Voľné pracovné pozície v odvetví si tiež pýtajú obsluhu k zložitejším strojom. Ľudí v autobrandži však nepribúda. Spomalenie vidno aj na vývoji exportu.
Zamestnanosť nerastie
Zamestnanosť v automobilovom priemysle nerastie už dlhšie obdobie. Podľa mesačných údajov (ktoré však podliehajú zmenám vzorky sledovaných firiem) ukázal medziročný vývoj počtu pracujúcich v odvetví výroby dopravných prostriedkov od júna minulého roku dokonca pokles. V mínuse bol aj po väčšinu roku 2013.
Pritom potenciál ďalších pracovných miest v odvetví existuje – i keď možno nie v novom montážnom závode, ale najmä v miestnej výrobe a dodávkach komponentov. Naznačuje to štruktúra voľných pracovných miest, ktorých je podľa úradov práce najviac práve v priemyselnej výrobe. Najmä pre operátorov a montérov strojov a zariadení, pre kvalifikovaných pracovníkov a remeselníkov.
Pomôcť zladiť pracovné sily a potreby trhu práce by mohol duálny systém vzdelania typický pre Nemecko či Rakúsko. Vláda ho zaviedla aj na Slovensku od septembra tohto roku.
Charakteristika slovenskej automobilovej výroby už neznie: nízkonákladová. Mzdové náklady priemerného slovenského pracovníka vo výrobe dopravných prostriedkov možno v rámci priemyslu aj celého hospodárstva označiť ako pomerne vysoké. Priemerná mzda v tomto odvetví dosiahla vlani 1 138 eur mesačne. To sa už dá porovnávať s inými, pôvodne vyspelejšími krajinami Európskej únie, ako sú Španielsko, Grécko či Portugalsko.
Medziročne slovenské platy v automotive vlani narástli o 5,8 percenta, čo bolo citeľne viac ako priemer za celú ekonomiku. Priemerné mzdové výdavky na zamestnanca v účtovných závierkach za rok 2013 napovedajú, že spomedzi trojice finalizačných závodov na Slovensku najlepšie platí Volkswagen (priemerná hrubá mzda približne dvetisíc eur mesačne).
Vo fabrike kórejskej Kie pri Žiline a v trnavskom závode francúzskeho PSA Peugeot Citroën je priemerný plat o poznanie nižší (1 200 až 1 300 eur). Výrobní zamestnanci však dostávajú menej, ako je celkový priemer so započítaním vedúcich pracovníkov. Nerovnaký môže byť aj počet platov, ktoré zamestnanci dostanú, ak obsahujú aj vianočný alebo letný. Inak vyzeralo za predminulý rok porovnanie, aká pridaná hodnota sa kde tvorí v prepočte na jedného zamestnanca – najvyššia bola v žilinskej Kii.
Produktivita práce nerastie 1/2
(medziročná zmena, %)
PRAMEŇ: Štatistický urad SR, prepočet TREND
V tejto súvislosti si v prvých mesiacoch tohto roku horúce chvíľky zažili najmä odborári v trnavskom závode PSA, keď žiadali zvýšenie platov. Mzdy im totiž v dôsledku slabej vyťaženosti kapacít v celej francúzskej skupine už dva roky nerástli.
Volkswagenu sa štrajková pohotovosť vyhla, tam si zamestnanci vydobyli slušný rast miezd už vlani. Tarifné platy sa im od januára zvýšili o 2,3 percenta s tým, že ceny v ekonomike klesajú, čo dáva tunajším zamestnancom nemeckej automobilky dohromady slušný rast reálneho príjmu.
Nepríjemnou správou je, že v automobilovom odvetví klesal objem produkcie na zamestnanca – už od augusta minulého roku.
Európa kupuje, Slovensko prešľapuje
Vývoz hotových áut zo SR vzrástol vlani podľa Štatistického úradu SR v bežných cenách o 3,6 percenta. Silnejší rast zaznamenal aj export komponentov, ktorý sa zlepšil o 8,5 percenta. Lepšia je aj výroba traktorov a ťahačov. Naopak, v roku 2014 klesol vývoz v ostatných zložkách automobilového priemyslu, ako sú karosérie, nákladné vozidlá, vozidlá na zvláštne účely, autobusy i šasi s motorom.
Celý prírastok vývozov má pritom na svedomí iba prvý polrok vlaňajška. V neskorších mesiacoch roka už vývozy i produkcia v odvetví vykazovali medziročný pokles. A to napriek dobrým číslam o nákupe áut v západnej Európe – najmä v Nemecku, vo Veľkej Británii a v Španielsku. Vo februári sa registrácia nových osobných áut v únii medziročne zvýšila o viac ako sedem percent. Za celý vlaňajšok rástla podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov tempom 5,6 percenta ročne.
Export áut zo Slovenska pritom stúpal len o spomínaných 3,6 percenta, čo bolo zhruba rovnako ako počet vyvezených vozidiel v celej EÚ (2,7 percenta). Výroba áut však v EÚ rástla až takmer o desatinu, čo naznačuje, že štáty západnej Európy viac vyrábali hlavne pre vlastný trh. A že Slovensko sa tejto rastovej príležitosti nedokázalo dobre chytiť. V Rusku, naopak, nákupy áut vlani klesli o takmer 11 percent, čo trápi najmä závod Kie v Žiline a jej dodávateľov.
