Veľké konferencie a podujatia sa zrušili alebo sa transformujú a Slido sa stáva súčasťou internej komunikácie veľkej časti firiem, ktoré prešli z kancelárií do online priestoru. Vďaka tomu sa začala spolupráca slovenskej firmy s extrémne rastúcim americkým Zoomom.

V Slide sa na transformáciu konferencií a firemných akcií pripravovali už od roku 2019. Kríza tento proces urýchlila, naštartovala zmeny vo firme, a ako v Slide hovoria, ich rast je enormný. O expanzii Slida sa TREND rozprával s jeho produktovým riaditeľom Jurajom Palom.

V rozhovore hovorí o tom, ako súčasná situácia mení Slido aj jeho zákazníkov, v čom sa líši americký trh od európskeho, ale aj o tom, ako ich aplikácia pomáha rušiť bariéry medzi vedením firmy a zamestnancami.

Minulý rok bol pre vás najúspešnejší. Čo ste urobili lepšie než predtým?

Začali sme otvárať novú kapitolu Slida. Uvedomili sme si, že aj keď sme začínali s konferenciami a veľkými podujatiami, musíme prejsť z konferenčného prostredia do sféry interných mítingov firiem. To zahrnovalo aj stretnutia menších tímov, ktoré tvorili desať alebo dvadsať ľudí. Nakopli sme druhú vlnu rastu, ktorý sa preklopil do začiatku tohto roka.

Rok 2020 je smutný pre veľa firiem. Pandémia si nevyberá a ničí aj najväčších hráčov. U vás nastal opak. Prečo?

V marci tohto roka sme sa tešili, že budeme cestovať na veľké konferencie, na ktoré sme mali pôvodne ísť. Z jedného dňa na druhý sa tieto podujatia zrušili. Pre nás to však malo opačný efekt ako pre väčšinu firiem. Vystrelili nás práve tímové mítingy a dáta nám ukázali, že používanie Slida rástlo hlavne v oblasti firemných stretnutí, na ktorých sa zúčastňovalo málo ľudí. Už to neboli len veľké konferencie.   

Od veľkých k malým

Menšie podujatia však znamenajú aj menšie tržby.

Najväčšie konferencie, na ktorých je Slido súčasťou, sa nezrušili úplne. Aj ich organizátori museli hľadať iné riešenia, my sme partnermi zostali. Pamätám si na podujatie, ktoré organizovali Financial Times, kde mali skutočne špičkových spíkrov. Komunikácia smerom k publiku bola preto omnoho dôležitejšia a my sme tam zohrali dôležitú úlohu. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že menšie podujatia sú za menej peňazí, sú to tie isté firmy s tými istými ľuďmi. Museli len prejsť na inú formu.

Keď sa startup rozbieha, často chce začať s malými klientmi a neskôr rásť. Vy ste to úplne otočili a z veľkých podujatí ste sa presmerovali na malé.

Bola to naša stratégia od začiatku. Pri veľkých konferenciách sme našli trh, ktorý nám vyhovoval, ale nakoniec sme zistili, že viac možností je v malých eventoch a menších stretnutiach. Našli sme tam potenciál a našou víziou sa stalo osloviť menšie konferencie alebo interné podujatia.

Vystrelili nás tímové mítingy. Už to neboli veľké konferencie
 

Súčasná situácia spôsobená koronavírusom vám teda zahrala do karát a pomohla k cieľu?

Presne tak. Vďaka pandémii sme zaznamenali dve zmeny. Prvý zlom bol, že sme sa zamerali na prácu z domu. Vysvetľovali sme zákazníkom, že doba sa mení a prístup k práci tiež. Komunikovali sme, že ľudia budú viac pracovať z domu. Druhým cieľom bolo dostať sa do interných programov, ktoré firmy používajú. Stála pred nami otázka, ako náš produkt integrovať do systémov, ktoré firmy každodenne využívajú.

Z toho vzišla aj spolupráca Slida s extrémne sa rozvíjajúcou firmou Zoom?

Zoom dnes využíva veľa firiem, nielen na komunikáciu vnútri tímu, ale často aj na veľkých hromadných stretnutiach. Sme za to veľmi vďační a veríme v úspešnú spoluprácu.

Koronavírusu ste sa nezľakli?

Ale áno. V marci tohto roka sme boli reálne vystrašení. Nikto nevedel, čo sa bude diať. Väčšina konferencií, ktoré Slido používali, bola v ohrození. Keď sme však videli, ako sa situácia vyvíja, nabrali sme sily späť. Mnohých odvetví sa kríza nesmierne dotkla ako napríklad gastrosegmentu či turizmu. Cítime sa privilegovaní, nielenže môžeme ako firma ďalej fungovať, ale rásť a pomáhať ostatným lepšie komunikovať s tímami.

