Je podľa vás reálne recyklovať všetky plastové obaly do roku 2030?
Otázka je, či sa bavíme o čisto plastových obaloch, alebo o kombinovaných obaloch, pretože aj tetrapak je obal, ktorý obsahuje plast – vnútri je polyetylénová fólia. Obsahuje však aj papier a hliník, čo je pre recykláciu veľký problém, oddeliť od seba tieto zložky nie je vôbec jednoduché. Preto predpokladám, že Európska komisia [EK] má na mysli čisto plastové obaly.
EK to však explicitne neuviedla a kompozitné obaly sa naozaj javia ako najväčší problém. Čo všetko patrí do tejto skupiny?
Niektoré z nich sú zjavné na prvý pohľad, ako tetrapaky. Ale zoberte si napríklad obaly na mnohé sladkosti, trebárs napolitánky. Zdá sa vám to ako jednoduchá fólia, ale v skutočnosti je to niekoľkovrstvový materiál, kde môžu byť tri, päť až sedem rôznych polymérov. Každý z nich má iné vlastnosti a to komplikuje ich recykláciu.
Takých obalov je na trhu množstvo. Možno ich vôbec zrecyklovať?
Ide o to, či ich chcete zrecyklovať materiálovo alebo len energeticky v podobe spaľovania. To je tiež jedna z vecí, ktorú Brusel zatiaľ nešpecifikoval.
Pavol Alexy Zdroj: Milan David
Dlhodobým cieľom EK je však minimalizovať spaľovanie odpadu.
Presne tak. Treba sa však pozrieť aj na to, čo vlastne znamená recyklácia. Mnohým sa to nebude páčiť, ale recyklácia nie je riešenie. Je to len odloženie problému na neskôr. Pretože polyméry sa nedajú recyklovať donekonečna. Nie je to železo, ktoré môžete stokrát roztaviť a pretaviť do niečoho nového. Plast postupne počas spracovateľských cyklov stráca svoje vlastnosti a zrecyklovať ho môžete tak trikrát a dosť.
Je teda cieľ EK absurdný?
Skôr by som to označil za isté riešenie, ktoré je len dočasné a čiastočné, pretože sa nemôže vzťahovať na všetky obaly, ktoré obsahujú plasty.
Do ekologických riešení vstupuje vždy otázka peňazí
Čo by sa potom malo robiť s plastovými obalmi?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?