Keď sa povie biznis, mnohí z nás si predstavia mužov v oblekoch s koženým kufríkom. Podnikanie však už dávno nie je mužskou parketou a čoraz viac sa tak môžeme stretnúť s úspešnými ženami, ktoré sa vo svete biznisu cítia ako doma. Nie je žiadnym prekvapením, keď žena vedie niektorú z významných korporátnych spoločností. Čoraz viac žien však začína objavovať aj čaro startupového prostredia, rýchleho rastu či rizikového kapitálu. Štúdia výskumného strediska Kauffman Fellows Research Center hovorí, že startupy, ktoré majú medzi zakladateľmi aspoň jednu ženu, majú väčšiu šancu na úspech. Takéto startupy totiž priemerne získajú až o 21 percent viac finančných prostriedkov od investorov.

Na slovenskej scéne pôsobí viacero žien z viac či menej známych startupov, ktoré zaznamenávajú úspech aj za hranicami. V našom výbere sa ocitli ženy, ktoré vedú miliónové projekty v rôznych oblastiach a ktoré ukazujú, že aj žena sa môže stať úspešnou startupistkou.

Od golfu k startupom

Lujza Bubánová začala tým, že sa chcela stať profesionálnou golfistkou, čo sa jej do istej miery podarilo. Keď sa však začali objavovať vážnejšie zdravotné problémy, musela sa rozhodnúť, čo ďalej. Voľba padla na štúdium digitálneho marketingu v San Franciscu. „Povedala som si, kde inde študovať digitálny marketing ako v San Franciscu? Toto mesto je totiž vstupnou bránou do startupového sveta,“ hovorí Lujza Bubánová.

S ľuďmi zo školy najskôr založila konferenciu s názvom Startapism, ktorá predstavovala životný štýl ľudí v start-upoch. Neskôr začala pracovať na Stanforde v projekte, ktorý sa venoval psychológii spotrebiteľov. „Vždy ma fascinovalo, ako vnímanie dokáže zmeniť pohľad na to, či vidíme napríklad bielu alebo oranžovú plechovku z nápoja. Nikdy som psychológiu neštudovala, no postupne som sa dostala k produktom, ktorými sme sledovali správanie ľudí,“ hovorí L. Bubánová.

Vôbec prvým startupom, v ktorom pôsobila, bolo vývojové štúdio pre mobilné aplikácie. Neskôr pracovala na startupe Divano, ktorý bol pre ňu veľkou srdcovou záležitosťou. V tomto prípade išlo o komunitnú mobilnú aplikáciu, ktorá dokázala rozpoznať podľa zvuku pozeraný program v televízii a podľa toho mu priradiť obsah zo sociálnych sietí.

Peter Kolesár
Neprehliadnite

Startupy bijú na poplach. Musíme zmeniť vzdelávanie ľudí pre potreby 21. storočia

Poriadok v zábavnom priemysle

Potom prišiel startup Emotion ID alebo YouFirst, čo je vlastne rovnaká služba s odlišným názvom, v závislosti od druhu používateľa. Ide o platformu postavenú na princípe demonetizácie, kde si diváci a kreatívny producenti videí v podstate vymieňajú hodnotu. „Ja ako divák na YouTube som produkt, a keď neplatím za niečo na internete, moje dáta sa predajú. Potom niektoré spoločnosti vedia, ako sa na internete správam, a podľa toho môžu v budúcnosti na mňa cieliť svoju reklamu, z čoho zarábajú,“ vysvetľuje L. Bubánová.

Videoplatforma má za úlohu zmeniť hodnotový výmenný vzťah medzi producentom videa a divákom, ktorý zaplatí poplatok, a za každú sekundu zhliadnutia videa ide určitá časť z poplatku producentovi. Divákovi tento spôsob prináša práve to, že jeho dáta sú nedotknuté, pretože sú zabezpečené a navyše ide o priamy vzťah medzi ním a producentom. Zjednodušene, divák získava dátovú slobodu.

Lujza Bubánová - mladá zakladateľka startupov
Zdroj: ROBO HUBAČ

„Bežný divák asi nebude naším používateľom. Prvá vrstva používateľov pochádza z kryptokomunity a to sú ľudia, ktorých motivuje vízia odstrihnúť od vzťahu producent – divák všetkých, ktorí na tomto vzťahu určitým spôsobom parazitujú,“ hovorí L. Bubánová.

Startup nakoniec licenciu na túto technológiu predal, keďže technologickí spoluzakladatelia sa rozhodli žiť úplne iným životom. Podľa L. Bubánovej bolo toto obdobie pre ňu veľmi náročné, pretože sa jej podarilo získať investora, ktorý im chcel poskytnúť financie na rozvoj firmy. Ako však dodáva, bez toho, aby boli súčinní všetci, to v žiadnej firme nejde. Napriek predaju je súčasťou štruktúry firmy, ktorá technológiu odkúpila, pričom nový názov platformy je Cinnamon video. „Mojou náplňou práce je robiť stratégie, čo ma vždy bavilo a zároveň som sa v tom vedela nájsť. Ide hlavne o komunikačné veci, keď hľadám strategických partnerov či investorov,“ dodáva L. Bubánová.

