Pred viac ako storočím si taliansky ekonóm Vilfredo Pareto všimol konzistentnú nerovnováhu medzi vstupmi a výstupmi. Ide o situáciu, keď 80 % obratu firmy tvorí 20 % odberateľov (kľúčových), ktorým treba venovať maximálnu starostlivosť a poskytovať im nadštandardné služby. Zvyšných 20 % odbytu tvorí 80 % zákazníkov s menšími odbernými kapacitami, ktorým treba venovať štandardnú starostlivosť. Richard Koch si v deväťdesiatych rokoch minulého storočia uvedomil, že Paretov Princíp 80:20 neplatí len vo vzťahu k odbytu, ale je možné aplikovať ho na najrôznejšie sféry života. Zistil napríklad, že 20 percent pracovného úsilia vedie až k 80 percentám výsledkov, že 20 percent peňazí investovaných v pravý čas do nákupu správnej komodity, prinesie 80 percent výnosov, ale aj to, že väčšinu oblečenia, ktoré majú ľudia vo svojom šatníku, vôbec nenosia a stále si obliekajú len svoje obľúbené kusy (približne 20 percent). Rovnako možno súhlasiť so zistením, že len málo ľudí, s ktorými sa stretávame, skutočne obohacuje náš život, rovnako ako obviňovanie sa z toho, že nie každej veci (projektu) venujeme maximálne úsilie a čas, je úplne zbytočné. Najlepšie výsledky sa dajú totiž dosiahnuť vtedy, keď sa nevenujeme všetkému, ale zameriame sa len na tie najdôležitejšie veci (na zhruba 20 percent). Je prekvapujúce, na čo všetko sa Princíp 80:20 dá aplikovať. V šestnástich kapitolách rozdelených do štyroch častí postupne odkrýva čitateľovi tajomstvá, ktoré síce tušil, ale nikdy si ich naplno neuvedomil. Prvá časť je venovaná pochopeniu spomínaného princípu s odporučením preprogramovať svoje úvahy v súlade s ním. V druhej odhaľuje fungovanie princípu v oblasti podnikania, pre ktoré bol primárne určený. Na súkromie orientuje tretiu časť, ktorú uzatvára popisom siedmich návykov šťastia. V poslednej prináša nové poznatky o princípe, podložené najmä skúsenosťami z praxe. Ako z nich vyplýva, rešpektovanie Princípu 80:20 môže život každému človeku zjednodušiť a nasmerovať ho od nepodstatných maličkostí k podstatnejším okamihom.
Richard Koch: Princíp 80:20. Vydalo vydavateľstvo Eastone Books Bratislava 2011. Počet strán 260, cena 15,99 €. Publikáciu distribuuje Eastone Group, a.s., Bulharská 70, 821 04 Bratislava. Každý, kto má TREND predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.