Aké sú v súčasnosti v porovnaní s minulosťou možnosti stať sa bohatým?
Rozšírili sa. Dnes nepotrebujete background na to, aby ste sa mohli stať boháčom.
Čo presne myslíte pod backgroundom?
Vzdelanie a finančné zázemie. Toto bolo ešte pred pár rokmi kľúčové. Po druhej svetovej vojne kto nemal peniaze, nemohol prakticky nič rozbehnúť. Nešlo to ani bez vzdelania. Dnes sú myšlienky dôležitejšie ako peniaze. Tie zoženiete, ak máte dobrý nápad. A ak máte nápad, tak si kúpite aj príslušný postup, technológiu. Všetko už nájdete na trhu. V minulosti to tak nebolo. Čiže možnosti v takzvaných nových ekonomikách, cez internet, online sa neporovnateľne rozšírili. V klasických, takzvaných starých odvetviach, ako sú napríklad reality, sú možnosti stále viazané na peniaze, úver od banky.
A čo skúsenosti?
Aj to sa zmenilo. Nepotrebujete mať také skúsenosti, zručnosti ako v minulosti. Napríklad s hudbou. Mnoho dobrých mladých spevákov nemá až také skúsenosti s hudbou, no majú dobré nápady. Mnohí ani nevedia čítať noty, ale napriek tomu veľmi dobre spievajú.
Zmenila sa aj schopnosť udržať si bohatstvo v rodine?
Trochu svetovej štatistiky. Sedem percent zo všetkých súkromných firiem sa predá v čase prechodu na druhú generáciu. Len tri percentá z firiem sa po prechode na druhú generáciu zväčšia, zhodnotia. Okolo desať percent si aj po presune na deti udrží v zásade rovnakú veľkosť a okolo osemdesiat percent firiem niekedy medzi prechodom od zakladateľa na ďalšiu generáciu skončí.
Walter Zocchi (54)
Zdroj: Maňo Štrauch
Založil konzultačnú kanceláriu pre rodinné firmy so sídlom v talianskom Miláne a Family Business Research Centrum. Je asociovaným profesorom psychológie rodinného biznisu na Universite Vita-Salute San Raffaele v Miláne, predtým pôsobil ako profesor v oblasti rodinných firiem na Univerzite v Pise a Katolíckej univerzite v Miláne. Je poradcom pre viaceré rodinné firmy, ministerstvá a podnikateľské združenia. Napísal niekoľko publikácií.
Prečo tak veľa firiem skončí?
Sú tam dva problémy. Jeden je marketingový. Napríklad predávam kávu a vo vedeckom časopise vyjde článok, že ak pijete kávu, dostanete rakovinu a do mesiaca umriete. Tak budem musieť firmu zatvoriť z marketingových dôvodov, lebo nikto si viac nekúpi kávu. Ale z nášho pohľadu sú dôležitejšie dôvody nadviazané na rodinný biznis. Na vzťahy medzi rodinou, ktoré sa prenášajú aj na podnik. Napríklad boj v rámci rodiny, otec so synom, súrodenci medzi sebou, rozvod, smrť zakladateľa, smrť potomka. Pretože niekedy potomok umrie skôr ako zakladateľ rodinného biznisu. Napríklad syn zakladateľa talianskej módnej značky Vittorio Missoni zomrel pri leteckom nešťastí. Jeho otec Ottavio Missoni zomrel až neskôr. Alebo Pietro Ferrero zo známej čokoládovej spoločnosti, ktorý zomrel pri cyklistickej nehode [vo veku 47 rokov]. V tomto prípade nastal po smrti zakladateľa veľký zmätok. Pretože jedna vec je, že rodina smúti za zosnulým, no potom je tu firma. Zatiaľ čo rodina má čas sa so stratou vyrovnať, firma nie. Keď zomrel zakladateľ značky Versace, jeho sestra Donatella sa už nasledujúci deň musela rozhodnúť, čo s rodinnou firmou. Nemohla si povedať okej, teraz budem smútiť mesiac, všetko zastane. Treba si uvedomiť, že čas smútenia je pre rodinu a firmu úplne odlišný. Napríklad zomrie hlava biznisu, kde pracuje päťtisíc ľudí, v sobotu. A v nedeľu sa už manažéri pýtajú, čo bude ďalej.
Na rozdiel od minulosti už dnes nepotrebujete vzdelanie ani finančné zázemie, aby ste sa mohli stať boháčom
Čo ešte výrazne ohrozuje podnikanie rodinných firiem?
Vážne úrazy. Mal som klientov s rakovinou a ďalšími vážnymi chorobami. Hlavy rodinných firiem okrem liečby musia rozmýšľať zároveň aj nad tým, čo ďalej. Čo ak zomrú. V mnohých prípadoch to nezvládnu a firmu predajú. Alebo uväznenie. V Taliansku máme viacero prípadov bankrotov, kde skončili podnikatelia za mrežami. Ale podobné prípady sa vyskytujú aj v Bielorusku a ďalších postsovietskych krajinách. Z väzenia potom musia riešiť, čo s podnikom.
Dá sa na to všetko vopred pripraviť?
Vysvetľujem vám, prečo sú tie štatistiky také. Ktoré situácie môžu mať dosah na bohatstvo a rodinnú firmu. Ak vás uväznia, má to veľký vplyv na vaše osobné bohatstvo. Nemôžete napríklad podpísať šek, zaplatiť kartou. A tiež nie ste prítomný v podniku. Smrť, civilizačné choroby, uväznenie. Ale aj boj v rámci rodiny.
Ako teda rodinný biznis pripraviť pre ďalšiu generáciu?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?