Jeden expanduje, druhý je v príprave

V súčasnosti pôsobí ako CEO spoločnosti MAIA MD, do ktorej prišla pred necelým rokom. MAIA MD je platforma, kde lekár komunikuje so svojím pacientom, pričom celý vzťah je založený na dôvere. Dáta sú chránené rôznymi protokolmi a certifikátmi, čo je veľmi dôležité, pričom samotné dáta o zdravotnom stave sú špeciálne citlivé. Platforma je zo začiatku zameraná na všeobecných lekárov, no časom sa bude rozrastať aj o špecialistov. Ľudia sa dokážu cez platformu spojiť so svojím lekárom prostredníctvom videohovoru, no k dispozícii je aj digitálny telefónny asistent, ktorý zaznamenáva od pacientov odkazy. Tí vedia, že lekár sa k nim dostane a bude ich riešiť, pričom o nich existuje aj história.

Genetické testovanie bude o pár rokov prvou analýzou, ktorá sa bude robiť deťom po narodení
 

„Poskytujeme jednoduchý a bezpečný kontakt medzi lekárom a pacientom. Na začiatku aplikácia nepýta žiadne osobné údaje, pretože keď si ju človek stiahol, asi sa nachádza v nejakej núdzi. Až potom, keď dostane to, čo potrebuje, sa pýtame, či má záujem o registráciu,“ hovorí L. Bubánová. Odpredajom technológie do Cinnamon video si L. Bubánová ponechala práva na jej používanie, pretože je vhodná aj na analýzu mentálneho zdravia ľudí. Mentálne výkyvy sú zaujímavé len pri tých členoch spoločnosti, ktorí nevedia hovoriť alebo ktorých už nikto nepočúva – to znamená malé deti a starých ľudí. Prienik dvoch odlišných svetov – medicínskeho a zábavného – by mal preto priniesť ďalší startup s názvom See me, ktorý je podľa slov úspešnej startupistky jej veľkým dieťaťom. „Keď sa pozrieme na všetky firmy zo zábavného priemyslu, drvivá väčšina z nich sa nachádza v obrovských dlhoch. Problém je v tom, že ja ako tvorca produktu nedostávam peniaze od svojho spotrebiteľa, pretože medzi ním a mnou je dátový biznis, reklamný biznis a ešte niekoľko ďalších,“ dodáva L. Bubánová. 

„Môj pracovný deň sa začal pred ôsmimi rokmi a odvtedy sa neskončil. Znie to smiešne, ale myslím to naozaj, pretože na všetky veci myslím nonstop. V Cinnamon video a MAIA MD vidím posolstvo, ktoré v určitých smeroch pomáha mentálnemu zdraviu,“ dodáva L. Bubánová, ktorá v prípade, že jej vyjde čas, robí mentora začínajúcim startupom, radí im v oblasti stratégie.

Ecocapsule
Neprehliadnite

Startupy a koronavírus: Aký bude mať kríza dopad na startupy a investorov?

Inšpirácia z vysokej školy

To, že by sme sa mali o svoje telo a zdravie patrične starať, nie je len obyčajná fráza, ale fakt. Svoje o tom vie aj Michaela Šišková, ktorá so svojím manželom založila spoločnosť DNA ERA. Špecializuje sa na analýzu ľudskej DNA. Michaela vyštudovala genetiku na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Myšlienka na vznik DNA ERA sa zrodila vo štvrtom ročníku, keď sa zúčastnila na prednáške profesora, ktorý sa vrátil zo Spojených štátov, kde si dal DNA testy spraviť. „Rozprával nám, ako mu tie testy zmenili život v pozitívnom zmysle slova. Ako zmenil svoju životosprávu a ako sa začal viac zaujímať o rizikové oblasti. Keď som prišla domov, vtedy ešte priateľovi som pri večeri o testoch hovorila a rozhodla som sa, že aj ja chcem mať takú analýzu spravenú,“ hovorí M. Šišková.

Obaja začali na internete hľadať firmy, ktoré by tieto testy robili, no zistili, že v rámci Európy žiadna spoločnosť niečo také neponúka. Nakoniec sa im podarilo dostať k americkým testom cez známych, ktorí v Spojených štátoch žijú. „Keď prišli výsledky, bola som z nich nadšená a vtedy som si povedala, že toto musí mať každý a kto iný by to mal priniesť ako my genetici,“ tvrdí M. Šišková.

Michaela Šišková - spoluzakladateľka startupu DNA ERA
Zdroj: ROBO HUBAČ

Pretože sa pohybovala medzi genetikmi, nebol problém zohnať ľudí, ktorí by sa s ňou do projektu zapojili. Jej manžel je matematik a nie je mu cudzie ani programovanie. Na projekt sa preto pozrel z opačnej stránky a stál pri zrode celého softvéru, ktorý spracováva dáta. Ten je založený na vedeckých štúdiách a databázach, aby bolo všetko podložené vedeckými faktmi a overenými štúdiami. V DNA ERA pracujú so štúdiami, ktoré boli validované na 1 000 a viac ľuďoch, a pracujú tiež s variantmi, ktoré sú považované za patogenické, čo znamená, že variant už bol skutočne preukázaný a má súvis s daným ochorením.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa