S miernym zveličením možno povedať, že to je tak všetko, čo sú ľudia z firiem ochotní reálne počúvať od makroekonómov. Pretože na rozdiel od nich manažéri vedia napríklad to, že ak v júli a auguste náhle oslabne dominancia automobilovej výroby v tuzemskom priemysle, nie je to pre náhlu expanziu iných odvetví, ale preto, že vo Volkswagene, Kii a PSA išli na dovolenku. Ak to však platí aj pri očistení od automobilovej výroby, znamená to malý krok k veľkému cieľu – k získaniu ešte aspoň jedného odvetvia, ktoré by bolo pre slovenskú ekonomiku taký spoľahlivý pilier ako automotive.
Autonomika v praxi
O priemysle možno povedať potešujúcu informáciu – jeho vplyv v slovenskej ekonomike rastie. Podľa databázy Slovstat Štatistického úradu SR vytvorila industriálna sféra vlani 25,5 percenta hrubého domáceho produktu Slovenska, o percentuálny bod viac než v roku 2011. Rovnakým tempom podrástol aj podiel čisto priemyselnej výroby na výkone ekonomiky, ktorý dosiahol 20,3 percenta. Rozhodujúcou mierou tomu pomáhalo 2 312 priemyselných firiem s 20 a viac zamestnancami, z ktorých bolo 632 v strate. Vyše 27 percent podnikov v červených číslach je najhorší výsledok od krízy v roku 2009.
Jedným dôvodom bolo medziročné spomalenie tempa rastu priemyslu. Tržby na úrovni 75,6 miliardy eur rástli medziročne o 7,8 percenta. To nie je ani trojpätinové tempo rastu z predvlaňajška a za ostatné roky jediný jednociferný rok od krízy. Na druhej strane, v európskom priemysle boli vlani rastové výsledky ekonomík celkovo raritou a priemysel to cítil. Zlomilo to až toto leto, keď ekonomika únie štatisticky vystúpila z recesie.
V tomto svetle vyzerá rast slovenského priemyslu v roku 2012 solídne. Ako TREND Analyses očakával, išlo hlavne o výsledok rekordného roku tuzemskej automobilovej výroby. Historické maximá vo výrobe áut a silný rok dodávateľov komponentov pretlačili tržby automotive brandže po prvý raz cez míľnik dvadsať miliárd eur. Čo značí 26-percentný podiel autobrandže na tržbách slovenského priemyslu. Ohromujúco pôsobí, že sedemnásť percent tržieb celej industriálnej sféry produkujú len tri firmy – dcéry automobiliek. Bez nich by slovenský priemysel vlani narástol len o 5,5 percenta a bez celého automotive o necelých 3,9 percenta.
Menej hodnoty aj zisku
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?