Nie je na to síce žiadny prieskum, ale dá sa predpokladať, že väčšina Slovákov si pod Netflixom predstaví najmä seriál House of Cards. TV šou s charizmatickým Kevinom Spaceym v hlavnej úlohe a režisérom Klubu bitkárov alebo kinohitu Sedem Davidom Fincherom ide v marci do štvrtej sezóny.
Netflix je však viac než len pôvodná televízna tvorba s nákladnou výpravou a fanúšikovským buzzom na spôsob Applu. Fakt je, že House of Cards spočiatku na Slovensku dostupný nebude (o dôvodoch ešte bude reč). Netflix je predovšetkým hlavný ťahúň zmeny štýlu, akým ľudia pozerajú televíziu. Je synonymom videa na požiadanie (Video on Demand – VoD). Trendu, ktorý má potenciál zatriasť s klasickou, takzvanou lineárnou televíziou.
Nech žije televízia
S Netflixom prichádza k Slovákom nová televízia, ktorá sa vo viacerých smeroch zásadne líši od toho, čo môžu (pri všetkej úcte) očakávať od Markízy alebo Jojky. Namiesto hŕstky produkcií s recyklovaným hereckým obsadením prináša veľkú databázu špičkových žánrových seriálov a obrovskú filmotéku hollywoodskych i svetových štúdií.
Namiesto sledovania televízneho obsahu výhradne cez TV obrazovku ponúka voľnosť jeho konzumácie: cez mobil, tablet i laptop. Namiesto striktného programu má prepracovaný odporúčací algoritmus, ak si už človek nevystačí s vlastnými preferenciami. Namiesto čakania na ďalší diel seriálu umožňuje pozrieť si celý príbeh hneď a naraz. Jej vysielanie neprerušujú reklamné brejky, na rozdiel od torrentov je legálna. A to všetko doslova za pár babiek.
Zakladateľ a šéf Netflixu Reed Hastings má v osude televízie jasno: „Žijeme v on demand ére a nie je cesta späť.“ Zdroj: SITA/AP
Toto je nový televízny svet, v ktorom si divák (a nie televízny vysielateľ) určuje, čo, kedy a kde bude pozerať. Najzreteľnejšie ho vidieť v Severnej Amerike, kde Netflix napriek silnej konkurencii, ako je HBO alebo Amazon, s prehľadom dominuje. Podľa agentúry Nielsen mali v polovici vlaňajška jednu z VoD služieb predplatené dve pätiny domácností v USA.
Naopak, divácka základňa tradičnej lineárnej telky tam podľa prepočtov spoločnosti Alphonso predvlani klesla o 15 percent. Podľa analýzy skupiny BTGI Research sa Netflix už v počte odsledovaných hodín vyrovnáva najväčším americkým televíziám, ako sú CBS, ABC alebo Fox. Lineárna televízia má stále desiatky miliónov divákov, ale keďže je to práve generácia mileniánov (a čoraz viac i tých skôr narodených), kto Netflix a spol. miluje, jej budúcnosť je nejasná.
Respektíve, aspoň podľa niektorých názorov, je jasná až veľmi. „Žijeme v on demand ére a nie je cesta späť,“ tvrdí zakladateľ a šéf Netflixu Reed Hastings. „Pochybujem, že do desiatich rokov bude niekto pod päťdesiat rokov pozerať lineárnu televíziu,“ cituje zasa portál Business Insider Reneho Rechtmana, prezidenta Maker Studios, top tvorcu obsahu pre YouTube. Ďalší insideri sa zasa zhodujú, že lineárna televízia prežije len v dvoch segmentoch: správach a športových prenosoch.
Kruté proroctvá by sa dali považovať za PR kampaň „týpkov“ zo streamingového sveta, lenže aj reálne čísla naznačujú, že biznis klasických televízií sa časom rozpadne ako domček z kariet. A aj Google pri vyhľadávaní webových odkazov pri „linear TV“ navrhuje ako druhý v poradí dodatok „is dead“. Pikantnou zhodou okolností nasleduje „advertising“.
Počet predplatiteľov Netflixu 1/2
(mil., ku koncu roka)
PRAMEŇ: Netflix
Dáta sú základ, Netflix vďaka nim vie, čo chcete pozerať, a tak pri nových seriáloch ide na istotu
Poznaj diváka svojho
Keď R. Hastings začiatkom roka v Las Vegas na veľtrhu CES oznamoval najnovšiu vlnu medzinárodnej expanzie Netflixu, na ploche za ním svietili grafy z ríše snov. S 37 miliónmi predplatiteľov je Netflix najväčšou americkou televíznou sieťou, za hranicami má ďalších 16 miliónov zákazníkov.
V rebríčku dátovej prevádzky sa Netflixu na chrbát pozerajú aj takí giganti ako YouTube, Amazon či iTunes. A mapa pokrytia Netflixu náramne pripomína tú, ktorá visí vo vestibule OSN. Po šiestom januári na nej ostali len štyri biele miesta: okrem Číny, kam sa podľa vlastných vyjadrení chystá „čoskoro“, je Netflix nedostupný už len na Kryme, v Severnej Kórei a Sýrii.
Podstatnú časť úspechu prvej globálnej televízie v histórii ľudstva možno pripísať
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?