Automobilka v Trnave získala masívnu investíciu viac ako 180 miliónov eur v čase, keď konkurencieschopnosť slovenského automotivu začína výrazne krívať. Nový šéf podniku Martin Dzama, ktorý je zároveň prvým Slovákom na tomto poste, hovorí, že teraz máme jedinečnú príležitosť potvrdiť opak. Prispieť k tomu však musí aj vláda.
Top v automotive: Škoda plánuje novinky aj ruší výrobu a v Trnave získali elektromobily
O novú investíciu ste sa usilovali roky. Nakoľko sa pod ňu podpisuje konkurencieschopnosť závodu?
Dobrou správou je, že skupina Stellantis rozhodla o umiestnení nového výrobného programu segmentu B v našom výrobnom centre v Trnave. Musím dodať, že o novej investícii sa tentoraz rozhodovalo za úplne iných okolností, než to bolo pri projektoch v minulosti. Od roku 2016 totiž automobilka zažívala pokles konkurencieschopnosti. Dôvodom bolo zvyšovanie priamych aj nepriamych nákladov na prácu, čo spôsobovali sociálne balíčky. Neflexibilný pracovný trh nás núti naberať pracovnú silu zo zahraničia, ktorá je však pre nás výrazne drahšia.
Napriek tomu boli platy v podniku dlhodobo témou číslo jeden.
V období 2016 až 2020 sme sa dostali do situácie, keď sme vnútornými opatreniami zvyšovania produktivity jednoducho nedokázali kompenzovať medziročný rast ceny práce. Možno to viacerých prekvapí, ale nominálna cena práce na Slovensku je rovnaká alebo dokonca vyššia než v Portugalsku. Samostatnou kapitolou je aj enormne vysoká cena elektrickej energie. Keď ju porovnáme s niektorými podobne veľkými závodmi vo Francúzsku, ide až o 70 percent viac. Toto je neudržateľné. Navyše je tu globálny kontext posledných rokov. Zvyšujúca sa konkurencia, tlak na znižovanie emisií CO2, ale aj negatívne vplyvy koronakrízy sú výzvy, ktorým čelí celé automobilové odvetvie – aj trnavský výrobca áut.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?