Slovenský priemysel má za sebou náročný minulý rok, keď sa musel vyrovnať s náhlymi ekonomickými zmenami. Pretrvávajúcu energetickú krízu a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily doplnili výkyvy v globálnych dodávateľských reťazcoch a rekordná inflácia. Celý vlaňajšok preto definoval tlak na znižovanie nákladov.

Napriek tomu, že mnohé firmy zatiaľ hospodárske výsledky nezverejnili, je zrejmé, že priemysel opäť rastie. Hlavnou výzvou bude, či sa mu v ďalšom období podarí nielen udržať rast, ale aj pretaviť ho do nových investícií do modernizácie a inovácií, ktoré si súčasná globálna transformácia vyžaduje.

Problémová Čína

Slovenské firmy opäť rastú. Potvrdzujú to výsledky tých, ktoré už zverejnili dáta hospodárenia za rok 2023. Spomedzi top dvesto podnikov so zverejnenými výsledkami za minulý rok viac ako polovica potvrdila rast tržieb, ktoré celkovo dosiahli zhruba 60 miliárd eur.

Väčšina tunajších priemyselných podnikov medziročne zlepšovala aj čísla ziskov, keď ich vlaňajšia ziskovosť dosiahla viac ako 2,4 miliardy eur. Šéfovia spoločností preto v tomto roku opäť veria v ďalší rast biznisu, zlepšovanie situácie najmä v oblasti nákladov na energie, prístup k lacnejším úverom a postupné zvyšovaniu dopytu.

Ten bude kľúčový najmä z pohľadu najväčšieho segmentu slovenského priemyslu, ktorým je výroba vozidiel. Automobilový sektor v súčasnosti dopláca na slabší predaj, a to najmä elektrických vozidiel. V neprospech slovenských automobiliek môže najnovšie zapôsobiť aj obchodná vojna Európskej únie s Čínou, ktorá po zavedení prísnych dovozných úniových ciel uvažuje o odvetnom kroku.

Viac ako 20-percentné clá by údajne mohla zaviesť na autá s vyšším objemom motora. Práve také modely sú kostrou slovenského automotivu a prinášajú podnikom najvyššie zisky a predaj.

Na zmeny by mohol doplatiť bratislavský Volkswagen s modelmi Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q8 aj nitriansky Jaguar Land Rover s favoritom Land Rover Defender.

Lokálni dodávatelia

Aktuálnejším problémom slovenskej výroby áut je však klesajúci dovoz súčiastok a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Hoci ide o dlhodobý problém všetkých odvetví priemyslu, zvýrazňuje ho to, že pracovníkov automotivu začínajú získavať na svoju stranu firmy zo zbrojárskeho priemyslu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa