Ako sa vám spolupracuje s vládou a Smerom?

Mal som zatiaľ rokovania s ministrom zahraničných vecí Miroslavom Lajčákom k zahraničnej politike a ministrom vnútra Robertom Kaliňákom k ochranke. Posledný kontakt bol s protokolom Národnej rady SR, hovorili sme o príprave inaugurácie. Musím skonštatovať, že z môjho pohľadu necítim žiadne obštrukcie. Bolo to konštruktívne, otvorené a bezproblémové.

Úradujúci prezident Ivan Gašparovič sa najskôr odmietol s vami stretnúť, potom sa sám ozval s ponukou. Čo sa stalo, že zmenil názor?

Ja som schôdzku privítal a nepýtal som sa na tieto veci. Považoval som stretnutie za logické a som rád, že sa uskutočnilo.

O čom ste hovorili?

Diskutovali sme o prezidentskom úrade, o inaugurácii, akú mal súčinnosť s vládou, parlamentom a generálnym prokurátorom. Hovorili sme o charaktere týchto vzťahov a prešli sme na medzinárodnú politiku, lebo hneď ďalší deň po inaugurácii je zasadnutie V4 v Budapešti za účasti nemeckého prezidenta.

Ktoré oblasti považujete za kľúčové a chcete sa im hneď po nástupe do úradu venovať?

Najmä tomu, o čom som hovoril v kampani a čo som sľúbil. Hneď skraja to bude otázka súdnictva. Diskutujem s ústavnými právnikmi k vymenovaniu ústavných sudcov aj k možnej zmene ústavy. Tieto veci pozorne sledujeme, lebo prebiehajú v období, keď nastupujem do funkcie. Po mojej inaugurácii 15. júna dám k jednotlivým krokom svoje stanoviská. 

A to ostatné?

V minulosti som hovoril o troch prioritách. Pomoc ekonomike, vzdelávanie a zdravotníctvo. Samozrejme, je tu bežná prezidentská agenda, povinnosti, ktoré vyplývajú z ústavných kompetencií. Ale pokiaľ ide o priority, moja predstava je taká, že svoje volebné obdobie rozdelím na časové úseky, v ktorých sa vždy zameriame na určitú oblasť. A tej sa budeme najviac venovať.

Čo to znamená? Prezident nemá exekutívne právomoci riešiť školstvo alebo dane.

Budem si prizývať odborníkov, diskutovať s nimi, upozorňovať na problémy, ale aj riešenia. Môžem pripraviť správu o danom sektore, vystúpiť pred verejnosťou. Zisťujem, že ako prezident dostávam veľa pozvaní na rôzne konferencie, stretnutia, a to ešte nie som v úrade. Keď sa budem zaoberať ekonomikou, budem navštevovať tie typy podujatí, ktoré sú na to zamerané.

Jedna vec je chodiť a diskutovať, druhá schopnosť presadiť riešenie. Ako to chcete z pozície prezidenta urobiť?

Prezident nemá výkonnú, zákonodarnú moc ani čarovný prútik. V prvom rade musí mať dôveru ľudí. Ako nestranícky kandidát som získal vo voľbách 1,3 milióna hlasov. Je to krásne číslo, ale chcem ukazovať aj tým, ktorí ma nevolili, že budem stáť za nimi. Pokiaľ má prezident dôveru, má jednu výhodu: má právo klásť otázky a otvárať témy. To sú základné nástroje.

Teda ovplyvňovať vládu a parlament cez verejnú mienku?

Ak je prezident morálnou autoritou, ovplyvňuje verejnú mienku. Tiež má právo pozvať si ministra alebo premiéra a pýtať sa na veci, s ktorými nie je spokojný. Môže prevziať záštitu nad rokovaním za okrúhlym stolom a pripraviť vlastné stanovisko. Chcem tiež vyzývať, aby do politiky vstúpili noví ľudia, čestní a schopní. Na Slovensku ich máme veľmi veľa a potrebujeme ich dostať do všetkých úrovní politiky, miestnej aj tej najvyššej. Ako som mal na bilbordoch, jeden človek Slovensko nezmení, milión ľudí áno.

Teraz nemáme čestných a schopných politikov?

Z pôvodného poslania, že chcem ísť do politiky, lebo chcem pomáhať krajine, si mnohí spravili remeslo. Používajú ho ako prostriedok na získanie peňazí alebo moci. Neberú svoje postavenie ako úlohu slúžiť občanom. A to je problém. Robili sme si v minulosti prieskum, kde sme sa pýtali ľudí, či poznajú vo svojom okolí niekoho, kto by bol schopný a mal by ísť do politiky. Asi 23 percent povedalo, že áno. Verím, že aj môj príklad môže byť motiváciou, aby sa nebáli a išli do toho.

Váš súper v prezidentských voľbách Radoslav Procházka zakladá novú stranu. Môže byť Sieť nová krv v politike?

Každú novu silu len vítam. Aj stranu pána Procházku.

Stačilo vám, ako vysvetlil výdavky na kampaň? Mali ste ju podobnú, vy ste priznali viac než milión, on asi len pätinu.

Ja som sa tým nezaoberal, čísla sme zverejňovali úprimne. Analýze nákladov ostatných kandidátov som sa nevenoval. Ale možno by som sa v prvom rade pýtal aj nášho premiéra, či priznal všetko.

Prepojenie biznisu a politiky je hlbšie, ako som si myslel

Chcem sa venovať zlepšovaniu podmienok na podnikanie, ekonomickej diplomacii a podpore inovatívneho biznisu. Zdroj: Maňo Štrauch

V rozhovore pre Plus sedem dní ste uviedli, že politici často nekonajú v prospech svojich voličov, ale zastupujú iné záujmy. Môžete to bližšie vysvetliť?

Vidím, že prepojenie biznisu s politikou je podstatne hlbšie, ako si ľudia uvedomujú. Zásadné rozhodnutia, ktoré politici prijímajú a navonok obhajujú záujmom krajiny, sú často motivované záujmom ľudí, ktorí stoja v pozadí za nimi. To je situácia, ktorú jasne opísali v Česku, kde prepojenie bolo krikľavejšie. Žiaľ, aj tu na Slovensku, čím hlbšie do toho vchádzam, tým viac si to uvedomujem. Je to jeden z nosných problémov dnešnej špičkovej politiky.

Máte konkrétnu skúsenosť?

Keď nejaký politik povie svoje stanovisko a ja mám iné, snažím sa pochopiť, prečo to hovorí. Či len preto, lebo má iný názor, alebo preto, lebo je populista, alebo jeho rozhodnutie je motivované prianím niekoho z jeho mecenášov.

Kto sú tie skupiny, ktoré ovládajú Slovensko a v prospech ktorých politici konajú?

To je úloha predovšetkým novinárov, aby jasne odhaľovali, kto, prečo a za kým stojí. Pokiaľ budem mať možnosť sa niektorého z politikov na to spýtať, verte, že to urobím.

Je to dosť vážna vec, ak nový prezident vysloví takéto podozrenie. Je to iné, ako keď to urobí politik v predvolebnej kampani. Nemali by ste jasne pomenovať, ktoré strany a akých oligarchov máte na mysli?

Určite nebudem hovoriť mená. Len čo budem presvedčený o tom, že je čas vystúpiť, po rozhovoroch s politikmi, tak to spravím.

Vzťahy medzi biznisom a politikmi na Slovensku najviac odhalil údajný spis SIS Gorila. V hlavnej úlohe je tam Penta. S Pentou ste spolupracovali pri projekte novej nemocnice na Kramároch, ktorý nevyšiel. Vtedy ste to nevnímali ako problém?

Mali sme viacero partnerov, uvažovali sme, kde nemocnicu postaviť. Keď mi Penta dala túto ponuku, musel som uznať, že to boli férové podmienky. Boli to profesionálni manažéri. Penta je firma, ktorá tu pôsobí a zamestnáva tisícky ľudí. Nevidel som zásadný dôvod, aby som so spoločnosťou, ako je Penta, nerokoval.

Ako chcete uplatňovať právomoci prezidenta? Môže podľa vás hlava štátu napríklad odmietnuť kandidátov na ústavných sudcov, ktorých nedávno zvolil parlament?

K téme ústavných sudcov a predsedu Najvyššieho súdu sa vrátim až po 15. júni. Teraz máme úradujúceho prezidenta, ja budem určite konať v súlade s ústavou a platnými zákonmi. Desiatky hodín som strávil rokovaním so špičkovými právnikmi, ústavnými sudcami a odborníkmi. Diskutujeme o rôznych možnostiach.

Prepojenie biznisu a politiky je hlbšie, ako som si myslel

V roku 2005, v čase, keď predal splátkové spoločnosti a začal uvažovať o charite. Zdroj: Maňo Štrauch

Nemusíte sa vyjadriť konkrétne, ale aký máte názor, mal by prezident aktívne zasahovať do výberu funkcionárov alebo by mal vymenovať tých, ktorých zvolil parlament či navrhla vláda?

Ak by som vyslovil svoj postoj, vyslal by som spoločnosti signál, ako budem postupovať. Nepovažujem to v danom období za správne, ohlásim to, až keď budem v úrade.

Vymenujete troch členov Súdnej rady, čo je v justícii najdôležitejší orgán. Doteraz tam sedeli len sudcovia a rozhodovali sami o sebe. Máte ambíciu dosadiť do rady aj nesudcov?

Myslel som si, že v Súdnej rade by mali byť aj ľudia, ktorí sudcov kontrolujú. V opačnom prípade sa zo súdnictva stáva celok, ktorý funguje sám pre seba v uzavretom prostredí. Keď sa však rozprávame s organizáciami ako Aliancia Fair-play, ktoré sa najviac venujú súdnictvu, tie chcú mať nad súdmi dohľad. Ak niekto chce niečo dozorovať, nemal by tam aktívne sedieť. Chcú pozerať zvonku a nebyť vykonávateľom, ale nezávislým audítorom.

Budete teda vyberať z iných právnikov?

Som veľmi prekvapený, koľko silných morálnych autorít na Slovensku medzi nimi máme. Stoja si za svojím názorom a vedia si ho ľudsky obhájiť. Mám predstavu o ľuďoch, ktorých do Súdnej rady dám a budú odborne a nezávisle vystupovať v tomto orgáne.

Dá sa očakávať, že Súdna rada bude nového predsedu Najvyššieho súdu namiesto Štefana Harabina voliť v novom zložení?

Určite áno.

Štefan Harabin po tom, čo nebol zvolený opätovne do funkcie, na vás zaútočil, že v Maďarsku by ste kvôli svojmu podnikaniu sedeli vo väzení. Prečo ste nereagovali?

K výrokom osoby, ako je pán Harabin, sa vyjadrovať nebudem. Každý súdny človek si svoj názor urobí sám.

V parlamente je novela ústavy, ktorá sa dotýka súdnej moci. Má zaviesť bezpečnostné previerky sudcov. Sú správne?

Súdnictvo je pokrivené, to všetci vieme. Má obrovskú nedôveru medzi občanmi. Zlé súdnictvo je jedným z dôvodov nezamestnanosti. Keď sa rozprávam so zahraničnými investormi alebo partnermi, hovoria mi: pán Kiska, my na Slovensku podnikať nemôžeme, je to krajina, kde nefunguje vymožiteľnosť práva. Máme sudcov, o ktorých bezúhonnosti sa dá vážne pochybovať. Ľudia v regiónoch vedia, ktorí sudcovia sú čestní a ktorí nie. Máme veľa čestných sudcov, ale mnohých aj takých, ktorí sa prispôsobili duchu doby a trochu kultúre, ktorá v našej spoločnosti zavládla.

Čo máte na mysli?

Že peniaze prevýšili morálku a to je pri sudcoch alarmujúce, keď čestní ľudia prichádzajú o svoje majetky, lebo súdy nerozhodujú objektívne. Všetci vieme, že na Slovensku by časť sudcov mala odísť, ľudsky zlyhali. Štefan Harabin nastavil so svojimi ľuďmi systém tak, že ho uzavrel, aby sa do neho nedalo vstúpiť. Cítite, že je to zle, ale nedá sa s tým nič robiť. Preto by mal existovať nástroj, ktorý by riešil, ako aj jestvujúcich sudcov kontrolovať. Ale či by to mali byť previerky a najmä kto ich bude vyhodnocovať a rozhodne, čo sa stane, je pre mňa veľkou otázkou. Aby sa z toho nestal nástroj politickej moci, ktorý by trestal nepohodlných sudcov. Druhý problém je prijímanie nových sudcov.

Mali by sa prijímať inak ako doteraz?

Vieme o rodinkárstve, byť sudcom je veľmi žiadaný a lukratívny post s vysokým platom. Neplatí na nich Zákonník práce. Zo sudcov sa stala privilegovaná vrstva. Verím, že prostredníctvom mojich nominantov v Súdnej rade, apelov a osobného vplyvu sa nám to podarí zmeniť. Potreboval by som, aby sa do toho zapojil aj parlament a minister spravodlivosti, ktorí majú tiež svojich zástupcov v Súdnej rade. Aby Súdna rada bola skutočne orgán, ktorý by vyberal správne osoby do funkcie sudcov.

Spomenuli ste, že sa chcete na začiatku zaoberať naštartovaním ekonomiky. Čo by jej z vášho pohľadu pomohlo?

Najmä zlepšenie podmienok pre podnikateľov. Musíme sa zamerať na tých, ktorí pracovné miesta tvoria. Živnostníkov, malých a stredných podnikateľov. Tí tvoria skoro 70 percent pracovných miest na Slovensku a, žiaľ, legislatíva v poslednom období bola namierená proti nim, akoby im hádzali polená pod nohy. Namiesto toho, aby sme sa pozreli, čo ich trápi, tak ich staviame do pozície, že sú zlí a budeme ich zdaňovať a všetko im sprísňovať. Štátny deficit riešime cez nich, čo je zlá cesta.

A čo s tým môže robiť prezident?

Ak by bol prijímaný zákon, ktorý by bol opäť v ich neprospech, rokoval by som s príslušným ministrom a premiérom a ozval sa.

Ako by malo vyzerať ekonomicky silné Slovensko?

Sme malá a proexportne orientovaná ekonomika. Vznikol tu Eset a sú tu aj ďalšie schopné projekty, kde by som rád priložil ruku k dielu a pomohol start-upovým aktivitám. Žiaľ, keď nám tu niekto zavádza daňové licencie, nie je to v ich prospech. Viem o viacerých ľuďoch, ktorí si otvárajú firmy v Českej republike len preto, aké sú na Slovensku pravidlá. Chcem sa venovať trom oblastiam: zlepšovaniu podmienok na podnikanie, ekonomickej diplomacii a podpore inovatívneho biznisu.

Máte ambíciu presvedčiť ministra financií Petra Kažimíra, že niektoré prijaté opatrenia, napríklad spomenuté daňové licencie, biznisu nepomáhajú a mal by ich zmeniť?

Daňová licencia je len jedným z kamienkov mozaiky, ktorá sa volá štátny rozpočet a riešenie jeho deficitu. Nedá sa riešiť izolovane. Pravdaže sa plánujem stretnúť s každým ministrom, relatívne rýchlo po inaugurácii. Chcem si s nimi prejsť, ako oni vnímajú stav našej krajiny. Keď sa budeme venovať jednotlivým oblastiam, určite budem postupovať vo veľkej súčinnosti s príslušným ministerstvom. Ja nechcem spoločnosť rozdeľovať, ale jej pomôcť.