Dovoz automotive odvetvia, ktorému dominujú komponenty pre montáž, sledoval podobný vývoj ako vývoz: celý vlaňajšok svoj rast spomaľoval. Ak však zaznamenal pokles, tak len mierny. Najviac rástli menej významné kategórie vozidiel na zvláštne účely a šasi s motorom. Komponentov sa doviezlo o 1,5 percenta viac ako rok predtým. Hotových áut až o 37 percent viac, čo súvisí aj s rastom predaja automobilov v SR, hoci ten bol podľa štatistík obchodu zhruba päťkrát miernejší. Rozdiel môže vysvetľovať individuálny dovoz vozidiel bez ich predaja v krajine alebo registrovania u značkových importérov či dílerov.
Slabé euro môže pomôcť
Istou vzpruhou pre slovenské vývozy, vrátane automobilového priemyslu, by mohol byť slabý kurz eura. Spoločná európska mena sa v ostatných mesiacoch oslabila najmä voči americkému doláru, ale aj voči čínskemu jüanu, britskej libre, švajčiarskemu franku či tureckej líre. Práve pre tieto krajiny je tak dnes slovenská výroba lacnejšia.
Vladimír Machalík, hovorca najväčšieho slovenského exportéra, dcéry automobilky Volkswagen potvrdzuje vývozný potenciál: „Nižší kurz eura môže mať v dlhodobejšom horizonte pozitívny vplyv na produkty vyrábané v eurozóne a určené na export.“
Rýchlo rastúca Čína tvorí cieľovú stanicu pre 17,5 percenta výrobkov slovenského VW, Spojené štáty pre ďalších 11,3 percenta. Ide najmä o SUV modely ako Volkswagen Touareg či Audi Q7. Do tohto podielu pritom ešte nie sú započítané exporty, ktoré za oceán putujú cez iné krajiny. Napríklad Porsche Cayenne, pre ktoré v Bratislave vyrábajú takzvanú vybavenú karosériu a ktoré sa v Nemecku dokončuje spojením s motorom a podvozkom, aby získal nálepku Made in Germany.
Dovážané vstupy Volkswagenu pre nízky kurz eura zatiaľ nezdraželi, keďže firma pracuje s dlhodobými kontraktmi.
Automobilová recesia 2/2
(mesačné indikátory výroby dopravných prostriedkov, medziročná zmena, %)
PRAMEŇ: Štatistický urad SR, ACEA, prepočet TREND
Žilinskú Kiu podľa oficiálneho vyjadrenia slabé euro veľmi neovplyvní, aj keď jej zdraží niektoré vstupy, ktoré nakupuje v dolároch či kórejských wonoch. Pozitívny vplyv by oslabená mena mohla mať i na vývoz áut do Británie.
Kurzy mien regionálnych konkurentov Slovenska o zahraničné investície voči slabému euru sa ďalej neoslabili, nehrozí preto napríklad presun výroby do Rumunska či krajín Vyšehradskej štvorky. Pri takom porovnaní je namiesto kurzových vývojov v hre najmä absolútna výška mzdových nákladov.
Investície do komponentov
Podľa Štatistického úradu SR sa investície v sektore dopravných prostriedkov vlani medziročne zvýšili o 2,8 percenta v bežných cenách, čo nie je žiadne oslnivé číslo – len o niečo menej rástla celá ekonomika. Výročná správa agentúry SARIO za minulý rok hovorí, že najviac zahraničných investícií táto inštitúcia sprostredkovala alebo rozpracovala v oblasti komponentov pre automobilový priemysel. Ide najmä o ázijských a európskych investorov.
Vlani prišiel na Kysuce kórejský Hyunnam a vytvoril tam stovky nových pracovných miest vo výrobe plastových komponentov. Rok 2014 priniesol aj množstvo menších projektov vo výrobe plastov: Daejung v Novej Dubnici, dánsky Stoko Plast v Trnave, Korean Fuel Tech v Rajci. Ale aj investície Coavis v Hlohovci (montáž palivových čerpadiel), nemeckej spoločnosti Hydac v Tvrdošíne (elektromagnety a senzory), rakúskej firmy Neuman v Žarnovici (hliníkové produkty) a francúzskeho Treves v Kežmarku (interiérové doplnky). Závod na výrobu ložísk zväčšovala tiež INA v Kysuckom Novom Meste. Hyundai Dymoc v Žiline zasa vybudoval nový závod na výrobu autosedačiek.
Zmluva výhodná aj pre autá Vzpruhou pre automobilový priemysel do budúcnosti môže byť i transatlantická zmluva o obchode a investíciách medzi EÚ a Spojenými štátmi. O dohode pod skratkou TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership) sa rokuje už nejaké obdobie a podpísaná by mohla byť v budúcom roku.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zrušenie ciel a iných cezhraničných bariér víta. Prinesie najväčšiu zónu voľného obchodu na svete, a aj príležitosť vyvážať a dovážať lacnejšie a jednoduchšie do a zo Spojených štátov. Náklady tejto dohody prídu vo forme povinnej harmonizácie rôznych regulácií či vyššej konkurencie výrobcov z USA. Obchod s autami a komponentmi už tvorí zhruba desatinu tovarovej výmeny cez sever Atlantického oceánu.
Partner projektu TREND Focus Automotive 2015: