Tohtoročný hospodársky výsledok Slovnaftu ešte podľa jeho prevádzkového riaditeľa Gabriel Szabóa pravdepodobne nebude nijak oslnivý. No už budúci rok sa do neho premietnu terajšie úsporné opatrenia a v roku 2014 ho posunú nové investície do výroby. Materská skupina MOL so siedmimi veľkými podnikmi na spracovanie ropy v Maďarsku, na Slovensku, v Chorvátsku a Taliansku má podľa neho v pláne už o dva roky zvýšiť svoj terajší prevádzkový zisk o vyše 400 miliónov eur. Jej vlaňajší čistý zisk bol vyše pol miliardy eur.
Slovnaft dúfa, že postupom času jeho biznisu pomôže aj čistenie trhu. „Už len kvôli vývoju čoraz úspornejších motorov bude spotreba palív ďalej klesať. V Európe sa budú zatvárať ďalšie rafinérie. My však veríme, že to prežijeme,“ hovorí G. Szabó. Hovorca rafinérie Anton Molnár dodáva, že ich podnik je treťou najefektívnejšou rafinériou na európskom kontinente. Vďaka modernizácii z uplynulých rokov vie pretvoriť takmer 80 percent spracovanej ropy na najziskovejšie benzíny a naftu a len zvyšok kryjú iné produkty. Bežná výťažnosť motorových palív iných rafinérií dosahuje ani nie 60 percent.
Rafinérie vo vážnych finančných problémoch naozaj pribúdajú. Aj podľa globálnej analytickej spoločnosti pre energetiku Wood Mackenzie vlani vyše tri štvrtiny európskych rafinérií neboli schopné svojimi prijímami vykryť surovinové, energetické i všetky ostatné bežné prevádzkové náklady.
Len v lete skončilo so spracovaním ropy napríklad pardubické Paramo patriace českému Unipetrolu, ktorý je súčasťou poľského koncernu PKN Orlen. Poľskí vlastníci ho už využívajú len ako skladiskovú kapacitu. PKN Orlen ako najväčší hráč stredoeurópskej rafinácie vlani tiež zaznamenal pokles zisku z takmer 580 miliónov eur na niečo vyše 330 miliónov. Rakúska skupina OMV zasa naznačila, že chce investície smerovať hlavne do ťažby ropy a plynu. Predáva siete čerpačiek na Balkáne a je otázne, ako sa bude bez väčších investičných injekcií dariť jej rafinérskemu biznisu.