vďaka ktorým sme riešenie ušili na mieru z technickej aj ekonomickej stránky a poskytovali sme ho s celým zázemím služieb,“ hovorí J. Hyriak.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?