„K výraznému posunu došlo po roku 2004, keď významní svetoví výrobcovia priniesli na Slovensko špičkový manažment, technológie i produkty. Dôležitým bol aj samotný vstup do Európskej únie, pretože rozšírenie trhu podporilo rýchlejší rast HDP,“ vysvetľuje Milan Gregor zo žilinského technologického inštitútu CEIT.

Priaznivým vývojom prešiel najmä priemysel, ktorý je dnes schopný presadiť sa v globálnej konkurencii. Lenže tieto faktory rastu sa pomaly vyčerpávajú a továreň Jaguar Land Rover bude zrejme nadlho poslednou podobnou investíciou. Čo bude nasledovať? Aké trendy v produktivite na celoštátnej i podnikovej úrovni možno očakávať v budúcich rokoch? To bola hlavná téma TREND & CEIT konferencie Národné fórum produktivity 2016 v Žiline.

Postupná digitalizácia

O raste produktivity v priemysle rozhodnú dva faktory: technológie a ľudia. Technologickým vrcholom je koncept Priemysel 4.0, smerujúci k automatickej „smart factory“. Hlavným motorom je digitalizácia, ktorá optimalizuje výrobné systémy a v spojení s robotmi, umelou inteligenciou a ďalšími technológiami dovoľuje vytvoriť pružné, rekonfigurovateľné výrobné linky.

Produktivita výrazne poskočila, no ďalší rast začína narážať na bariéry

Milan Gregor: Hlavnou hnacou silou produktivity je už dnes digitalizácia. Zdroj: Milan David

Zopár slovenských firiem už vykročilo týmto smerom a na konferencii predstavili svoje prístupy. Osvedčili sa im postupné kroky, pričom využívali dostupné technológie a pozorne sledovali ich prínosy. Matador Group sa v koncepte Priemysel 4.0 dostal veľmi ďaleko – intenzívne sa venuje digitálnemu podniku, virtualizácii i aplikáciám s priemyselnými robotmi, schopnými spolupracovať s ľuďmi.

Podľa OECD stráca Slovensko až 6 % HDP vinou „nedovzdelanosti“ mladých ľudí

Ale ako upozornil generálny riaditeľ firmy Martin Kele, nemôže ísť o módnu záležitosť. „Všetky tieto technológie musia mať vo výrobe reálny efekt, inak nemá zmysel do nich investovať. Návratnosť má rôzne podoby, napríklad v stabilizácii procesov, čo sa prejaví v znižovaní nákladov na nekvalitu. Pomáha tiež riešiť nedostatok ľudí.“

Podľa Martina Morháča zo Sova Digital prvým krokom k Priemyslu 4.0 je „poupratovanie“ procesov a ich zefektívnenie. „Pri propagácii Priemyslu 4.0 sa ukazuje jeho výsledná podoba, lenže tá pripomína skôr sci-fi. Potom sa zdá, že ide o vzdialenú, nereálnu a nákladnú víziu. Ale začať možno postupne a rozvoj postaviť na existujúcich zariadeniach bez veľkých investícií,“ tvrdí M. Morháč.

Využitie robotov pri jednotlivých operáciách vo svete
(podiel robotizovaných úkonov, %)

Základní CMYK
Základní CMYK

* Predpoklad PRAMEŇ: CEIT

Revolúcia v materiáloch

Budúcnosť technológií nie je len v digitalizácii, ale aj v nových materiáloch – kompozitných, organických, pamäťových... „Aj na Slovensku už existujú technológie, ktoré boli pred pár rokmi nepredstaviteľné. Napríklad spájanie kompozitov alebo ocele a hliníka. Nastupujú tiež nové výrobné stroje a zariadenia, ako aj 3D tlač, ktorá sa používa pri výrobe rezných a iných nástrojov,“ upozornil vtedajší generálny riaditeľ CEITu Miloš Bugan (od 14. decembra je novým šéfom Boris Duľa - pozn. TREND). Nové materiály a zariadenia majú výrazný vplyv na produktivitu – umožňuje navrhnúť a vyrobiť úplne iný produkt s novými tvarmi a vlastnosťami.

Význam nových materiálov potvrdzuje vývoj v automobilovom priemysle. Ešte v polovici minulého storočia vážilo bežné auto dvetisícpäťsto kilogramov, dnes o polovicu menej. „Dosiahol sa vďaka tomu neuveriteľný výsledok – hoci výroba automobilov stúpla na 90 miliónov ročne, celková spotreba materiálu klesla. Ešte v 80. rokoch minulého storočia by to znelo ako sci-fi,“ hovorí Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Automobilový priemysel dnes stojí pred ďalšou revolúciou – pripravuje sa na nástup elektromobilov a autonómneho riadenia. „Súvisí s tým skok k utraľahkým materiálom,“ upozornil Patrick Hessel, zakladateľ a konateľ firmy C2i, ktorá vyrába komponenty z uhlíkových vlákien. Svetové automobilky hlásia veľký záujem o automatizačné technológie na produkciu karbónových komponentov. „Ide o obrovské biznisové i technologické výzvy a kto ich zvládne, získa globálny potenciál v desiatkach miliárd dolárov,“ potvrdil P. Hessel.

Ľudia absentujú

Všeobecne vládne predstava, že nové technológie oberú ľudí o prácu. Ale zmeny sa budú diať postupne a k automatizácii fabrík nepríde zo dňa na deň. Naopak – Slovensko bude mať v nasledujúcich rokoch dokonca problém s nedostatkom pracovnej sily. Takisto jej kvalita sa stáva brzdou rastu produktivity.

„Motorom sú jednoznačne technológie, ale vyžadujú čoraz viac kvalifikovanejších a vzdelanejších ľudí. Vo fabrikách preto potrebujeme správny mix technológie a ľudí,“ myslí si šéf spoločnosti Schaeffler Slovensko Jaroslav Patka. Pri nových výrobkoch dosahuje firma v Skalici i Kysuckom Novom Meste rovnakú produktivitu ako 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa