Keď prichádza k oddeleniu s pečivom, po tovare sa zľahla zem. Skúša teda šťastie v „jednoťáckom“ Tempe. Obrázok sa opakuje s tým rozdielom, že zhruba hodinu pred záverečnou dopekajú várku žemlí.
Keď sa dostanú na pult, nasleduje doslovná ukážka toho, čo to znamená, keď niečo mizne „ako teplé rožky“. Uchmatnúť si pár kusov pečiva si žiada miestami ostré lakte. Aj takéto situácie prináša v praxi zákaz maloobchodného predaja, ktorý sa rozšíril z pôvodných tri a pol dňa o ďalších dvanásť dní.
Plusy a mínusy zatvorených obchodov cez sviatky
Plusy
- zamestnanci obchodov si môžu užiť viac dní voľna
- obchodníci majú nižšie náklady (ušetria napríklad na platoch zamestnancov)
- potenciálne vyššia návštevnosť a príjmy zariadení cestovného ruchu (keď ľudia nejdú nakupovať, môžu napríklad ísť na výlety)
Mínusy
- výpadok tržieb, najmä v prípade menších obchodníkov (veľké reťazce s minimálnym dosahom na obrat)
- zamestnanci prichádzajú o príplatky za prácu vo sviatok (vo výške najmenej polovice z ich priemerného príjmu)
- nemožnosť privyrobiť si pre brigádnikov (študenti, dôchodcovia, matky na materskej, rodičovskej dovolenke)
- nerovnaký meter (výnimky pre niektoré druhy maloobchodného predaja)
- cezhraničná nákupná turistika
Reťazce sa nesťažujú
Možno to znie na prvé počutie paradoxne, ale o zákaz sviatočného predaja sa pričinili aj zástupcovia samotných obchodníkov. Chceli zamestnancom, najmä predavačkám, dopriať viac voľného času, ktorý môžu stráviť napríklad so svojimi blízkymi.
Takzvaný nemecký model (zatvorené obchody vo sviatky a po väčšinu nedieľ) presadzoval dlhodobo Zväz obchodu, z ktorého sa pred dvoma rokmi odštiepili najväčšie zahraničné obchodné reťazce. Tie na otázku zatvárania obchodov počas štátnych sviatkov nenahliadali rovnako, ale napokon sa s ním zmierili a neboli zásadne proti.
„Keď už sa mal rozšíriť zákaz predaja, tak sme trvali na tom, aby to bolo transparentné a nediskriminačné pre všetky veľkostné formáty predajní v tom zmysle, že zatvorené počas sviatkov nebudú mať len veľké obchody,“ hovorí Katarína Fašiangová, predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) združujúcej obchodné reťazce Tesco, Lidl, Kaufland, Billa, Metro a dm drogerie markt.
Najväčšie siete sa k vplyvom zatvorených predajní počas sviatkov na ich biznis vyjadrujú opatrne.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?