Triezvejšia jazda, boj o zákazníka, rozkolísaná výroba a nové investície. Globálny obraz automobilového sveta kopírovala v minulom roku aj slovenská trojica producentov osobných automobilov. Svetová odbytová kríza navštívila celú slovenskú autobrandžu. Bezmála plná odbytová závislosť od zahraničných trhov jej teraz ukázala aj svoju negatívnu stránku biznisu. Okrem troch silných autobrandov Volkswagen, PSA Peugeot Citroën a Kia Motors to pocítili na vlastnej koži aj desiatky slovenských subdodávateľov. Brandža, kde sa pracuje s minimálnymi ziskovými maržami, končila väčšinou v červených číslach. Podobne ako jeden zo svetových lídrov Robert Bosch, ktorý zaknihoval prvú stratu v hospodárení od roku 1945. Naplnenie približne 900-tisícových súčasných kapacít slovenských automobiliek však nenecháva zahraničných majiteľov ľahostajnými. Kríza, paradoxne, otvorila ich investičné peňaženky a priniesla rozhodnutia, ktoré znamenajú s novými investíciami aj prísuny nových modelov. S ich pomocou budú lepšie čeliť na zostrujúcom sa medzinárodnom poli autobrandov. Konkurenčnú výhodu slovenská ekonomika nestratila ani zavedením spoločnej meny. Tá odbúrala kurzové riziká a spolu s dostatkom ešte lacnej pracovnej sily a výhodnou polohou v dodávateľsko-odberateľskej pavučine automotive vzťahov nedáva dôvody na presuny slovenskej produkcie ďalej na nestabilný východ.
Symbolický prírastok
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?