Aj aktuálny prieskum poradenskej spoločnosti KPMG, v ktorom v lete oslovila takmer 960 rodinných firiem v 23 európskych krajinách, ukazuje, že napríklad aj o predaji podielov uvažuje v Európe v priemere len osem percent takýchto podnikov. Identický podiel takto zmýšľa aj v slovenskom rodinnom biznise.
Až tretina slovenských rodinných firiem nevie posunúť vedenie biznisu na nasledujúcu generáciu
Prieskum tiež ukazuje, v čom sa slovenské rodinné firmy môžu hravo porovnávať s európskou konkurenciou a v čom ešte zaostávajú. Desiatky slovenských firiem v prieskume naznačili, že v porovnaní s priemerom na starom kontinente sú slabšie hlavne v špecifikách vlastných pre rodinné podnikanie. Výrazne menej omladzujú vedenie podnikov novou generáciou. Až tretina tunajších rodinných subjektov nevie posunúť vedenie biznisu na nasledujúcu generáciu.
Zdroj: KPMG
Vo firmách majú slovenské rodiny menší poriadok a plánovanie aj v prípadoch, ak sa v nich objavia spory či náhle skoná líder. Tunajšie rodinné firmy si tiež uvedomujú, že nie sú neomylné, ale externých manažérov majú vo vedení výrazne menej, ako je európsky štandard.
I keď v mnohých prípadoch je to len prirodzeným vyústením toho, že niekdajšie socialistické zriadenie znárodňovaním popretŕhalo rodinné podnikanie práve v tejto časti Európy. A tak si to vyžaduje čas na stabilizáciu. Veď v krajinách západnej Európy s dlhšou demokratickou tradíciou je až v 19 percentách rodinných firiem pri kormidle už štvrtá generácia vlastníkov.
Zdroj: KPMG
V niektorých ukazovateľoch však slovenské rodinné firmy nad európskym priemerom vytŕčajú. Do budúcnosti sú síce menší optimisti, ale vlani bolo na Slovensku výrazne viac rýchlo rastúcich firiem. Svoje tržby posilnilo o viac ako štvrtinu až 17 percent slovenských podnikov, európsky priemer je sedem percent.
Pozitívom je aj to, že slovenské rodinné firmy už v súčasnosti viac sledujú rast ziskov ako tržieb. A vo väčšej miere sa obzerajú aj po nových talentoch. Naopak, oproti európskemu priemeru sú menej odvážne pri chuti preberať iných konkurentov či rásť na nové zahraničné trhy.
Zdroj: KPMG
Zdroj: KPMG
Rosinovci, Matušekovci, Tomkovci, Drobní, Gimovci, Demáčkovci, Mačajovci, Wagnerovci. Biznis recepty úspešných slovenských rodinných podnikov v skratke:
Rosinovci: Nutný plán nástupníctva
Rosinovci Zdroj: Maňo Štrauch
„Otec by mal mať jasno o budúcich pozíciách detí vo firme najneskôr okolo 25. roku ich života. Potomkovia by mali podnik podrobne spoznávať už ako dvadsiatnici,“ hovorí Štefan Rosina, ktorý dnes pripravuje prechod strojárskeho a automotive holdingu Matador na tretiu generáciu. Od otca spolu s bratom Miroslavom prevzali firmu na prelome milénia, keď ešte pôsobila v gumárenskom biznise.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?