Do akej miery technické zlyhania, ktoré sa udiali nedávno vo vašich vlakoch, súviseli so zanedbaním investícií a údržby?

Uplynulých osem rokov robíme asi 40 percent potrebných opráv. V roku 2012 boli niektoré opravy z finančných dôvodov úplne zastavené. Keď máte 1 600 lokomotív a rušňov, dlh je obrovský. Sme radi, že sme dostali eurofondy do regionálnej dopravy. Teraz hovoríme o diaľkovej doprave, tu je investičný dlh najväčší.

Čo to robí, keď do opráv investujete málo?

Opravujeme len trochu. Vozeň tak vydrží 80-tisíc namiesto 120-tisíc kilometrov. Skôr sa pokazí. Už rok a pol však ideme viac do radikálnych opráv. Stihneme i 80 kusov ročne. Keďže od roku 2014 stúpol počet cestujúcich o 50 percent, aj zariadenia ako záchody či dvere sa opotrebujú rýchlejšie.

Nie je to aj o širokom vozidlovom parku?

Znižujeme ho. Predtým bolo rušňov a vozňov 1 700, teraz o sto menej. Počítali sme si investície až na úroveň počtu sedadiel. Chceme znížiť ich počet o 20 percent do roku 2025. Na jedno kreslo minieme viac, aby nechodilo tak často do opravy. Stroje musíme využívať. Pôjdeme z 32 na 38 miliónov kilometrov ročne.

 

Z troch štvrtín ste financovaní štátom. Čo hovoríte na argument, že ste čiernou dierou, v ktorej sa všetko stratí?

Vo 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa