Takáto situácia sa takmer denne odohráva na Račianskej ulici, najdlhšej z bratislavských dopravných radiál. Pod týmto názvom prechádza cez celú mestskú časť Nové Mesto až do Rače, kde pokračuje ako Žitná a Púchovská na koniec mesta. Od Račianskeho mýta po konečnú električiek meria takmer osem kilometrov. Cez víkend sa dá prejsť autom za 11 a električkou za 20 minút.

Charakter Račianskej a nadväzujúcich ulíc sa postupne mení od odborníkmi uznávaného a obyvateľmi obľúbeného sídliska Februárka, už nefunkčných priemyselných areálov, ktoré postupne začínajú meniť developeri, cez zaujímavý komplex Mladej gardy, dopravné uzly a depá, zástavbu rodinných domov a záhradkárskych kolónií až po vznikajúce sídliská v Rači a skladové areály. Architekt Peter Žalman, ktorý mapuje Bratislavu v Urbanistickom atlase, prirovnáva Račiansku k šnúrke s korálikmi. „Tvoria ju bodové priestory navešané na komunikáciu. Niektoré majú náznak mestskosti, ale sú v kontraste s neriešenými územiami,“ vysvetľuje.

Uzatvorený koridor

Račianska je vo svojej mestskejšej polovici uzatvorená dvomi železničnými traťami a tretia, električková, prechádza jej stredom. Líniový charakter s chýbajúcimi priečnymi prepojeniami vytvára bariéry, upozorňuje urbanistka Milota Sidorová, ktorá sa na jar intenzívne zaoberala prieskumom okolia vznikajúceho kreatívneho centra známeho ako Nová Cvernovka. Ilustruje to príkladom kamarátky, ktorá potrebovala vyzdvihnúť deti zo školy na paralelnej Rožňavskej, musela však z Novej Cvernovky ísť naspäť cez Račianske mýto. Namiesto 10 minút, čo je zhruba vzdialenosť vzdušnou čiarou, cestovala mestskou hromadnou dopravou trištvrte hodiny.

Račianska má veľký potenciál v opustených priemyselných plochách, ktoré sa môžu premeniť na kvalitné mestské prostredie

Po Račianskej chodia denne aj architekti Peter Lényi a Ondrej Marko, ktorí vyhrali viacero súťaží na tvorbu verejných priestorov, naposledy len nedávno na revitalizáciu Námestia slobody. Do Novej Cvernovky, kam sa presťahovalo ich štúdio 2021 architekti, dochádzajú peši, autom aj na bicykli. Zhodujú sa, že Račianska je skôr dopravným ťahom ako prechádzkovou trasou a na bicykli idú radšej po pokojnejších bočných uliciach. „Možno má dimenzie bulváru, ale reálne ním nie je,“ hodnotí ulicu P. Lényi.

Račianska: dopravná tepna alebo mestský bulvár?

Začiatok bulváru zadefinoval architekt Štefan Svetko Zdroj: Maňo Štrauch

Račianska je síce dostatočne široká a poskytuje tak „vzduch“ medzi budovami, napriek tomu zatiaľ neumožňuje bezpečný a pohodlný pohyb pre autá, električky, cyklistov aj chodcov vedľa seba. Z väčšej časti jej tiež chýba vybavenosť mestskými funkciami – obchodmi, službami a verejnými priestormi, kde by sa ľudia radi zdržali a neslúžila by len na presun. Takto charakterizujú, čo chýba Račianskej ku kvalitám mestského bulváru. Zároveň dodávajú, že má veľký potenciál v opustených priemyselných plochách, ktoré sa môžu premeniť na kvalitné mestské prostredie.

Súhlasí s tým aj P. Žalman. „Architekt Štefan Svetko zadefinoval začiatok bulváru geniálne – parkom, ustúpením zástavby s vybavenosťou v parteri, objekty postavil kolmo na komunikáciu. A oproti je staršia bloková zástavba, čiže štart od Račianskeho mýta je dobrý,“ vyzdvihuje sídlisko Februárka navrhnuté v roku 1957 a dokončené o štyri roky neskôr, ktoré si podľa neho stále zachováva pôvodný charakter.

Fabriky sa menia na bývanie

Na sídlisko Februárka a mestský blok pri Račianskom mýte sa snažia nadviazať nové projekty Pri mýteUrban Residence. Vyrastajú na mieste bývalých Bratislavských elektrotechnických závodov a spolu prinesú vyše osemsto bytov, ale aj obchody, služby a gastro zariadenia v parteri a cez obe sa bude tiahnuť verejný park s ihriskami. Penta Real Estate už v projekte Pri mýte dokončila prvú etapu. „Plánovaná zmena pôvodného parkovacieho domu na obytnú budovu ráta aj s parterom ponúkajúcim občiansku vybavenosť, ktorý je orientovaný na Račiansku ulicu a podčiarkuje tak mestotvorný efekt celého projektu,“ hovorí o dodatočne pridanej tretej fáze hovorca developera Gabriel Tóth.

Lucron Development tiež menil po komunikácii s mestskou časťou koncept Urban Residence a napokon dlhý doskový dom odzrkadľuje staršiu zástavbu na opačnej strane. Hoci oba projekty vytvoria aj stromoradie a cyklotrasu, najmä Urban Residence bude pomerne úzko primknutý k ceste. Podľa obchodného riaditeľa Lucronu Petra Kaveckého je dôvodom problematické vyústenie Račianskej do križovatky s Jarošovou, kde je vozovka zúžená na jeden pruh pre tesné susedstvo koľajiska. Viacero takýchto úsekov podľa neho znižuje potenciál Račianskej. „Jej riešenie ako mestského bulváru by si vyžadovalo širokú zhodu a výrazné verejné investície do infraštruktúry,“ myslí si P. Kavecký.

Račianska: dopravná tepna alebo mestský bulvár?

Pri mýte už skolaudovalo prvú etapu Zdroj: Maňo Štrauch

Oslovení architekti, urbanisti aj mestská časť Nové Mesto hodnotia oba projekty z pohľadu tvorby mestského rázu ulice pozitívne. Hoci radnica ľutuje, že fabriky ako BEZ sa búrali bez vyhodnotenia, ktoré budovy by bolo možné zachovať a využiť naplnením novými mestotvornými funkciami. Výnimkou bola bývalá tlačiareň Svornosť, ktorá sa zmení na loftové byty.

„Račianska má veľký potenciál, ktorý zatiaľ nebol naplnený. V značnej časti ulice sa v parteroch nachádzajú obchodné priestory. Sú príležitosťou, aby ulica nebola len rušným miestom, ale aby vyslovene žila, aby tu fungoval komunitný život. Verím, že práve nové projekty tomu napomôžu,“ podotýka Marek Tettinger, hovorca Nového Mesta. Mestská časť podľa neho vyskúša vytvoriť funkčné spoločenstvá, aby táto časť Račianskej bola čistejšia, krajšia a bezpečnejšia. Zároveň bude tlačiť na magistrát, aby upravil chodníky či zeleň pri ceste.

Račianska: dopravná tepna alebo mestský bulvár?

Zdroj: TREND.sk

V centre pozornosti samosprávy

Starosta mestskej časti Rudolf Kusý sa viackrát vyjadril, že samospráva si dá na premenu brownfieldov za Račianskym mýtom osobitný pozor. Radnica aktívne komunikovala s developermi a občanmi a projekty spolu upravili. Požiadavkou bolo prispôsobiť výšku okolitým sídliskám Februárka a Ziegelfeld a ustúpenie zástavby od cesty. „Dali sme si pozor, aby súčasťou verejného priestoru bola aj cyklotrasa a pás zelene a aby na prízemí priestorov smerujúcich do Račianskej boli obchody a rôzne prevádzky, aby sa aj na tejto strane dotvorila Račianska tak, ako je to oproti,“ opisuje M. Tettinger. Súčasťou riešenia bolo aj prepojenie Račianskej a Kukučínovej ulice.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa