Krivka výkonov bola pre pandémiu oproti iným rokom zrkadlovo obrátená – na začiatku jari išla nadol, od mája potom nahor.
Sektor dopravy, nákladnej aj osobnej, veľmi výrazne pocítil následky koronakrízy. Jarné zatvorenie hraníc zredukovalo najmä medzinárodnú dopravu na nevyhnutné minimum, čo v tradične najsilnejších mesiacoch úplne otočilo trend výkonov. Cestná nákladná autodoprava začala rok dobre, no následný prudký prepad výkonov spôsobil podnikateľom bezprecedentné straty, z ktorých sa pri nízkych maržiach v tomto odvetví budú spamätávať ešte dlho.
Zverejnené údaje štatistického úradu za prvý polrok ukazujú aj to, že pre osobnú dopravu nebolo záchranou ani postupné otváranie hraníc. Mimoriadne opatrenia, cestovné obmedzenia a obava ľudí z nákazy pretrvávali aj v lete.
Kríza odstavila kamióny, tretina dopravcov nemusí prežiť
Tovar sa vrátil na cesty
Vypuknutie koronakrízy vo výrobných podnikoch vrátane kľúčového automobilového priemyslu vyústilo do dočasného zastavenia produkcie v mnohých z nich. Cez hranice pritom mohli prechádzať len dopravcovia vezúci základné tovary ako potraviny a pohonné látky či lieky a zdravotnícky materiál. Mnohí dopravcovia, najmä medzinárodní, preto boli nútení svoj vozidlový park „uspať“. S postupným oživovaním ekonomiky sa však v máji preprava tovaru začala vracať na cesty.
Z pohľadu výkonov bol v doprave a skladovaní najkritickejším mesiac apríl 2020, keď sa výkon nákladnej dopravy meraný v tonokilometroch (preprava tony nákladu na vzdialenosť jedného kilometra) prepadol medziročne o 28 percent. Prudký jarný prepad výkonov sa autodopravcom do leta podarilo postupne zvrátiť. V júli bol už dokonca celkový výkon v tonokilometroch o dve percentá vyšší ako v rovnakom mesiaci minulého roka.
Osobná doprava sa nezotavila
Ešte viac zasiahla koronakríza osobných dopravcov. Od jari platilo odporúčanie necestovať do zahraničia s výnimkou nevyhnutných prípadov. V lete sa síce objavili destinácie s nižším rizikom nákazy, na návrat dostatočného počtu cestujúcich do diaľkových autobusov to však nestačilo. Aj v lete tak zostali výkony v autobusovej doprave hlboko pod bežným štandardom.
Pre osobnú dopravu bol tiež najkritickejší apríl, za ktorý sa výkony v osobokilometroch medziročne prepadli takmer o 80 percent. Slovenským osobným dopravcom sa pritom ani v polovici leta nepodarilo vrátiť výkony do normálu a prepravovali asi o 20 percent menej pasažierov ako pred rokom.