Ľudia si prostredníctvom uceleného príbehu dokážu zapamätať viac faktov ako ich podaním v podobe izolovaných a oddelených informácií. Príbehy v nich navyše vytvárajú emocionálny vzťah k téme a emócie sa zároveň podieľajú na vytváraní dlhodobej pamäti a atraktivite podaných informácií. Vo svojich experimentoch to dokázal ekonomický nobelista Daniel Kahneman, ktorý ponúkol marketingu cestu k výraznému zvýšeniu efektivity komunikácie. Príbehy ľuďom pomáhajú a vždy pomáhali lepšie vnímať svet a chápať jeho pravidlá, a preto mali základný význam pre vývoj mozgu. Americký psychoanalytik Bruno Bettelheim dokonca tvrdí, že pre zdravý vývoj človeka je nevyhnutné, aby sa deti v ranom veku stretli so svetom klasických rozprávok. 

Reklama a príbehy

Znalosť príbehov, umenia a literatúry teda nie je len intelektuálnou zábavkou, ale má veľký význam pre marketing. A to minimálne z dvoch dôvodov. Po prvé, marketing a reklama sú komunikácia s ľuďmi a s tými treba komunikovať tak, aby to pre značku bolo efektívne. A keďže emócie vytvárajú vzťah a pamäťovú stopu, pre marketing cez ne vedie cesta k efektivite. Po druhé, žijeme v „postreklamnom“ svete, vo svete ad blockingu, streamovacích služieb a videa on demand, teda vo svete, v ktorom sa ľudia teoreticky môžu reklame celkom vyhnúť. V tomto svete je dôležité uchádzať sa o ľudskú pozornosť pomocou príbehov. Reklama je podľa kreatívca Farisa Yakoba všetko, čo chce značka hovoriť o sebe, vtedy, keď to uzná za vhodné, a zaplatí za to. Ale storytelling podľa neho chcú ľudia počuť, majú o to záujem a dobrovoľne mu venujú pozornosť. Hoci reklama a storytelling sú občas to isté, oveľa častejšie to tak nie je.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa