Investori prijali plánovanú transakciu v hodnote približne 2,8 miliardy dolárov chladne, krútia nad ňou hlavou tiež mnohí analytici. Obe firmy sa napriek vládnym subvenciám dlhodobo topia v hlbokých stratách a priebežne míňajú obrovské sumy hotovosti. Nehovoriac o tom, že obchod by bol tak trochu rodinnou záležitosťou. E. Musk je najväčším, zhruba pätinovým akcionárom Tesly aj firmy SolarCity, ktorej šéfuje jeho bratanec Lyndon Rive.
Od panelov po autá
Pokiaľ by akvizícia SolarCity získala súhlas akcionárov, Tesla by sa stala jedinou plne vertikálne integrovanou firmou na svete, ktorá ponúka zákazníkom produkty založené na „čistej“ energii od áut až po elektrárne na ich napájanie.
E. Musk tvrdí, že takéto prepojenie má zmysel, pretože ekologicky zmýšľajúci motoristi, ktorí si kúpia Teslu, chcú tiež solárnu energiu. Podľa denníka New York Times však nie je jasné, či majitelia elektrického auta budú skutočne mať záujem o solárne panely, a ak áno, či ich bude dostatok.
Časť investorov sa obáva, že akvizícia SolarCity naruší sústredenie Tesly na elektromobily
Investori po oznámení zámeru E. Muska vyslali jasný signál o tom, čo si myslia o jeho pláne. Časť z nich sa obáva, že akvizícia naruší sústredenie Tesly na elektromobily, ktoré sú dnes symbolom a ťažiskom podnikania firmy, a zhorší biznis oboch účastníkov transakcie.
Akcie automobilky sa po oznámení akvizičného zámeru zosunuli o viac ako desatinu a trhová hodnota klesla o viac ako tri miliardy dolárov (o vyššiu sumu, než na ktorú americký vizionár vystavil cenovku SolarCity) pod tridsať miliárd dolárov. Hoci má k tomu ešte ďaleko, víziou E. Muska je urobiť raz z Tesly biliónovú firmu. Akcie výrobcu solárnych panelov si po zverejnení zámeru mierne polepšili.
Spaľovači hotovosti
Prevzatie SolarCity zatiaľ zostáva v rovine plánov. Aby k nemu mohlo dôjsť, musia ho odsúhlasiť akcionári oboch spoločností. Agentúra Reuters pripomína, že vlastnícka štruktúra Tesly a SolarCity sa významne prekrýva, keďže majú spoločnú takmer polovicu majiteľov. E. Musk sa na hlasovaní nezúčastní, podobne ako ďalší vrcholoví manažéri zainteresovaní na oboch stranách. Osud transakcie tak zostáva v rukách menších držiteľov akcií.
Tesla sa už v súčasnosti neorientuje výlučne na autá, ale od minulého roka predáva samostatne tiež batérie ako úložisko energie pre domácnosti i firmy. Majú umožniť spotrebiteľom fungovať bez elektrickej rozvodnej siete či dostať elektrinu do odľahlejších miest, kam nevedú žiadne drôty. E. Musk teraz volá po ďalšom rozšírení biznisu. „Svet netrpí nedostatkom automobilových spoločností, ale udržateľných energetických firiem,“ cituje ho New York Times.
Zelené firmy v červených číslach
(mil. $)
PRAMEŇ: Tesla Motors, SolarCity
Tesla a SolarCity sú príbuzní, ktorí prakticky od začiatku kooperujú. SolarCity inštaluje batérie od Tesly spolu s fotovoltickými panelmi. Tesla zasa často využíva elektrárne od SolarCity na svojich nabíjacích staniciach pre elektromobily.
Analytici varujú, že spojenie dvoch firiem, ktoré spotrebúvajú stovky miliónov dolárov hotovosti ako na bežiacom páse, môže byť riskantné a môže potopiť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?