Takmer polovica top-manažérov na Slovensku vyjadrila v CEO prieskume PwC názor, že ich firma o desať rokov nebude ekonomicky fungovať životaschopne bez nevyhnutných zmien v súčasnom spôsobe fungovania. Sú si vedomí, že majú pred sebou náročnú cestu. Ale ako sa pripraviť na kľúčové biznisové riziká, keď jedna neočakávaná kríza strieda druhú? Kľúčové rozhodnutia sa budú týkať ľudí a investícií.
Ľudia, ľudia a ľudia
Keď sme sa v PwC pýtali generálnych riaditeľov na faktory, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvnia ziskovosť ich odvetvia v nasledujúcich desiatich rokoch, až 95 percent z nich označilo nedostatok pracovnej sily a zručností. Získavanie kvalitných ľudí a tak-zvaný upskilling zamestnancov vyžadujú zmenu prístupu.
Presvedčenie o tom, že firma z dlhodobého hľadiska prežije turbulencie, je kľúčovým faktorom na udržanie ľudí. U pracovníkov, ktorí sú presvedčení, že ich firma neprežije najbližších desať rokov, je dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že z nej odídu. Dôvera zamestnancov pri zavádzaní veľkých zmien je kľúčová.
Odporúčania pre topmanažérov vyplývajúce z prieskumu medzi pracujúcimi sú na prvý pohľad jednoduché, ale náročné na zavedenie do reálneho života. Treba viac zapájať a inšpirovať ľudí, najmä tých, ktorí zaostávajú, a vytvárať firemnú kultúru, ktorá je katalyzátorom zmien.
Rastúce životné náklady nútia každého štvrtého zamestnanca hľadať si novú prácu, preto manažéri musia pochopiť, ako ich kríza životných nákladov ničí. Zamestnanci pod finančným tlakom sa budú menej zapájať do zvyšovania kvalifikácie, pričom kvalifikovaní zamestnanci sú optimistickejší, čo sa týka budúcnosti. Ak si chcú zamestnávatelia udržať svojich ľudí, musia rozvíjať ich schopnosti a zručnosti a svoje pracoviská od základov prebudovať.
Diskusia a nesúhlas ako súčasť kultúry
Spoločnosti s vysokou angažovanosťou zamestnancov a s kompetenciami napredujú rýchlejšie, rýchlejšie aj inovujú a spolupracujú efektívnejšie. Prieskum priniesol niektoré varovné signály, ale aj príležitosti. Viac ako tretina topmanažérov na Slovensku uviedla, že lídri v ich organizácii často nepodporujú diskusiu a nesúhlas. Viac ako polovica tvrdí, že ich lídri často netolerujú zlyhania malého rozsahu.
A 87 percent šéfov na Slovensku nerobí nezávislé strategické rozhodnutia pre svoju funkciu alebo divíziu. Tieto vyjadrenia naznačujú, že v mnohých organizáciách nie sú vybudované podmienky pre manažérov a zamestnancov, aby sami iniciovali nové nápady a využívali veľké príležitosti alebo nezávisle rozpoznali a reagovali na hrozby v podnikaní. Premena podnikania bude pre vedenie firiem a ich špičkové tímy adrenalínový šport.
Budeme potrebovať špeciálny spôsob riadenia, pretože hlboká zmena je možná len vtedy, ak sa jednotlivci na všetkých úrovniach prispôsobujú a rastú. Lídri musia pridať v nastavení a spoločnej vízii, musia umožniť ľuďom robiť rozhodnutia a byť viditeľnými zástancami zmeny. Autonómia rozhodovania a decentralizácia sú dôležité faktory pre efektívne narábanie so zdrojmi a to je rozhodujúci nástroj pre lídrov, ktorí sa snažia riadiť zásadnú zmenu v smerovaní podnikania.
Investície do budúcnosti
Venujú topmanažéri dosť času strategickým výzvam budúcnosti podnikania? Mnohí sa v prieskume vyjadrili, že nie. Je nevyhnutné položiť si preto viaceré otázky. Koľko času a financií investujete do budúcnosti? Do akej miery ste kľúčový človek na znovuobjavenie biznisového modelu vašej spoločnosti a aký ekosystém v nej budujete?
Aby sa manažéri mohli zaoberať týmito otázkami, musia začať bilancovať a začať vlastným kalendárom. Pýtali sme sa lídrov, ako si delia čas medzi strategické a operatívne úlohy. Operatíva spotrebovala najväčšiu časť času šéfov firiem. Keby mohli zmeniť pomer úloh vo svojom kalendári, viac času by venovali rozvoju podnikania a stratégii do budúcnosti.
Rovnováha medzi investovaním do súčasnosti a budúcnosti sa začína v kalendári topmanažéra a siaha až po alokáciu firemných investícií. Investície do technológií sú najvyššou prioritou, približne tri štvrtiny spoločností sa zameriavajú na automatizáciu, zvyšovanie kvalifikácie a nasadzovanie pokročilých technológií, ako je umelá inteligencia.
Približne 60 percent investícií je v každej kategórii venovaných na znovuobjavenie biznisového modelu podnikania pre budúcnosť a 40 percent sa sústreďuje na zachovanie súčasného podnikania. Tento pomer 60/40 bol pozoruhodne konzistentný v celom spektre investícií.
Martin Gallovič je country managing partner v PwC Slovensko.