Juraj Pal (27)
je produktový riaditeľ spoločnosti Slido, ktorá zlepšuje komunikáciu a zvyšuje interakciu na akciách a stretnutiach. Predtým založil svoje vlastné firmy v Dánsku a v Spojenom kráľovstve. Nedávno sa presťahoval do New Yorku, aby viedol rast spoločnosti Slido v Amerike. V slovenskej technologickej firme pôsobí
už vyše päť rokov.

Americký trh

Ktorý trh je dnes pre Slido najsilnejší?

Najsilnejší trh je určite ten americký a dlho bol. Silný je aj Londýn, ktorý má tradíciu konania veľkých konferencií a podujatí. V USA sme však budovali hlavne obchodný tím a časť ľudí bola určená pre marketing. Asi 80 percent zákazníkov máme v USA. Dokopy máme globálne viac ako 300-tisíc zákazníkov.

Slovenský alebo český trh nie je pre vás zaujímavý?

To nemôžem povedať. Skôr neinvestujeme špecificky do slovenského a českého trhu. Dokonca sa nezameriavame primárne na európsky trh. Slovensku však chceme dávať späť svoje skúsenosti, či je to v univerzitnom sektore, alebo v korporátnom. V Nemecku sme zase videli potenciál najmä vo finančných inštitúciách.

Koniec konferencií neznamenal koniec Slida.
Zdroj: Slido
Koniec konferencií neznamenal koniec Slida.

Čo je podľa vás najväčší rozdiel medzi americkým a európskym trhom?

Americký trh bol špecifický v tom, že tam vznikli svetové startupy, ktoré mali zmýšľanie otvorenej kultúry. To nám, prirodzene, vyhovovalo, keďže my tú otvorenosť ponúkame. Firmy, s ktorými sme v USA začali spolupracovať, boli pokrokovejšie v kontexte riešenia komunikácie so zamestnancami. Typické problémy ako strach zdvihnúť ruku a položiť otázku len preto, že je v miestnosti generálny riaditeľ spoločnosti, sa prostredníctvom Slida vytratili.

Európske technologické firmy také pokrokové nie sú?

To by som netvrdil. Americké boli však o niekoľko krokov vpred. Mali sme výhodu v tom, že sme boli v pravý čas na trhu, keď tieto startupy a úspešné technologické firmy vznikli a zažívali výrazný úspech.

Vidíte v realite, že po implementácii Slida sa kultúra vo firme mení?

Áno, je tam veľa psychologických prvkov. Často riešime problém anonymných otázok. Či ich povoliť alebo nie. To všetko závisí od firemnej kultúry. Technologické firmy sú nastavené otvorene, naopak, pre korporátne spoločnosti je to novinka. Odrazu sa môže každý niečo opýtať či už anonymne, alebo nie. Vytvorili sme možnosť, kde sa môže zapojiť každý.

Búranie bariér

Čo chce väčšina firiem? Anonymné príspevky od všetkých ľudí alebo radšej tie verejné?

Anonymné otázky sú v našich službách možné vždy. Zbavuje to ľudí strachu spýtať sa niečo, čo sa chceli spýtať už dlho. Náš produkt vytvorí telo komunikácie medzi zamestnancami a vedením. Môže to pozitívne transformovať kultúru samotnej firmy. Nokia je pekným príkladom. Počas používania Slida sa v Nokii prehĺbila komunikácia medzi vedením a ostatnými. Rozdiel medzi manažérmi a zamestnancami sa takto odstránil.

Bolo niekedy otvorenie internej komunikácie dôvodom toho, aby sa Slido neimplementovalo?

Firmy, ktoré na to nie sú zvyknuté, to prekvapí a často to vytvorí kompletne nové prostredie vo firme. Niektoré firmy vypnú anonymné otázky. Každý si to prispôsobí svojej vlastnej kultúre. Keď však firma poctivo implementuje Slido, jej vedenie musí počítať s istými zmenami.

Dnes máte viac zákazníkov, ktorí si Slido kúpili na internú komunikáciu, alebo prevládajú dohody týkajúce sa konferencií a eventov?

Viac je tých interných. Najväčším mítingom je vždy celofiremné stretnutie. To využívajú naši klienti často. Interne nás využívajú hlavne univerzity ako Stanford, Harvard alebo MIT. Používajú Slido hlavne pri prednáškach pre stovky študentov.

Firma sa výraznejšie zamerala na vnútrofiremné mítingy.
Zdroj: Pavel Mikeska
Firma sa výraznejšie zamerala na vnútrofiremné mítingy.

Slido a budúcnosť

Aký trend môžeme očakávať pri konferenciách po koronavíruse?

Organizátori si uvedomili, že v online prostredí dokážu zasiahnuť väčšie publikum. Skôr sa mi vynára otázka, či bude technológia virtuálnej reality príležitosťou pre online konferencie.

A bude?

Neviem. Skôr to vidím na hybridné nastavenie konferencií. Budú sa využívať obe formy.

Ako vnímate sociálny dosah nových technológií? Vytráca sa teambuilding či možnosť podať niekomu ruku.

Je to tá najväčšia nevýhoda. Hlavne teraz vidieť, že bezprostredný kontakt chýba. Aj keď existujú rôzne technologické a virtuálne vymoženosti, ktoré sa to snažia nahradiť, nič zatiaľ nepomáha.

Aká je vízia Slida do budúcna?

Naša vízia sa nemení. Chceme pomôcť ľuďom, aby získali čo najviac zo stretnutia alebo z mítingu. Stále to bude vízia aj v novom svete, do ktorého vstupujeme. Od klientov počúvame, že rok 2021 nebude vyzerať inak než dnešok. Veľa firiem ohlásilo, že sa nevrátia do kancelárií. Musíme sa tomu prispôsobiť.

Takže okrem Zoomu bude vaša aplikácia dostupná v Microsft Teams a v podobných poskytovateľoch?

Okrem Zoomu bude o pár dní nastavená integrácia s Microsoft Teams. Budeme radi, ak sa nám podarí spolupráca s platformami ako Webex či Google Meet. Chceme, aby sa Slido stalo synonymom dobrých mítingov. Aby to tak bolo, potrebujeme, aby sme sa stali partnermi v každej podobnej komunikačnej platforme.

Keďže to nie je pandémia, aký je dnes najväčší problém, s ktorým sa Slido stretáva?

Je to integrácia s internými systémami, ktoré firmy využívajú na komunikáciu. Slido je pomerne jednoduchá aplikácia, ale vo firmách potrebujeme, aby zapasovalo do všetkých programov, ktoré firma využíva. Máme tu Slack, Workplace od Facebooku. Tam sa stretávame s otázkami, ako využívať Slido v nich.

Nebojíte sa konkurencie? Čoraz viac firiem bude možno premýšľať nad podobnými riešeniami, ako máte vy.

Konkurencia nech príde. Vnímam to pozitívne. Bude to tlačiť nás a celý trh dobrým smerom. Stále je veľa možností, ako inovovať. Na druhej strane sme za osem rokov získali spoluprácu takmer so všetkými zvučnými menami. To môže byť bariéra vstupu pre iných.

V minulosti sa veľa špekulovalo o predaji Slida. Ako to vnímate teraz?

K tomu sa nebudeme vyjadrovať.  

Kahhot!
Zdroj: Shutterstock

Konkurencia je malá, ale silná
Úspech Slida ovplyvnila malá konkurencia, ktorá zatiaľ nedokáže osloviť tých najväčších hráčov na trhu tak ako slovenská firma.

Medzi najväčších konkurentov patrí nórska spoločnosť Kahoot!, ktorá ponúka pre firmy a školy vzdelávaciu platformu, kde sa dajú tvoriť interaktívne kvízy. Dnes spoločnosť prekračuje hranice školských tried. Je prítomná na obchodných školeniach, športových a kultúrnych podujatiach alebo v akomkoľvek sociálnom a vzdelávacom kontexte. Spoločnosť Facebook využíva Kahoot! napríklad na tréning svojich nových zamestnancov či stážistov.
Druhým silným konkurentom je firma Poll Everywhere, ktorá sa zameriava na interakciu so zamestnancami a ich spätnú väzbu. Robí to prostredníctvom ankiet. Pomocou nich sa spätná väzba od zamestnancov vizualizuje v reálnom čase. Jej produkt využíva Google, AT&T či časť americkej armády.
Medzi konkurenciu treba zaradiť aj Pigeonhole Live. Aplikácie umožňuje vytvárať ankety a dotazníky počas podujatí. Efektívne sa dajú vytvárať Q&A podujatia, kde má prístup každý z účastníkov. Cez aplikáciu sa dá aj písať a vytvárať podobné interaktívne aktivity ako v Slide. Je to teda jeden z najväčších konkurentov. Na trhu existuje ešte niekoľko rivalov, ktorí však nemajú takú veľkú silu ako spomínané spoločnosti. Slido je stále jedným z najväčších na svete s najväčším podielom na trhu. Ako však sami v Slide hovoria, konkurencie sa neboja, posunie ich to vpred. Kľúčových zákazníkov už majú.