Rok 2010 bol pre svetové hotelierstvo jednoznačným krokom k lepšiemu. Všetkým spoločnostiam z desiatky najväčších hotelových prevádzok rástol počet hotelových izieb a tie, ktoré zverejňujú hospodárske výsledky, vykázali rast zisku.

Nárast Marriottu

Dlhoročnému lídrovi, InterContinental Hotels Group ICHG), sa znížil náskok v počte prevádzkovaných izieb o 40 percent, lebo jeho portfólio sa menilo len minimálne a konkurenti, naopak, výrazne rástli. Príčinou stagnácie bolo vylúčenie 247 hotelov Holiday Inn a Holiday Inn Express, ktoré nespĺňali požiadavky spoločnosti, zo siete. Do roku 2011 však ICHG vstupuje s 1 275 hotelmi (204 859 izieb) v rôznych štádiách prípravy na otvorenie.

Na druhé miesto sa dostala spoločnosť Marriott International, ktorá markantne zvýšila počet prevádzkovaných hotelových izieb. Tento nárast je z podstatnej časti realizovaný na iných trhoch ako na domácom americkom. Marriott prevádzkuje spolu až 18 značiek vrátane dvoch nových – Autograph Collection a AC Hotels by Marriott. Autograph Collection má už 13 prevádzok po USA a ide o luxusné hotely s jedinečným charakterom. Spája ich marketing a vernostný program Marriott, avšak každý z hotelov si zachováva svoju individualitu. AC Hotels by Marriott prinesú v roku 2011 Marriottu nových deväťtisíc izieb na trhoch v Španielsku, Portugalsku a Taliansku, a to vďaka joint-venture so španielskou hotelovou spoločnosťou AC Hotels.

Úspešný Accor

Wyndham Hotels pred niekoľkými rokmi rozširoval svoje značky výhradne prostredníctvom frenšízingovej distribúcie, avšak čoraz viac sa zameriava aj na manažment hotelov. V roku 2010 do portfólia hotelových značiek tejto firmy pribudla Tryp by Wyndham, ktorú spoločnosť Wyndham kúpila od španielskej firmy Sol Mélia. Ďalším novým menom budú hotely Planet Hollywood Hotels. Úspešný rok zaznamenal aj Hilton, ktorý však nie je listovaný na burze. To sa môže zmeniť, pretože vlastník spoločnosti, investičná firma Blackstone, zvažuje uvedenie spoločnosti na burzy v Londýne a New Yorku. V roku 2010 Hilton predstavil novú značku – Home2 Suites, ktorá je určená pre hotely strednej triedy.

Suverénny európsky líder Accor zaznamenal úspešný rok, počas ktorého urobil viaceré opatrenia na podporu kľúčového biznisu – prevádzku hotelov. Predal hotelové nehnuteľnosti v hodnote 630 mil. eur, ktoré si následne spätne prenajal.

Kým spoločnosť Choice Hotel International, prevádzkujúca svoje značky prevažne strednej triedy na základe frenšízingových zmlúv, dokázala zvýšiť počet svojich prevádzok, Best Western Hotels zaznamenali iba minimálnu zmenu v počte hotelov a izieb.

Perspektívne trhy

Starwood Hotels and Resorts pokračuje vo svojom ambicióznom raste. Ten vyplýva aj z toho, že za posledných desať rokov priniesol viaceré nápady, ktoré sú dnes inšpiráciou pre jeho konkurentov. Carlson Hotels v roku 2010 koncentrovali svoje podiely vo firmách, ktoré ich zastupujú v jednotlivých regiónoch sveta, keď kúpili zvyšný podiel vo indickej firme a dosiahli väčšinový podiel v Rezidor Hotel Group. Hyatt Hotels, podobne ako jej konkurenti, úspešne dosiahli pozitívny vývoj ziskovosti i prevádzkovaných zariadení.

Veľké hotelové spoločnosti si uvedomujú, že na najväčšom trhu – v USA sú karty z veľkej časti rozdané. Svoje expanzívne úsilie smerujú na nové rastúce trhy, ktorými sú najmä Čína, India a Rusko, prípadne trhy, kde je podiel značkových hotelov nízky – ako Afrika, Latinská Amerika, ale aj sekundárne destinácie východnej Európy. Najmä Čína s 200 mestami s viac ako jedným miliónom obyvateľov a dlhodobo rastúcou ekonomikou je dôležitým trhom pre všetky segmenty.

Na vyspelých trhoch veľké hotelové spoločnosti expandujú aj spôsobom, ktorý nevedie k ďalšiemu zvyšovaniu podielu štandardizovaných hotelov. Snažia sa do svojich obchodných sietí a lojalitných programov zapájať hotely, ktoré si ponechávajú svoj charakter, avšak prostredníctvom distribúcie pod renomovaným menom garantujú zákazníkom určitú úroveň služieb. Ďalšou formou expanzie na týchto trhoch sú značkové dizajnové hotely. Fenomén rozbehla sieť W Hotels (prevádzkovaná spoločnosťou Starwood) a dnes ju nasledujú viaceré ďalšie. Do roku 2011 vstúpili hotelové spoločnosti v lepšej finančnej kondícii a s optimistickejšími vyhláseniami ako do predchádzajúceho roku a prvý kvartál zatiaľ dáva týmto očakávaniam za pravdu.

Autor je konzultant v hotelierstve.