Okrem netradičnej a pre niekoho i cool kariéry majú spoločné to, že si zakladajú na drine a tvrdia, že talent je len malá časť úspechu. Grafity alebo hranie hier môžu znieť ako zábava. A určite aj sú. Ale ak sa nimi chce človek živiť na plný úväzok a byť v nich najlepší, stojí to roky tvrdej práce. Je pochopiteľné, že nie každý rodič zareaguje s pochopením, ak mu potomok oznámi, že končí so školou, lebo mu to zasahuje do kariéry. Ako na to reagovali? A čo by radili ostatným, ktorí sa chcú vydať na podobnú cestu?
Budovanie publika
Patrik Šefranko (29) známy pod umeleckým menom Radikal Chef je slovenský raper a spevák. Narodil sa v Ružomberku, vyštudoval hotelovú akadémiu v Dolnom Kubíne a od roku 2016 pôsobí v Prahe. Prvý album vydal so svojou kapelou Dramatikz, keď mal 18 rokov. Predal štyritisíc kusov. Aktuálne pracuje na novom albume Freeride 3 – Najlepšie na koniec.
Patrik Šefranko Zdroj: Archív P. Šefranka
Ako vraví, znie to ako pritiahnuté za vlasy, ale o tejto kariére začal uvažovať potom, ako videl film o rape 8. míľa s Eminemom. Videl v ňom paralelu so svojím životom, len to nebolo americké geto, ale sídlisko, basketbalové ihriská, grafity, drobné potýčky s políciou a skúšanie freestyle rapu na uliciach východnej Európy. Páčilo sa mu, že rapom človek vyjadrí pocity a názory obšírnejšie a trefnejšie ako napríklad v rockovej hudbe.
Hip-hop je trochu netradičný hudobný žáner. Ako Patrik hovorí, na rapovaní, ktorý k hip-hopu patrí, je krásne, že hudobné vzdelanie nie je nevyhnutné. „Nemusíte poznať noty a vedieť hrať na klavíri. Rap vznikol na ulici, nie na konzervatóriu.“ Mať hudobný sluch a cítiť rytmus je však zásadné. Radí precvičovať sa v slovnej zásobe, hoci rozhodujúce sú emócie, ktoré z hudby majú vychádzať.
Ako sa pustiť do takejto kariéry? Radikal Chef hovorí, že potrebujete hudobného producenta, nahrávacie štúdio, zvukového inžiniera a vydavateľa, ktorý album vydá a pošle do distribúcie. Alebo môže byť raper, producent, zvukový inžinier a vydavateľ v jednej osobe. „Dnes neexistujú žiadne pravidlá, čo a ako má byť. Dobré podmienky si umelec môže nájsť alebo si ich môže vytvoriť sám.“ Netreba zabúdať na video. Vizualizácia by sa nemala podceňovať, je to to, čo fanúšikovia, sponzori aj promotéri hľadajú ako prvé. Prvým krokom je však osloviť promotérov, agentúry či majiteľov klubov a začať vystupovať.
Dnes neexistujú pravidlá, čo a ako má byť. Dobré podmienky si umelec môže nájsť alebo vytvoriť sám
Je to drahá kariéra? Podľa Radikala je to relatívne. Niekedy si interpret môže sám za pár stoviek urobiť progresívnejší album ako ten, ktorého realizácia stála desaťtisíc eur. „Môžete mať bilbordy po Slovensku, klipy v TV, koncerty a stále to nemusí mať taký efekt ako iný interpret, čo dal svoju hudbu len na YouTube.“ Verí, že kvalitná hudba nepotrebuje extra marketing a čím viac je tlačená, tým skôr sa znechutí. Efekty, mix a postprodukciu si rieši so zvukárom Dúfusom sám. Je to dlhý proces, ale len vtedy je s výsledkom spokojný. A ešte to šetrí náklady.
Patrik Šefranko Zdroj: Archív P. Šefranka
Hip-hop je špecifický aj v tom, že ten pravý by nemal byť komerčný. Aj toto vidí Patrik relatívne. Pozná interpretov považovaných za „underground“, a aj tak majú plné kluby a koncerty. Tiež preferuje tento prístup a necieli svoju hudbu na rádiá, ale na komunitu fanúšikov, ktorí jej najlepšie rozumejú.
Ak by chcel niekto do tejto kariéry ísť naplno, Radikal Chef radí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?