Pôsobili ste na viacerých trhoch po celom svete, ktorý z nich bol najnáročnejší?
Závisí od veku a skúseností. Mojím prvým pôsobiskom v zahraničí bola Argentína, kam som prišiel s veľkými plánmi, no celý trh sa krátko po mojom príchode zosypal. Musel som začať v podstate od nuly a rátať každé jedno predané auto. Mal som vtedy menej skúseností a nemohol som sa spoľahnúť ani na nejaké overené postupy z minulosti a rýchlo meniť veci.
Čo sa v krajine stalo?
Išlo o takzvanú tequilovú krízu, ktorá sa začala v Mexiku a postupne sa rozšírila do ďalších krajín v regióne, pričom najviac zasiahla Argentínu. Úvery zamrzli, bol problém s likviditou, ľudia vyberali vklady z bánk a presúvali ich do zahraničia. Zrazu sme boli v úplne inej trhovej situácii.
Čo v takej situácii pomáha?
Predaj je na deväťdesiat percent tvrdá práca a na desať kreativita. Nejde o nájdenie magického slova, ktoré predá produkt, ale o systematickú prácu, spoluprácu s obchodnými partnermi, správne portfólio produktov a marketingovú stratégiu.
Zdroj: Maňo Štrauch
Ako nastaviť stratégiu predaja pri takom veľkom regióne, ako je Latinská Amerika, kde sú desiatky odlišných krajín?
Na jednej strane dostanete z centrály rôzne modely a motorizácie. Dajú vám aj základnú marketingovú stratégiu. Zvyšok je už na vás. Dôležité je spoliehať sa na lokálny tím, ktorý pozná trh. Nikto z centrály vám nemôže povedať, čo je správne a čo nie. Musíte dať dokopy celý tím z rôznych pozícií, no najmä počúvať, čo vám hovoria klienti. Môže sa stať, že vy alebo členovia vášho tímu ste konzervatívni a preferujete printovú reklamu, no zákazníci majú v priemere 25 rokov a s informáciami pracujú inak. Ak budete presadzovať iba svoj pohľad, neuspejete.
Stalo sa vám niečo podobné?
Vo Vietname
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?