Najprv stručne k výsledkom, ak ich niekto v predvianočnom zhone nepostrehol. Testovanie robí Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Zisťuje sa ním úroveň matematickej, prírodovednej a čitateľskej gramotnosti pätnásťročných žiakov z členských krajín OECD. Vo všetkých troch boli priemerné výsledky 5 700 slovenských žiakov pod priemerom OECD. Riešenie matematických úloh ide lepšie žiakom v 25 krajinách vrátane Česka, Poľska či Estónska. V čitateľskej a prírodovednej gramotnosti sa slovenskí žiaci umiestnili ešte horšie.
Jediný raz spomedzi štyroch testovaní, ktorých sa Slovensko zúčastnilo, naši žiaci bodovali lepšie ako rok predtým. To bolo v roku 2009. Analýza, vďaka čomu sa tak vtedy udialo, chýba. Podozrenie, že možno sa vtedy žiakom len umožnilo podvádzať, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní (NÚCEM) odmieta. Školy a ich učitelia podľa nej na to nemali motiváciu, keďže výsledky jednotlivých škôl sa nezverejňujú. A priebeh testovania NÚCEM kontroluje. Tá istá štátna, ministerstvu školstva podriadená organizácia však testovanie v mene OECD aj realizuje. Priama linka k vládnej moci, ktorá má záujem na dobrom výsledku testovania, by tu teda bola. „Jediná motivácia NÚCEM je nespôsobiť medzinárodný škandál,“ reaguje na podobné úvahy riaditeľka Romana Kanovská.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?