Prezident má pomerne silné kompetencie, pokiaľ ide o zahraničnú politiku. Ako vnímate politiku Slovenska vo vzťahu ku konfliktu Rusko – Ukrajina? Nie sú vyhlásenia slovenských predstaviteľov viac proruské ako iných z krajín EÚ?

Obsadenie Krymu bolo agresia, porušenie medzinárodného práva a nikto z nás nevie, čo sa dnes v hlave ruského prezidenta Putina deje a kde sa jeho plány končia. To najdôležitejšie slovo, ktoré v zahraničnej politike platí, je dôvera. A tá sa vo vzťahu k Rusku stratila. Všetci si kladieme otázku, čo sa asi bude diať. K aktuálnym názorom slovenských predstaviteľov sa vyjadrím po inaugurácii, keďže máme úradujúceho prezidenta a nerád by som bol, aby po Slovensku „lietalo“ viacero stanovísk.

Čo hovoríte na to, že na európskych voľbách sa zúčastnilo len necelých 13 percent Slovákov?

Na tento druh európskych rekordov nemôžeme byť pyšní, ale odmietam tvrdenia, že dôvodom nízkej účasti je nezáujem ľudí o Európsku úniu alebo o Európsky parlament. Je úlohou politickej reprezentácie, aby sa uchádzala o dôveru aj o účasť ľudí vo voľbách. Dôležitých ekonomických, sociálnych aj politických tém je dnes v EÚ naozaj dosť a je na pováženie, keď politické strany na Slovensku o nich nedokážu s voličmi hovoriť. Rád by som sa stretol so zvolenými poslancami EP za Slovensko na tému, ako zmeniť trend volebnej účasti, pretože odteraz to bude aj ich veľká zodpovednosť.

Kto je váš politický vzor a ako hodnotíte doterajších slovenských prezidentov?

Môj vzor je americký prezident John F. Kennedy. Slovenských prezidentov hodnotiť nebudem.

Váš tím má mať sedem členov. Bude to stačiť, aby prezidentský úrad fungoval podľa vašich predstáv?

Neviem. Prezidentský úrad si vykonáva svoju prácu, požíva medzi ľuďmi vysokú dôveru. Ale v prvom rade musím osobne zistiť, aká situácia tam je. Ja verím, že sedem ľudí pokryje kľúčové oblasti, ktoré od nich potrebujem, a potom uvidíme. Žiadnu revolúciu sa nechystám spraviť. Zamestnanci v štátnych úradoch sú naučení, že keď sa napríklad zmení vláda, dostane sa na ministerstvo nový minister, mení sa obrovský počet ľudí, lebo musí pomôcť svojim, ktorým je zaviazaný. Ja, našťastie, v takej pozícii nie som. Nikomu nič nedlhujem, všetko som si platil sám.

Ale boli nejakí kamaráti, ktorí sa hlásili do práce, či nie?

Tak to hej. Ale počas svojej podnikateľskej praxe som zažil veľmi veľa kamarátov, ktorí sa u mňa snažili presadiť seba alebo rodinných príslušníkov, známych, takže mám na to vytvorený svoj filter.

Andrej Kiska (51)

Prepojenie biznisu a politiky je hlbšie, ako som si myslel

Zdroj: Maňo Štrauch

Nový slovenský prezident nastúpi do funkcie 15. júna. Bývalý podnikateľ a filantrop. Je zakladateľom splátkových spoločností Tatracredit, Triangel a Quatro. Z firiem vystúpil a začal sa venovať charite cez nadáciu Dobrý anjel, ktorá finančne podporuje rodiny detí chorých na rakovinu. V roku 2006 získal titul Manažér roka, ktorý udeľuje týždenník TREND. V prezidentských voľbách presvedčil 59,38 percenta voličov a v druhom kole porazil premiéra Roberta Fica. Volebnú kampaň financoval z vlastných peňazí. Priznal najvyššie výdavky zo všetkých kandidátov – 1,3 milióna eur.