Aj aktuálny prieskum poradenskej spoločnosti KPMG, v ktorom v lete oslovila takmer 960 rodinných firiem v 23 európskych krajinách, ukazuje, že napríklad aj o predaji podielov uvažuje v Európe v priemere len osem percent takýchto podnikov. Identický podiel takto zmýšľa aj v slovenskom rodinnom biznise.

Až tretina slovenských rodinných firiem nevie posunúť vedenie biznisu na nasledujúcu generáciu

Prieskum tiež ukazuje, v čom sa slovenské rodinné firmy môžu hravo porovnávať s európskou konkurenciou a v čom ešte zaostávajú. Desiatky slovenských firiem v prieskume naznačili, že v porovnaní s priemerom na starom kontinente sú slabšie hlavne v špecifikách vlastných pre rodinné podnikanie. Výrazne menej omladzujú vedenie podnikov novou generáciou. Až tretina tunajších rodinných subjektov nevie posunúť vedenie biznisu na nasledujúcu generáciu.

Recepty na biznis od úspešných rodinných podnikov

Zdroj: KPMG

Vo firmách majú slovenské rodiny menší poriadok a plánovanie aj v prípadoch, ak sa v nich objavia spory či náhle skoná líder. Tunajšie rodinné firmy si tiež uvedomujú, že nie sú neomylné, ale externých manažérov majú vo vedení výrazne menej, ako je európsky štandard.

I keď v mnohých prípadoch je to len prirodzeným vyústením toho, že niekdajšie socialistické zriadenie znárodňovaním popretŕhalo rodinné podnikanie práve v tejto časti Európy. A tak si to vyžaduje čas na stabilizáciu. Veď v krajinách západnej Európy s dlhšou demokratickou tradíciou je až v 19 percentách rodinných firiem pri kormidle už štvrtá generácia vlastníkov.

Recepty na biznis od úspešných rodinných podnikov

Zdroj: KPMG

V niektorých ukazovateľoch však slovenské rodinné firmy nad európskym priemerom vytŕčajú. Do budúcnosti sú síce menší optimisti, ale vlani bolo na Slovensku výrazne viac rýchlo rastúcich firiem. Svoje tržby posilnilo o viac ako štvrtinu až 17 percent slovenských podnikov, európsky priemer je sedem percent.

Pozitívom je aj to, že slovenské rodinné firmy už v súčasnosti viac sledujú rast ziskov ako tržieb. A vo väčšej miere sa obzerajú aj po nových talentoch. Naopak, oproti európskemu priemeru sú menej odvážne pri chuti preberať iných konkurentov či rásť na nové zahraničné trhy. 

Recepty na biznis od úspešných rodinných podnikov

Zdroj: KPMG

Recepty na biznis od úspešných rodinných podnikov

Zdroj: KPMG

Rosinovci, Matušekovci, Tomkovci, Drobní, Gimovci, Demáčkovci, Mačajovci, Wagnerovci. Biznis recepty úspešných slovenských rodinných podnikov v skratke:

Rosinovci: Nutný plán nástupníctva

Recepty na biznis od úspešných rodinných podnikov

Rosinovci Zdroj: Maňo Štrauch

„Otec by mal mať jasno o budúcich pozíciách detí vo firme najneskôr okolo 25. roku ich života. Potomkovia by mali podnik podrobne spoznávať už ako dvadsiatnici,“ hovorí Štefan Rosina, ktorý dnes pripravuje prechod strojárskeho a automotive holdingu Matador na tretiu generáciu. Od otca spolu s bratom Miroslavom prevzali firmu na prelome milénia, keď ešte pôsobila v gumárenskom biznise.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa