Škrtenie marketingových výdavkov patrí medzi najfrekventovanejšie úsporné opatrenia, ku ktorým siahli manažéri firiem zasiahnutých súčasnou krízou. Prepady inzertných výnosov o desiatky percent riešia všetky mediálne domy. Výnimkou nie je ani americká mediálna skupina Central European Media Enterprises (CME), ktorá v strednej a východnej Európe s 22 televíznymi kanálmi patrí s poľskou TVN či ruskou CTC k najväčším prevádzkovateľom televíznych staníc. Podľa generálneho riaditeľa CME Adriana Sarba tohtoročný hospodársky výsledok výrazne zaostane za očakávaniami analytikov. Reklamné výnosy budú medziročne slabšie o bezmála tridsať percent. Konsolidovaný zisk EBITDA tak dosiahne nanajvýš 70 miliónov dolárov, čo je o vyše polovicu pod očakávaniami analytikov z Wall Streetu. Reklamný trh už dosiahol dno, ale jeho zotavenie ešte nebadať. To podľa vedenia CME príde až v budúcom roku, keď by trh mohol podrásť v priemere o päť percent. Na Ukrajine najviac, takmer o pätinu. Marketingové rozpočty v tomto období znížili aj firmy z necyklických sektorov, ako sú telekomunikácie, výroba potravín či hygienických výrobkov. Tí tvoria v regióne väčšinu firemných inzerentov. V ostatných štyroch rokoch dokázala CME tržby viac ako strojnásobiť na vyše jednu miliardu dolárov. Tento rok čaká zhruba 700 mil. USD, čo je hlboko pod jej celkovým dlhom (1,2 mld. USD). Akcie spoločnosti patria medzi silne volatilné na Nasdaqu i na pražskom parkete, kde sú súčasťou indexu PX. Po oznámení negatívnych vyhliadok sa kurz akcií porúčal o bezmála pätinu nadol. Z marcového dna, keď sa akcie CME držali hlboko pod účtovnou hodnotou (19,3 USD), vzlietli na šesťnásobok, no oproti historickému maximu z októbra 2007 majú na konte stále viac ako 80-percentný prepad. Od marca 2009 vlastní 31 percent akcií CME spoločnosť Time Warner, ktorá za podiel zaplatila 241 mil. USD, čo predstavuje v prepočte necelú polovicu súčasného kurzu akcií na Nasdaqu. CME doteraz dividendy nevyplácala a vzhľadom na stratové hospodárenie ich výplatu v najbližších rokoch investori ani neočakávajú.
Autor je akciový analytik TREND Analyses.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?