Lenže ak aj v súčasnosti R. Fico týchto analytikov na ministerstve financií len trpí, niet pochýb, že si váži svojho ministra financií Petra Kažimíra. A ten sa svojich ľudí v nedávnom rozhovore pre Denník N demonštratívne zastal. „Bolo to z jeho strany príkre, ale premiér môj názor pozná. Pracujem s najlepšími úradníkmi v tejto krajine. Robíme si svoju robotu poctivo a plníme programové vyhlásenie vlády, v ktorom je aj hodnota za peniaze.“
Diaľnica (nie) je grál
Doteraz dva najväčšie spory medzi Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) a koaličnými politikmi boli pre cestné projekty. Na jar to bol obchvat Prešova, kde úradníci prišli s prepočtami, podľa ktorých sa mestu od dopravy uľaví minimálne. Konkrétne intenzita dopravy klesne o 17 percent v prípade, že sa pôjde podľa pôvodného veľkorysého plánu za 900 miliónov eur.
Spor po niekoľkých dňoch priniesol dohodu medzi ministrom financií a ministrom dopravy Árpádom Érsekom. Európska komisia si vyžiadala nové prepočty od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Ak sa potvrdia dáta úradníkov, severná časť obchvatu R4 sa zoštíhli. Závery NDS by mali byť známe v najbližších týždňoch. Podľa šéfa ÚHP Štefana Kišša stále platí, že úspora môže dosiahnuť okolo 200 miliónov eur.
Bitka o rýchlostnú cestu R2 od Zvolena po Košice bola fantómového charakteru. Á. Érsek si vypýtal od analytikov čísla k jednotlivými úsekom R2. Tí mu ich nešikovne poslali v jednej tabuľke bez širšieho vysvetlenia. Ten, kto sa rozhodol tie údaje poskytnúť médiám, pravdepodobne dopredu počítal s tým, že analytici z toho vyjdú na verejnosti ako odtrhnutí od reality. Akísi premotivovaní úradníčkovia z bratislavských kancelárií, ktorí si dovolia povedať, že tunel Soroška a aj iné časti úsekov rýchlostnej cesty sa neoplatia. Podarilo sa, pretože mnohí vrátane niektorých médií to takto interpretovali.
Ide pritom o základné nepochopenie reformy Hodnota za peniaze. Nie sú to Kažimírovi odborníci, ktorí rozhodujú o tom, ktorá cesta sa postaví a ktorá nie. Rozhodnutie robia politici, analytici len dávajú na stôl tvrdé dáta a argumenty, podľa ktorých by sa mali politici čo najlepšie rozhodovať. Je to debata o alternatívach, ktorá doteraz pri politických rozhodnutiach chýbala.
Fakt, že to má zmysel, v konečnom dôsledku ukazuje aj dohoda ministerských úradníkov s ľuďmi z rezortu dopravy. Nepostavia sa drahé estakády v úseku Kriváň – Mýtna, v niektorých častiach sa vybuduje len dvojpruhová cesta a tunel Soroška pôjde iba jednou rúrou. Predpokladaná intenzita dopravy na tejto trase je aj do budúcnosti taká nízka, že ak by sa aj počet áut na ceste oproti odhadom zdvojnásobil (nereálne), stále by takéto riešenie vystačilo na bezpečnú a komfortnú dopravu. Náklady na výstavbu môžu byť nižšie opäť o stovky miliónov eur. Reálne dôvody na protesty teda neexistujú.
Pripravení na reformy
Rok fungovania projektu Hodnota za peniaze prináša zistenie, že nielen politici, ale aj časť verejnosti nie je pripravená na zmeny, ktoré projekt prináša. Ľudia sú často právom nespokojní so službami štátu vo viacerých oblastiach. No len čo príde partia odborníkov s návrhmi, ako by sa dali dnes prerozdeľované peniaze míňať efektívnejšie a spravodlivejšie, zdvihne sa vlna nespokojnosti. Keď sa totiž niekde má pridať, logicky niekomu treba vziať. V spoločenskej atmosfére, kde korupčné kauzy zostávajú nevyšetrené a vinníci nepotrestaní, sa ľuďom takýto prístup ťažko vysvetľuje. Je to problém, pretože to sťažuje prácu analytikom a bráni realizácii dôležitých reforiem.
Okrem výstavby diaľnic je dobrým príkladom reakcia verejnosti na opatrenia ÚHP v sociálnej politike. Analytici ukázali v rámci revízie výdavkov tri riešenia za 160 miliónov eur. Najväčší balík peňazí by priniesla adresnejšia podpora rodín cez daňový bonus a prídavok na dieťa. V momente zverejnenia návrhu na Facebooku sa spustila panika. Pobúrené boli rodiny, ako aj vedenie rezortu práce. Ide pritom len o pokus sa rozprávať, ako sa čo najrozumnejšie dostať k vopred vytýčeným cieľom: podpora zamestnanosti a menej chudoby.
Po rokoch sa začíname rozprávať o tom, ako politici môžu robiť rozumnejšie rozhodnutia
Diskusia o tom, či by štát mal podporovať všetky rodiny rovnako bez ohľadu na výšku príjmu, sa s prestávkami vedie roky. Chcela to urobiť vláda Ivety Radičovej aj druhá vláda R. Fica. Doteraz si na to netrúfol nikto. Hovorilo sa o administratívnej náročnosti, teda o neschopnosti úradov a chýbajúcich dátach. Tento argument však pominie zavedením ročného zúčtovania sociálneho poistenia, keď štát bude mať všetky potrebné údaje o príjmoch domácnosti na jednom mieste v systéme. Preto uveriteľnejšie pôsobí skôr vysvetlenie, že podpora rodiny je príliš citlivá téma, aby sa politici pokúsili preraziť aj so spravodlivejšou reformou.
Robert Fico rešpektuje Petra Kažimíra, ktorý necháva svojim analytikom voľné ruky. Zdroj: SITA/Marko Erd
Mladá krv verzus staré štruktúry
Nie je náhoda, že Kažimírovi úradníci narážajú na odpor najmä zo strany ministerstva dopravy či práce. Platí, že ministerstvo,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?