Prievidzský dodávateľ pre automobilový priemysel plánuje pokračovať v rozširovaní svojich vývojových aktivít. Brose Prievidza zamestnáva 1 300 ľudí, z čoho dvesto pracuje vo vývoji.

Tento tím chce posilniť na vyše tristo vývojárov. Pozície potrebuje obsadiť v rámci dizajnu, testovania a validácie, projektového inžinieringu či manažmentu, tvrdí Viliam Rohovský, viceprezident vývoja dverových systémov pre východnú Európu v Brose Previdza.

Firma sa chce stať jedným z najväčších vývojárov v rámci dodávateľov automobilového priemyslu na Slovensku. Vývoj prievidzského Brose má získať nové kompetencie a ešte viac posilniť svoju pozíciu v regióne a slovenskom automotive.

V ostatných rokoch Brose realizovalo viaceré investície, ktoré viedli k expanzii výroby a najmä rozšíreniu vývoja. Na čo sa podnik zameriava dnes?

Brose sa v Prievidzi sústreďuje na obe spomínané oblasti, pretože naše plány na ďalšie rozširovanie sú stále aktuálne. Veľmi podrobne sledujeme správanie trhu a prispôsobujeme sa rôznym situáciám na ňom. Dnes máme pred sebou niekoľko veľkých nábehov výroby, pričom plánujeme nasadzovať a rozbiehať novú generáciu produktov priamo v prievidzskom podniku.

Preto sme sa zamerali na plynulý prenos kompetencií z materskej firmy na Slovensko. Z pohľadu vývoja sa zameriavame na ďalšie rozširovanie znalostí, ako aj na aktuálnu prácu na zaujímavých projektoch z portfólia. Spolu s tým investujeme do moderného technického vybavenia laboratórií a kancelárií.

Čo tieto plány prinesú pracovníkom?

Úspechom je možnosť spolupráce medzi lokálnymi oddeleniami – takzvaný systémový inžiniering. Práve to robí spoločnosť Brose jedinečnou. Unikátne prepojenie našich výrobkov do systémového celku schopného plniť tie najrozmanitejšie zákaznícke požiadavky. Príkladom je dverový modul s inteligentným elektromotorom.

Pri tomto základnom spojení majú možnosť spolupracovať celé tímy v Prievidzi. Ide o mechanikov zodpovedných za dverový modul, ďalší tím zodpovedný za elektromotor, tím hardvérových inžinierov zodpovedných za vytvorenie mozgu riadiacej jednotky, ako aj tím softvérových inžinierov, ktorí systému vdýchnu život. Je skvelé sledovať súčinnosť a obratnosť, s ktorou dokážu kolegovia komunikovať a riešiť tie najkomplexnejšie úlohy.

Ako sa darí prepájať vývoj s aktuálnou výrobou na pozadí elektromobility?

Už dávnejšie sa v spoločnosti potvrdilo, ako obojstranne výhodné je priame prepojenie vývoja a výroby. Z toho dôvodu sme tento koncept mať všetko pod jednou strechou presadzovali od úplného začiatku aj v Prievidzi. Kolegovia vo výrobe nám vedia za krátky čas dať spätnú väzbu, pričom my ju vieme efektívne zapracovať už v úvodných vývojových fázach.

A naopak, vieme najnovšie nápady z vývojových tímov nielen presne nasimulovať, ale aj vyskúšať na výrobných linkách. Prepojenie je dobre viditeľné pri nových trendoch automatizácie, robotizácie, prípadne úplne nových výrobných postupoch v rámci Priemyslu 4.0. Práve tieto spojenia sú efektívne pre nové systémové riešenia, ktoré Brose vyvíja a neskôr aj vyrába a ktoré sú budúcnosťou pre automobilový trh.

Prináša elektromobilita Brose nové zákazky?

Na obdobie elektrifikácie, elektromobility, nástupu autonómnych riadiacich systémov do automobilov sa Brose pripravovalo v dostatočnom predstihu. Vďaka tomu sme boli schopní identifikovať budúce možnosti spolupráce. Vďaka produktovej fáze predvývoja sme boli schopní ponúknuť produkty v niektorých prípadoch ako prví na trhu.

Rovnako dobrá správa je, že sme vlani v rámci našej divízie skončili s dobrým výsledkom pri nových nominovaných projektoch od našich zákazníkov.

Viliam Rohovský
Je viceprezident vývoja dverových systémov pre východnú Európu v spoločnosti Brose Previdza. V rámci spoločnosti zodpovedal aj za zákaznícky tím. Projektovému manažmentu sa venoval v spoločnosti Hella, kde zodpovedal za oddelenie projektového a technického riadenia a komunikáciu so zákazníkmi. Svoje skúsenosti s priemyslom získal v spoločnosti Yazaki Corporation, kde bol vedúcim oddelenia produktového inžinierstva. Je absolventom Prešovskej univerzity v Prešove.

Ktoré projekty považujete dnes za kľúčové a prioritné do ďalšieho obdobia?

Čo sa týka produktového port-fólia, pobočka na Slovensku sa primárne zameriava na vývoj a výrobu z divízie Exterior. Z tohto dôvodu sú pre nás prioritné projekty spojené s dverovými modulmi, elektromotormi do dvíhačov a modulov, elektronických dvíhačov piatych dverí (elektronické zdvíhače kufra), automatické otváranie bočných dvier či vývoj elektroník a riadiacich jednotiek do nich. V tomto roku spúšťame okrem iného tri veľké platformové projekty pre zákazníkov, na ktorých vývoj a výroba v Prievidzi intenzívne spolupracujú. 

A ďalšie oblasti?

Druhou oblasťou je projekt firemnej škôlky – Brose Kids Club. Uvedomujeme si, že v súčasnosti nie je ľahké zladiť pracovné požiadavky a rodinu, a preto je naším cieľom ponúknuť rodičom – našim zamestnancom – kvalitné služby, ktoré im umožnia spokojný návrat do práce po materskej dovolenke. V druhej polovici budúceho roka plánujeme otvoriť Brose detský klub. Zároveň pracujeme na projekte inštalácie solárnych panelov. Po jej dokončení by sme mali byť schopní pokryť väčšinu spotreby elektrickej energie z trvalo obnoviteľného zdroja.

Čo dnes prináša vývoj elektroniky a mechatroniky? 

Je to veľmi konkurenčné odvetvie, ktoré napreduje veľmi rýchlo. Už sa prestávame baviť o klasických senzorových riešeniach, ale prechádzame do éry zachytávania prirodzene vznikajúcich signálov. Ich ďalšou analýzou a softvérovými riešeniami dokážeme presne riadiť nami dodávané systémy.

Dochádza k celkovým zmenám systémovej architektúry vozidiel, kde vďaka synergiám a prípadnej centralizácii riadiacich jednotiek vzniká priestor na nové funkcie a používateľské rozhrania. Práve používateľský zážitok naberá nový rozmer a dostáva sa do popredia oproti klasickým funkciám automobilu.

Čo to presne znamená?

Venujeme sa prepojeniu automobilu s používateľom pomocou rôznych gest, prípadne inými spôsobmi. V týchto oblastiach vidíme automobilovú budúcnosť.

Z firmy sa v regióne stal etablovaný zamestnávateľ. Robíte vzdelávacie programy i pre budúcich zamestnancov?

Áno, a myslím si, že celkom úspešne. Od roku 2017 vzdelávame študentov v systéme duálneho vzdelávania v spolupráci so Slovensko-nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou pod značkou DualPro. Tento rok úspešne ukončil štúdium už v poradí tretí ročník absolventov.

V rámci tohto programu spolupracujeme takmer so všetkými technickými strednými školami v našom okrese. Naši študenti sú schopní po úspešnom absolvovaní duálneho vzdelávania získať medzinárodne uznávaný certifikát. S univerzitami spolupracujeme už od začiatku nášho pôsobenia v regióne. Máme s nimi duálnu spoluprácu v rámci testovania elektroniky.

Máte však v regióne dostatok kvalifikovanej pracovnej sily?

V našej pobočke pracuje vyše 1 300 kolegov, z toho dvesto vývojárov. Dnes sme zhruba na plánovanej úrovni. Pravda však je, že sa noví kolegovia do tímu získavajú čoraz ťažšie. Netreba to vnímať negatívne, ale skôr ako výzvu na neustále zlepšovanie či hľadanie nových možností v oblasti vývoja.

Tento trend je nielen v regióne, ale aj v rámci Slovenska. Preto je pre nás kľúčová spolupráca s univerzitami, so strednými a základnými školami. Veľmi radi by sme motivovali čo najviac študentov, aby si vyberali technické smery, pričom možnosti ich budúceho uplatnenia v sektore výrazne narastajú. Asi z 25-tisíc študentov vysokých škôl je len niečo vyše 15 percent zo škôl s technickým zameraním.

O ktorých špecialistov je v prievidzskom Brose najväčší záujem?

Máme záujem o ľudí z odvetvia mechaniky, mechatroniky či elektroniky. Hľadáme konštruktérov, softvérových a hardvérových inžinierov, plánovačov kvality, procesných či produktových inžinierov.

Zamestnanci Brose vnímajú správny work life balance ako benefit firmy. Čo v tomto smere dnes firma realizuje či plánuje?

Najdôležitejším aspektom pre úspech firmy sú jej ľudia. Tímová chémia musí fungovať. Z fungujúcich, otvorených, možno až neformálnych pracovných vzťahov vychádzajú najlepšie nápady a riešenia. V Brose sa preto zameriavame na koncept flexibilného pracovného času, ktorý umožňuje kolegom personifikovať pracovné miesto a čas. Rovnako sa snažíme, aby ľudia mali čo najzaujímavejšie pracovné aktivity aj v budúcnosti v automotive sektore.

Ďalšie dôležité správy